ניסוי פצצת המימן

טראמפ: צפון קוריאה מבינה רק דרך אחת

מתיחות עזה בין ארה"ב לבין צפון קוריאה שביצעה הבוקר ניסוי בפצצת מימן, ניסוי גרעיני שישי בתולדותיה בניגוד לכל אזהרות האמריקאים. הנשיא טראמפ שב ומאאיים כי יפעל נגדה (עולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיב בצהריים (ראשון) לראשונה לניסוי הגרעיני המדאיג מאוד שעשתה צפון קוריאה בפצצת מימן. "צפון קוריאה עשתה ניסוי גרעיני גדול. המילים והמעשים שלה ממשיכים להיות עוינים ומסוכנים מאוד כלפי ארה"ב", כתב טראמפ בטוויטר. "צפון קוריאה היא מדינה סוררת שהפכה לאיום גדול ולמבוכה לסין, המנסה לעזור – אך ללא הצלחה רבה".

טראמפ השמיע ביקורת מרומזת על הקו הפייסני שנשיא דרום קוריאה ניסה להציג עד כה מול המשטר הקיצוני של פיונגיאנג: "דרום קוריאה מגלה, כפי שאמרתי לה, שהדיבורים שלה על פיוס עם צפון קוריאה לא יעבדו, הם מבינים רק דבר אחד!".

הרמיזה לכך שצפון קוריאה מבינה רק כוח, היא אחת ההתבטאויות החריפות ביותר של טראמפ בנושא עד כה אם כי עד עתה לא נעשה משהו מעשי בנושא. בשבוע שעבר הוא אמר כי "נגמרה תקופת הדיבורים" בנוגע לאיום הצפון קוריאני, ובחודש שעבר הוא הזהיר כי אם פיונגיאנג תמשיך לאיים על ארה"ב ולסכן אותה היא תיענה ב"זעם ואש שהעולם לא ראה מעודו".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, יקיים פגישה עם צוות יועציו לנושאי ביטחון לאומי בעקבות הניסוי הגרעיני שעשתה צפון קוריאה בפצצת מימן. כך נמסר מהבית הלבן. במקביל, אמר שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין כי יגיש לנשיא טיוטה של סנקציות חדשות נגד פיונגיאנג.

קודם לכן היום קרא נשיא דרום קוריאה, מון ג'אה-אין, לנקוט "את התגובה החריפה ביותר" נגד צפון קוריאה. מלשכתו נמסר כי סיאול דנה כעת עם ארה"ב בפריסת "נכסים צבאיים אסטרטגיים" בחצי האי הקוריאני וכי נשיא דרום קוריאה יקדם צעדים נוספים לבידוד צפון קוריאה, בכלל זה סנקציות חדשות במועצת הביטחון של האו"ם. זו התבטאות חריפה מאוד במונחים של מון. עד כה, כפי שאמר טראמפ, הקפיד נשיא דרום קוריאה להדגיש שפני ארצו לשלום ושלא תהיה מלחמה נוספת בחצי האי.

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ה"ר מקמסטר אמר היום לעמיתו היפני בעקבות הניסוי של צפון קוריאה כי וושינגטון מחויבת לחלוטין להגן על יפן, בכלל זה בעזרת יכולת ההרתעה הגרעינית שלה. מקמסטר שוחח עם עמיתו שוטארואו טניוצ'י בטלפון. הסכם הברית בין יפן לארה"ב כולל התחייבות של וושינגטון להגן על יפן. ארה"ב הציבה את יפן תחת המטרייה הגרעינית שלה, ופירוש הדבר שארה"ב יכולה להגיב בנשק אטומי על כל התקפה נגד יפן. כזכור, בשבוע שעבר ביצעה צפון קוריאה ניסוי בטיל בליסטי מעל יפן.

אפילו סין, הנחשבת לבעלת בריתה הקרובה ביותר של צפון קוריאה, פרסמה הבוקר הודעה חריפה מאוד נגד פיונגיאנג. בהודעתה אמרה בייג'ינג כי מעשיה של צפון קוריאה "שגויים". משרד החוץ הסיני הדגיש כי סין מתנגדת נחרצות למעשי צפון קוריאה ו"מגנה אותם בחריפות". הוא קרא למשטרו של קים ג'ונג און לכבד את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם.

רוסיה, שאף היא נוטה לגונן בדרך כלל צפון קוריאה, פרסמה הודעה דומה להודעה הסינית: משרד החוץ במוסקבה מסר כי רוסיה מגנה "בחריפות המרבית" את הניסוי של פיונגיאנג.

בצהריים הצטרף גם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לקריאות להעניש את צפון קוריאה ביתר חומרה. הוא גינה את הניסוי הגרעיני "באופן החריף ביותר" וקרא לחברות מועצת הביטחון "להגיב מהר על ההפרה האחרונה של החוק הבינלאומי מצד צפון קוריאה". הוא אמר כי יש צורך ב"תגובה מאוחדת וברורה של האיחוד האירופי" והוסיף: "הקהילה הבינלאומית חייבת להתייחס לפרובוקציה הזו באופן הנחוש ביותר".

שעה קלה אחר כך פרסמה ממשלת גרמניה הודעה, ובה מסרה כי הקנצלרית אנגלה מרקל שוחחה עם נשיא צרפת מקרון וכי השניים רואים בניסוי של צפון קוריאה "ממד חדש של איום".

הניסוי הצפון קוריאני המסוכן והמטריד נערך הבוקר בשעה 06:29 שעון ישראל (12:29 שעון צפון קוריאה): רעידת אדמה בעוצמה 6.3 הורגשה במחוז קילג'ו, זה שבו ערכה צפון קוריאה ניסויים גרעיניים בעבר, והיא הייתה ממש על פני הקרקע ולא בעומק האדמה כפי שקורה בדרך כלל ברעידות אדמה. שמונה דקות אחר כך זיהו סין ודרום קוריאה רעידת אדמה נוספת באזור, ועוצמתה הייתה 4.6. ביפן, בדרום קוריאה ובסין התגבשה מיד ההערכה שצפון קוריאה ערכה ניסוי גרעיני - השישי בתולדותיה.

שלוש שעות אחר כך נמסרה ההודעה הרשמית בטלוויזיה הצפון קוריאנית: המנחה קראה הודעה שבה הכריזה שצפון קוריאה עשתה ניסוי בפצצת מימן שאפשר להרכיב על טיל בליסטי בין-יבשתי, וטענה שהניסוי הסתיים ב"הצלחה מוחלטת". את הניסוי הראשון שלה בפצצת מימן ערכה צפון קוריאה בינואר אשתקד.

פצצת מימן היא פצצה גרעינית שכוח ההרס שלה גדול פי מאה משל פצצה אטומית כמו זו שנחתה על העיר היפנית הירושימה במהלך מלחמת העולם השנייה. כרגע הכדור נמצא בידיו של טראמפ שיתקשה לשתוק אל מול התנהגותם של הצפון קוריאנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר