קמפיין הבחירות של כחלון על חשבון החרדים // דוד רוזנטל

אברכים קשיי יום, הם שיועלו לקורבן לשלם את מחיר קמפיין הבחירות של כחלון, אולי קמפיין הבחירות היקר ביותר אי פעם בישראל, שמוצג תחת הכותרת "הגרלות מחיר למשתכן" (חרדים, דעות)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
משה כחלון, ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash 90)

שר האוצר משה כחלון מנהל כעת קמפיין בחירות, זה אולי קמפיין הבחירות היקר ביותר אי פעם בישראל, והוא מוצג תחת הכותרת "הגרלות מחיר למשתכן". בדו"ח החשב הכללי שפורסם בשבוע שעבר, מוצגות העלויות של ההגרלות (ואופן ישיר ובאובדן הכנסות למדינה) בסך של כארבעה מליארד שקלים. אילו הייתה בכך תועלת לציבור אשר שווה את העלות - ניחא, אך כלל לא ברור שהתועלת מתקרבת לעלות. לכן, אין דרך להגדירה אלא כקמפיין בחירות.

לא רק זו, במסגרת הרפורמות, הקוסמטיות ברובן, שכחלון מקדם בשוק הנדל"ן, הוא מנסה להחזיר להצבעה את חוק מס הדירה השלישית. חוק זה אמנם עלויותיו פחותות מהגרלות המחיר למשתכן, אך העוולות שהוא יוצר לאזרחים גדולות בהרבה מן התועלות שבו. ובמיוחד שהוא בא על חשבון החלשים ביותר, על חשבון הרבה מאד אברכים חרדים.

מבין המשקיעים הקטנים בנדל"ן בארץ, נמנים אברכים רבים מהמגזר החרדי. הם חסכו מפיתם וממשכורתם הדלה, חסכו שקל לשקל, נטלו משכנתאות גבוהות, ורכשו דירות זולות בפריפריה. הצורך שלהם ברור, הם צריכים לחתן עוד לא הרבה שנים כמה וכמה ילדים, והעלות של כל חתונה היא עצומה. הם ראו את הנולד, וביקשו שלא ליפול על כתפי הציבור, ונקטו בצעד עסקי אשר דורש הרבה השקעה וגם יש בו סיכון. הם לא עשו זאת על חשבון מישהו, אלא להיפך – הם מספקים שירות חשוב של דיור במחיר עממי לתושבי הפריפריה. הם לא עשירים, ממש לא, יתכן בהחלט שההכנסה של השוכרים בדירות שלהם גבוהה יותר משלהם, אבל דווקא הם אלה אשר ישלמו את מחיר הקמפיין של כחלון.

המטרה המוצהרת של מס הדירה השלישית הוא להוציא את הדירות מידי המשקיעים, ולגרום להם למכור הדירות לזוגות צעירים. כדי ליישם מטרה מוצהרת זו, צריך המחוקק לעודד דווקא את המשקיעים הקטנים למכור את דירותיהם, כי אלה הדירות המתאימות למעמד הביניים ומטה. אם העשירים ימכרו דירות יוקרה, הרי כמה זוגות צעירים באמת יהיו מסוגלים לרכוש אותן? כך יוצא שכדי לממש את מטרות החוק, דווקא המשקיעים הקטנים הם שיפגעו מהחוק יותר מכולם. יווצר מצב אבסורדי, בו משקיע קטן עם שלוש דירות בפריפריה יצטרך לשלם מס, בעוד בעל הון עשיר אשר מחזיק שתי דירות יוקרה לא יחוייב בשום מס. היפוך כל צדק.

נציגי הציבור החרדי צריכים לעמוד בפרץ, כי רבים מהחרדים שנקטו יוזמה דווקא הם נמצאים על הכוונת ועתידים לשלם את המחיר. אברכים קשיי יום, הם שיועלו לקורבן לשלם את המחיר של קמפיין הבחירות של כחלון. יו"ר וועדת הכספים הרב משה גפני התבטא בעניין לא פעם, וזועק את זעקתם של המשקיעים הקטנים במגזר החרדי, אשר לא פעם זו הדרך היחידה שלהם להשיא את ילדיהם. כיו"ר וועדה חשוב שיתעכב בדיונים על כל השלכה וכל פגיעה שהחוק יוצר, כדי שיבינו כל חברי הכנסת שהחוק הוא לא פתרון, ושהחוק הזה הוא עוול.

לא רק המגזר החרדי הוא הנפגע מהחוק, זה חוק שלא יביא תועלת להוזלת הדירות מחד, אך יזיק מאד לבעלי הדירות מאידך. בפועל, את המחיר שלו ישלמו החלשים ביותר – השוכרים, אשר פשוט בעלי הדירות יאלצו לגלגל את עלויות המס עליהם. זה לא חוק שפותר בעיה, זה חוק שמשמר את הבעיה, ורק מוסיף לה עוול.

נקווה שחברי הכנסת יגלו אחריות, ובמיוחד חברי הכנסת החרדים המייצגים את החלשים, ולא יאפשרו לעוולות להתקיים שלא לצורך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר