החל מהיום: החוק יאסור שימוש במונח "מפגר"

הבוקר אושרה פה אחד - לקריאה שניה ושלישית, ע"י ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת - הצעת החוק לפיה השימוש במונח הפוגעני "מפגר" על כל הטיותיו יוחלף במונח "אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית" (אקטואליה)

רחלי פרייפלד | כיכר השבת |
החל מהיום, אם מישהי מעצבנת אותך בטירוף, ואת בחוסר שליטה מתחילה לחלק לה כינויי גנאי שונים, השתדלי להמנע מלהשתמש במילה 'מפגרת', או לפחות תביטי ימינה או שמאלה לפני, כדי לוודא שאין שוטר בסביבה. צריך אמנם, להמנע מכל כינוי גנאי באשר הוא, אך החל מהיום הוצאה המילה הנ"ל אחר כבוד אל מחוץ לחוק. כך שבמידה ותשתמשי במילה הזו הן כביטוי גנאי והן כתיאור אדם בעל ליקוי שכלי, תסתכני בתביעה שעלולה להגמר בעונש, ואנחנו לא מדברים על שטיפת הפה עם סבון.

מופרך והזוי ככל שזה נשמע, הבוקר אושרה פה אחד - לקריאה שניה ושלישית, ע"י ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת - הצעת החוק לפיה השימוש במונח הפוגעני "מפגר" על כל הטיותיו יוחלף במונח "אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית".

מובן שהצעת החוק אינה מתייחסת לחילופי העלבות בין נהגים עצבניים בכביש אלא לשימוש במילה כתיאור של אדם לקוי התפתחות. גם אם לכאורה המונח כלשעצמו, אינו משפיל אלא רק מתאר מציאות של אדם הלוקה בפיגור, השימוש בו עם הזמן והקונטציות שהוא מעורר הפכו אותו למילת גנאי פוגענית שהשפעתה על מושאי הכינוי - שלילית וקשה.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), ממקדמי הצעת החוק, אמר: "בעולם שלנו שפה יוצרת מציאות. "מפגר" היא לשון פוגענית, המבליטה בעיקר את חוסר היכולת של האדם. כמורה לחינוך מיוחד, ראיתי איך בבת אחת נעלם הביטחון העצמי מילדים שכינו אותם בשמות גנאי כאלה".

"המילה "מפגר" צריכה להיעלם מהעולם" אמרה ח"כ מירב בן ארי (כולנו) שהיתה שותפה ליוזמה, "זהו אמנם שינוי סמנטי, אך למעשה אנחנו נלחמים בתיוג ומשנים תפיסה חברתית. לא ייתכן שמילה פוגענית תגדיר אוכלוסיה שלמה עתירת זכויות".

בהצעת החוק נכתב כי "התאמה לשונית זו אינה מתבקשת אך בשל התאמתה לזמננו וימינו אנו, אלא בעיקר בשל מחויבותנו הן כפרטים והן כחברה כלפי כבודו של אדם, באשר הוא, ועל מנת שעקרונות היסוד הנזכרים לעיל, יקבלו ביטוי ראוי והולם ולא יישארו מן השפה ולחוץ".

אז מהיום, אם משהי עוקפת אותך בכביש בפראות, תזהרי בלשונך ותצעקי לה: "אישה עם מוגבלות שכלית התפתחותית, איך את נוהגת??!!"

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית