ראש בראש - ערכים מול צרכים

ערכים וצרכים, מושגים שיכולים להשלים אחד את השני, אבל גם מנוגדים

יערית אלבז | כיכר השבת |
"אני צריך עכשיו"! קול בכי צורמני ואגרופיו הקפוצים של יוני בן הארבע בליווי סצנת השתטחות מלאה על הרצפה בדיוק במחלקת המתוקים של הסופר השכונתי, הוא בשלו לא מעניין אותו כהוא זה שאימו עוד שניה נופלת מרגליה והצבע הלבן שכיסה את פניה המחווירות מרגע לרגע, לא הותיר בה טיפת תנועה חופשית כדי לכסות את הכלימה.. כן הוא צורח, וברקע קולות ליווי של קריאות בוטות כמו "איפה אמא שלו שתחנך אותו" "נו באמת, מה קורה כאן זה לא גן חיות" ועוד קריאות בסגנון דומה. . מבטי חמלה וכעס בו זמנית מתחלפים בין העוברים ושבים לבין הילד ואימו, וכמובן איך אפשר בלי.. אצבע מאשימה על האם המזניחה שפשוט לא יודעת חינוך מהו?..

כן חוויה מעין זו, חווה בממוצע כל הורה במהלך שנות כהונתו כאב או כאם, בהתאם לסטטוס המולד אליו הוא משתייך. מעטים הם יחידי הסגולה שילדיהם המחונכים לא מבטאים "רגש רצון עז" בתהליך גדילתם.

כמובן שהצרכים משתנים בהתאם וביחס לגיל , גם תהליך הלמידה של ריסון הרצונות והפיכתם לצרכים נרכש הוא במהלך השנים, ה"אני רוצה" מומר ב "האם אני צריך" לעיתים קו ההבחנה בין הרצון לצורך מטושטש אך ככל שאנו גדלים מבינים את משמעות הרצונות וכיצד להפכם לצרכים, וכאן נכנס שחקן נוסף לתמונה "ערכים"

ערכים וצרכים, הם שני מושגים היכולים להשלים אחד את השני או להיות כלכך מנוגדים עד כדי כך שהאחד בא על חשבון השני ומעלים אותו.

אם נעצור לרגע קט ונבין כמה מביננו עומדים על הערכים שמנחים אותנו או שמנגד בעקשנות נלהבת מזו עומדים אנו על צרכינו, צורך עז לאכול.. לקנות משהו וכו'. נבין כי הצורך נובע מרצון, הרצון החזק ביותר הוא לחיות. והנה לנו נקודת המפגש, הפסגה, שהופכת את הרצון הזה לצורך ומציבה אותו בסולם הערכים הגבוה ביותר "ערך החיים". מה שמראה לנו כי צרכים וערכים הם מנוגדים ומשלימים.

"אמא לא מרשה", לא נורא מתוקה אני מרשה לך, כרגע אמא לא כאן. "אז אני לא יכולה , אני לא לוקחת עד שאימא תבוא" "אפשר עוד אחד, אני בדרך כלל לוקחת רק שתיים, לא רק בשבילי, גם בשבילי וגם בשביל אסתי אחותי הקטנה".

אמירות כאלו נשמעות מפיהם של עוללים קטנים ורכים, נדמה לעיתים כי תינוקות אלו אולפו ע"י הוריהם, כדי שממש בזמן אמת ידקלמו משפטים ואמירות אלו בשליפה., אך לא כך הם פני הדברים , אמירות טהורות אלו נובעות אמנם כתוצאה מחינוך הולם, החינוך לערכים ושמירתם מתחיל מגיל הינקות, היחס והביטוי שאנו נותנים לערכים ולמוסריות ומנחילים אותם לדורי דורות, עומדים וניצבים ומנצחים כל רצון או צורך שהוא.

נכון שהיא מאד רוצה .. אבל לא ..רגע יש כאן ערך חינוכי גבוהה יותר, הוא ממוקם אי שם בראש פירמידת הצרכים של מסלו "המוסריות" ערך המנצח את כל הצרכים שהיו אי פעם רצונות ומותיר אותם בתחתית הפירמידה כמובסים, אמנם כבסיס, אבל הערך הוא השולט, העליון.

אכן ,ערך הוא דבר עליון ובהחלט מעורר תמיהה, איך ייתכן? הרי רצון או צורך אמור להיות חזק יותר מאתנו? הוא חלק מתוכנו, לכאורה , איך הפך הערך לצורך קיומי הכי חזק עבורנו?

וכאן מצטלבות דרכם של הצרכים מול הערכים, ממש ראש בראש, מנהלים מלחמה תמידית על בסיס קבוע מי יירש את המיקום העליון בסולם הקיום האנושי.

השאיפה שלנו לחנך את ילדינו, ובעיקר את עצמנו לכך שהערכים יהוו את הצורך הקיומי החזק ביותר עבורנו, ובעקבות כך הרצונות והצרכים שלנו יהפכו להיות כלי לצורך חיזוק ערכי החיים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית