בעקבות חרם המודעות המתמשך

'הפלס' החל בהליכים משפטיים נגד משרדי פרסום חרדים

בעיתון "הפלס" של "הפלג הירושלמי" החליטו לצאת למאבק משפטי נגד חרם הפרסומות מהם סובל העיתון • מכתב התראה נשלח לחמישה משרדי פרסום חרדים בדרישה לפרסם באופן שוויוני (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
פשיטה משטרתית על משרדי 'הפלס' (צילום: דוברות המשטרה)

פרסום ראשון: בחודשים האחרונים החליטו בעיתון 'הפלס', בטאון 'הפלג הירושלמי' להגיש תביעות בבתי המשפט בעקבות חרם המודעות המתמשך נגד העיתון. בכירי העיתון קיימו התייעצויות עם משרד עו"ד אדלשטין-ברמן, שם בדקו את הנושא והעריכו כי קיימת עילה מבוססת לתביעות משפטיות, שכן ה"חרם" המדובר הינו תופעה חריגה וחסרת תקדים שמהווה הפרה גלויה של החוק.

יצוין כי החרם הינו בהוראת מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן ומרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, אשר יצאו במכתב חריף נגדם, בחודש אדר א' תשע"ד, בו כתבו בין היתר: "ולא לפרסם אצלם דברים בשום אופן וראוי ליידע המפרסמים שהם עלולים ליתן יד לחילול שם שמים בתמיכתם בדבר הפסול הזה".

משרד עו"ד אדלשטין-ברמן נחשב למשרד מוערך בעולם המשפטי. עו"ד אורי אדלשטין ועו"ד יונתן ברמן מתמחים בהגנה על זכויות ומנהלים מאבקים משפטיים גם נגד גורמים רבי עוצמה, אחד המאבקים המוצלחים של המשרד היה תביעת רביב דרוקר וחדשות 10 לחשוף את מועדי שיחות ראש הממשלה בניממין נתניהו עם המו"ל והעורך הראשי של 'ישראל היום'.

במסגרת הפעילות המשפטית בעניין החרמת "הפלס" כבר הוגשה תביעה ראשונה נגד חברת החשמל, בטענה כי החברה נותנת יד לחרם הבלתי חוקי. התביעה מתנהלת בביהמ"ש המחוזי בירושלים בפני השופט משה בר-עם.

השבוע שוגרה למשרדי הפרסום החרדיים, "התראה לפני נקיטה בהליכים משפטיים". המכתב המשתרע על פני שבעה עמודים וגדוש באסמכתאות משפטיות, נשלח לשורה של בעלי משרדי הפרסום החרדיים הגדולים, ביניהם: איסר בריסק מ"בולטון פוטנציאל", יגאל רווח מ"אפיקים", מאיר גל ואורן אלימלך מ"גל אורן", יעקב שטרן ומנחם הורביץ מ"מימד", נחום בנדיקט ומרדכי קוטינר מ"אגס בראשית".

הפשיטה על 'הפלס' והמעצרים (צילםו: דוברות המשטרה)

מכתב ההתראה

עו"ד יונתן ברמן כותב בפתח מכתבו: "בטרם נקיטה בהליכים משפטיים אני פונה אליכם, יחד ולחוד, בשם מרשתי, חברת בטאון עולם התורה הפלס בע"מ, בדרישה לפרסם באופן שוויוני בעיתון הפלס. פנייה זו באה נוכח השתתפותכם בחרם מתואם על מרשתי, שיש בו משום הפליה שלא כדין, עוולה מסחרית של התערבות בלתי הוגנת והגבל עסקי אסור. התנהלות בלתי חוקית זו מסבה נזקים שנתיים של מיליוני שקלים למרשתי ונזקים קשים נוספים לקוראי העיתון".

הוא מציין כי ברקע הדברים עומד 'חרם מודעות' מתואם ומתוזמר, שהוכרז על עיתון הפלס, ומצביע על הקריאה שהופיעה מעל דפי 'יתד נאמן' להחרים את עיתון הפלס ובה אף נדרשו קוראי "יתד נאמן" לפנות וליידע את המפרסמים כי עליהם להימנע מפרסומים בעיתון הפלס.

"למרבה הצער, גם משרדי הפרסום במגזר החרדי, שאותם אתם מנהלים, משתפים פעולה באופן אקטיבי עם מסע ההסתה נגד עיתון הפלס, והם נמנעים מהעברת פרסומים לעיתון. זאת גם במקרים, שבהם הגופים המפרסמים אינם מבקשים זאת", כותב עו"ד ברמן, "יתרה מכך, בידי מרשתי ראיות לכך שבמקרים שבהם ביקשו חברות מסחריות לפרסם בעיתון הפלס, משרדי הפרסום שבניהולכם סירבו לעשות כן.

"באופן זה משרדי הפרסום גורמים נזקים קשים לא רק למרשתי ולקוראי העיתון לרבות מנוייו, שנמנע מהם מידע על בתי עסק, מוצרים, שירותים, הנחות ומבצעים, אלא גם לגופים המפרסמים שנמנע מהם מלפרסם בעיתון בשל החרם, ובשל כך מאבדים חשיפה משמעותית וכן הכנסות פוטנציאליות מקוראי עיתון הפלס".

לאחר המעצר, נתי גרוסמן מתקבל בשירת "ימים" (באדיבות המצלם)

עו"ד ברמן כותב, כי הסיבות להימנעות המשרדים מפרסום בעיתון הפלס ידועות לכל, "ואין להן דבר וחצי דבר עם שיקולים ענייניים או שיקולים מסחריים לגיטימיים". לדבריו, "ההימנעות מן הפרסום בעיתון הפלס נובעת אך ורק מתוך ניסיון פסול לחסל מתחרה עסקי ולהשתיק כלי תקשורת מחמת השתייכות לקבוצה דתית בעלת השקפת עולם עצמאית, עמדה פוליטית והשתייכות מפלגתית שאינן כפופות לשליטת העיתון יתד נאמן".

"מיותר לציין, אך נציין בכל זאת, שהדברים מלמדים כי חרם המודעות שבו אתם משתתפים אינו נובע מציות נטול שיקול דעת. מדובר בנטילת חלק פעיל בהפליה של עיתון הפלס וציבור קוראיו והסתה נגדם, מתוך הצטרפות לניסיון חיסול מסחרי שמוביל מתחרה עסקי תוך השתקת חופש הביטוי של ציבור שלם אך בשל השקפות החברים בו, הקוראות תיגר על הקו החדש השוטף את הממסד החרדי מאז פטירת הרב אלישיב זצ"ל. מדובר בהפליה מכוונת של אוכלוסייה מוגדרת מחמת השתייכות חבריה לקבוצה דתית, השקפתית או מפלגתית אחרת", כותב עו"ד ברמן.

עו"ד ברמן מציג בארוכה שורה של עילות חוקיות ותקדימים משפטיים מהם עולה, כי החרם הינו בלתי חוקי בעליל. כך, למשל, הוא קובע כי השתתפות משרדי הפרסום בחרם מהווה עוולה לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, תשס"א-2001. חוק זה קובע שכל מי שעיסוקו בהספקת מוצר חייב להתנהל בשיויוניות ונאסר עליו להפלות קבוצה מסוימת מנימוקים של דת, השקפה או השתייכות מפלגתית.

בסיום מכתב ההתראה נכתב: "נוכח כל האמור נבקש שכל אחד מן המשרדים יודיענו ללא דיחוי על כוונתו להתחיל לפרסם לאלתר באופן שוויוני בעיתון הפלס, וזאת בהיקף התואם את שיעורי התפוצה היחסיים שלו. יובהר כי בכוונת מרשתי לנקוט הליכים משפטיים במטרה לחייב כל משרד פרסום, שלא יודיענו כאמור, לעשות כן, בתוך 14 ימים".

כזכור, בחודש ניסן האחרון, מיד לאחר חג הפסח, פשטה המשטרה בכוחות גדולים ועצרה עשרות פעילים ב'הפלג' ובהם בכירים בעיתון 'הפלס' - העורך נתי גרוסמן והמנכ"ל שמוליק אלישיב, בחשד למסע ההטרדות והסחיטה של חברות מסחריות וגורמים שונים על מנת שיפרסמו בעיתון שסובל מחרם מפרסמים.

מעצרם של בכירי העיתון הוארך מספר פעמים ולאחר מכן הם שוחררו למעצר בית בתנאים מגבילים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר