מזכ"ל האו"ם בישראל

גוטרש: אמשיך להתנגד להתנחלויות ולטרור

מזכ"ל האו"ם נשא דברים בבית התפוצות בתל אביב לאחר ביקור ברצועת עזה שם חווה לדבריו את "אחד המשברים ההומניטריים הדרמטיים שראיתי במשך שנותיי באו"ם" (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
גוטרש במנהרה (צילום: דובר צה"ל)

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הנמצא בביקור רשמי בישראל סייר הבוקר (רביעי) בשני צדי הגבול בדרום. בעוטף עזה הוא פגש תושבים שמחו על הכספים המועברים לחמאס על ידי ארגונו, בגבול הוא סייר במנהרה שנחשפה בצוק איתן ובתוך הרצועה התמודד עם מחאות של משפחות האסירים הכלואים בישראל, שאותם סירב לפגוש. לאחר מכן נאם בבית התפוצות בתל אביב, נאומו המרכזי במהלך ביקורו הראשון בישראל כמזכ"ל או"ם.

"האו"ם נשאר מחויב לספק לישראל ולפלסטינים את כל התמיכה כדי להגיע להסכם שלום, אני מלווה את המו"מ במשך השנים עם דאגה רבה", אמר גוטרש בנאומו. "אמשיך להביע את חוסר ההסכמה שלי לפעילות ההתנחלויות אבל גם לאלימות וטרור. אני מודע לקשיים שעומדים בפני שני הצדדים. ברור שאנחנו בקהילה הבינלאומית לא יכולים להתעלם או להרשות למצב להתדרדר, יש לנו אחריות לתמוך בצדדים של הקונפליקט הזה".

"לשני העמים יש קשרים דתיים למדינה, לשניהם הזכות לחיות עליה", המשיך גוטרש כשהוא בעצם רומז ליחסו להחלטות אונסקו על הקשר של היהודים לירושלים. "המדינה שלכם הפכה ידועה ברחבי העולם בזכות ההישגים הטכנולוגיים שלכם. ראינו כמה דוגמאות יוצאות דופן לחדשנות שיכולים להיות דוגמה לכל העולם במלחמה נגד שינויי האקלים. אני משוכנע שכששני העמים יחיו בביטחון זה לצד זה - תשיגו ביטחון גדול ושגשוג, וזו תהיה גאווה אפילו גדולה יותר ליהודים ברחבי העולם".

כאמור, גוטרש התחיל היום את סיורו בדרום בעוטף עזה, ונפגש עם תושבי קיבוץ נחל עוז. אשרית סבג, תושבת הקיבוץ, אמרה לגוטרש: "אנחנו רואים כמויות אדירות של כסף שמועבר לרצועת עזה אך חמאס משתמש בו כדי לבנות מנהרות טרור וטילים במקום לבנות מחדש את רצועת עזה". במהלך הפגישה העניקו ילדי הקיבוץ לגוטרש חוברת ציורים שהכינו לרגל ביקורו ואמרו: "אנחנו מקווים שתעזור להביא שלום לאזור שלנו ולכל העולם".

במהלך ביקורו של גוטרש ברצועת עזה אמר: "אני מאוד נרגש להיות בעזה היום, ולצערי להיות עד לאחד המשברים ההומניטריים הדרמטיים שראיתי במשך שנותיי הרבות בעבודה הומניטרית באו"ם". גוטרש קרא לישראל ולמצרים "להסיר את המצורים" מעל רצועת עזה, וכן לקהילה הבינלאומית להגדיל את הסיוע ההומניטרי עבור הרצועה.

עם חצייתו את הגבול, זכה גוטרש לקבלת פנים עוינת - משפחות האסירים בבתי הכלא בישראל מחו בצד הפלסטיני של המעבר על כך שסירב לפגוש אותם. בהודעה מטעם חמאס, דרש הארגון השולט בעזה כי האו"ם יאשר את תוכניות הסיוע והפיתוח וילחץ על ישראל לשחרר את האסירים הפלסטינים.

הבוקר המריא המזכ"ל לסיור במסוק מעל שמי הארץ בליווי שגריר ישראל לאו"ם דני דנון וסגן הרמטכ"ל, אלוף אביב כוכבי. דנון אמר למזכ"ל כי "חמאס ממשיך להתחמש כדי לפגוע באזרחי ישראל ומנצל את סיוע הקהילה הבינלאומית לצורכי טרור על חשבון תושבי הרצועה. במקום להבטיח עתיד טוב יותר לילדי עזה, חמאס הפך אותם לבני ערובה ומשקיע את משאביו בחפירת מנהרות טרור רצחניות". בגבול ביקר מזכ"ל האו"ם במנהרת טרור שנחשפה לפני "צוק איתן" ושמע סקירה על האיומים בזירה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר