הוריקן הארווי

יהודי יוסטון: תמיד עזרנו לישראל, עכשיו אנו זקוקים לעזרתה

יו"ר הפדרציה היהודית ביוסטון העומד בראש הקהילה המונה כ-60 אלף בני אדם מעריך כי רבים ללא קורת גג מלבד ההרס לבתי הכנסת והוא פונה בבקשה לעזרתה של ישראל (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

סופת ההוריקו הארווי הותירה נזקי ענק ו-35 הרוגים ורק עכשיו מתחילים לנסות לאמוד את הנזקים. ראש הפדרציה היהודית בטקסס, לי וונש, יצא אמש (רביעי) בקריאה לעזרת ישראל: "אנו זקוקים כעת לתמיכת אזרחי ישראל". הוא סיפר על שלושה בתי כנסת שנפגעו בצורה אנושה בסופה, ומאות משפחות עם ילדים וקשישים שנותרו ללא קורת גג.

הסופה הארווי אמנם עזבה את טקסס, אך הותירה מאחוריה אזור מוכה אסון בעיקר בשל ההצפות האדירות. הנזקים הקשים ביותר הם בעיר יוסטון, הגדולה ביותר במדינה ואחת מארבע הערים הגדולות בארה"ב, והם לא פסחו על הקהילה היהודית, המונה כ-60 אלף בני אדם - שמתמודדת עם האסון הגדול ביותר שידע האזור מזה שנים.

בשיחה שערך ראש הפדרציה היהודית בעיר לי וונש עם ynet במשרדו שנפתח מחדש רק אתמול, הוא מעריך כי רבים בקהילה נותרו ללא קורת גג, "אנחנו רק בשלב איסוף המידע", הוא אומר. "עוד אין בידינו את הנתונים המלאים. יש לנו סיבה להניח שמאות נמצאים במצוקה.

"אנחנו קהילה בגודל בינוני במונחים של ארצות הברית, מאוד מגוונים. לפני מספר שנים הייתה הצפה של גשמים, אבל לחלוטין לא בסדר גודל שחווינו כעת. כבר אז התמודדנו עם מאות משפחות שבתיהן הוצפו והן נזקקו לעזרה. אני מעריך שכעת המצב גרוע יותר, הרבה יותר. הכי חשוב לנו כעת זה לעזור למשפחות. הן הכי חשובות כרגע". הוא הוסיף כי "אם לא יהיו משפחות, לא תהיה קהילה".

וונש מתאר את המצב: "יש כרגע משפחות בלי בית להיות בו, יש לנו בתי ספר מוצפים, שנת הלימודים הייתה אמורה להיפתח אצלנו כבר בשבוע שעבר - אבל בעקבות הסופה הפתיחה נדחתה. כעת אנחנו צריכים לנסות לוודא שיש לילדים בתי ספר יהודיים שהם יכולים ללמוד בהם".

"14 שנה אני משמש כראש הפדרציה", מוסיף וונש, "אך כעת אנחנו זקוקים לעזרה. אנחנו אוהבים את ישראל, גם אני וגם רבים מחברי הקהילה ביקרנו בארץ פעמים רבות, ומשתדלים לעזור תמיד בכל מה שאנחנו יכולים מתוך אמונה בערבות הדדית. עכשיו אנחנו זקוקים לתמיכה של ישראל בנו".

בבית הכנסת ביוסטון התקבלו במהלך הימים האחרונים טלפונים והודעות נואשות של חברי קהילה שמצאו עצמם מול המים הגואים: "אנחנו זקוקים לחילוץ, בן שבעים עם מים מעל לגובה החזה"; "נגמר לנו האוכל וגם בקבוקי המים שלנו אוזלים". ההצפות גרמו לזיהום מקורות המים ולא ניתן להשתמש במי שתייה שאינם מבקבוק, זאת לצד מחסור במזון כשר בשל הרס החנויות.

וונש מספר כי משרדי הקהילה היהודית נפתחו "ברגע שהכבישים הפכו בחלקם להיות עבירים", כדבריו, "זאת מתוך צורך דחוף להתחיל להעריך את הנזקים הכבדים שנגרמו למשפחות ולמוסדות הקהילה. אנחנו יודעים כעת שלושת בתי הכנסת הגדולים מתוך שישה בתי כנסת בכל יוסטון, ספגו נזק קטסטרופלי.

"גם המרכז היהודי באותו אזור נפגע משמעותית, וחלקו התחתון עדיין מוצף בכמויות של מים בגובה של שלושה מטרים. בית האבות של הקהילה קיבל עדיפות. הם לא נאלצו להתפנות, והנזקים שנגרמו נמצאים בתהליכי שיקום מהירים".

לדבריו, מלבד הקשר האדוק של ארגון הגג של הפדרציות של צפון אמריקה (JFNA) הם מקבלים הצעות לתמיכה גם מקהילות נוספות, המבקשות לסייע בתרומות ובמתנדבים: "אנחנו מקבלים כל הזמן טלפונים מפדרציות שונות. גם חברים מישראל מתקשרים ודורשים בשלומנו".

שר החינוך נפתלי בנט, העומד גם בראש משרד התפוצות, העלה אמש פוסט ובו בקשת סיוע. "רבות מהשכונות שנפגעו הן במקום בו מרוכזת הקהילה היהודית של העיר" כתב. "בתים, בתי כנסת ומוסדות הקהילה נפגעו מהסערה. במשך שנים יהודי יוסטון עמדו לצידנו; עכשיו אנחנו יכולים לעמוד לצידם". הוא חתם את הבקשה במימרה: "'כל ישראל ערבין זה לזה", וצירף קישור לקמפיין תרומות שפתחה הקהילה היהודית עצמה. לפוסט קדמה, כך מסתבר, שיחה עם וונש: "שמחתי אמש לקבל שיחה מעוזרו של בנט. הוא הבטיח לנסות להעביר אלינו סיוע דרך גופים פילנתרופיים בישראל".

בפדרציה ביוסטון מזכירים כי בסופה קתרינה נזקקה קהילה יהודית קטנה בהרבה, ל-25 מיליוני דולרים על מנת להשתקם. הפעם מעריכים כי עבודות השיקום יארכו תקופה ארוכה מאוד, והסכומים שיכללו מענקי סיוע ופוליסות ביטוח שונות יהיו, בסופו של דבר, גבוהים בהרבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר