מכת בכורות: מחקר מצא כי בנות בכורות שמנות יותר

מחקר חדש מוכיח כי בנות בכורות סובלות יותר מעודף משקל מאשר הילדים הבאים אחר-כך. ישנם כמה גורמים לתופעה וסתם תשדעי לא תמיד הדיאטה היא הפתרון האולטימטיבי (מחקרים)

גילי שלום | כיכר השבת |
מכת בכורות..
מחקר חדש מוכיח כי לילדות הראשונות במשפחה יש נטייה גבוהה יותר להשמנה. מהם הגורמים המשפיעים על מכת הבכורות, מתי זה דורש טיפול והאם דיאטה מגיל צעיר היא הפתרון?

ישנו קרב עתיק יומין בין הבכורות במשפחה, בנות הזקונים וילדות הסנדוויצ׳ים, מי הכי שווה להיות, את מי מפנקים ומי באמת הנסיכה המשפחתית? עכשיו,ממצאים חדשים מוסיפים פלפל חריף למריבה, ומוכיחים בצורה מובהקת כי דבר אחד בטוח בכל הנוגע לבנות בכורות – יש להן סיכוי גבוה יותר (40%) מאחיותיהן להיות בבגרותן בעלות עודף משקל.

המחקר החדש שבא אלינו מאוניברסיטת אוקלנד, הוא מבוסס על כמעט עשרים שנה של רישומים רפואיים במרשם הלידה השבדי וכולל 13,400 זוגות של אחיות. החוקרים מצאו כי האחיות הבכורות נולדו כבדות וגדולות יותר מאחיותיהן הקטנות, עם 40% להפוך לבעלות משקל כבד (אוביס) ו-29% שיסבלו מעודף משקל ביחס לאחיותיהן הצעירות.

החוקרים מצאו לכך שני הסברים עיקריים:

הסבר פיזיולוגי: הסבר המציע כי בעת ההריון הראשון לאם קשה יותר לבנות את מערך כלי הדם - כלי הדם בעת ההריון הראשון עשויים להיות צרים יותר, כך מוגבלת זרימת חומרים מזינים לעובר.

הסבר התנהגותי: הורים לילד ראשון בעלי פחות ניסיון, ונותנים המון תשומת לב לעניין האוכל ויכולים לפטם את התינוק.

"למען האמת, זה לא מפתיע כלל!" אומרת דוקטור שניקוואה שמלווה את המחקר. "אנחנו בהחלט יודעים שיש הבדל בין בכורים לאחיהם, ילד שני מקבל בבסיס פחות תשומת לב וכשקושרים את זה לנושא של הרגלי אכילה זה בהחלט הגיוני".

"כפרס, ניסיון לנחם, סיבה למסיבה. במילים אחרות, הכל סובב סביב האוכל. מה שלמעשה ניתן לגזור מהמחקר הזה הוא שברגע בו ההתייחסות לאוכל תפחת, כפי שההורים מתנהגים בילדים הבאים אחרי הבכור, תהיה פחות השמנה בבית. כשהאוכל הוא רק חלק מהשגרה זה לא הופך ל'אישיו', כלומר? להתנהג לילד הראשון כאילו הוא הילד שבא אחריו בכל הנוגע לתזונה. וכמובן שאין ספק כי בשורה התחתונה דרושה דוגמה אישית, בבית שמנהל אורח חיים בריא הילדים יהנו מתזונה נכונה".

אבל גברת, רק לא דיאטה: כאן עומדת השאלה הגדולה: מתי עודף משקל אצל ילדים דורש טיפול? "בשנים האחרונות אנו עדים למחלות רבות הקשורות למשקל עודף והשמנה. אני מציעה להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק, לבדוק אצל רופא משפחה אם יש שינויים בגוף הילד". אומרת דוקטור שניקוואה.

שניקוואה מחדדת ואומרת שהרעיון הוא לא לעשות דיאטה לילדים, אלא ליצור יחדיו גישה של אורח חיים בריא. "אנחנו לא רוצים, חלילה, לשבש להם את דימוי הגוף – המחשבה היא כל הזמן על מה שבריא, ולא על מה ש'לא משמין'. זה נכון לילדים עד גיל העשרה, אך גם בגיל ההתבגרות אנחנו לא רוצים לשבש בעיות הורמונליות ולא מעוניינים בדיאטות למיניהן, אלא בתזונה תוך הקשבה לגוף שלנו".

בכלל, שניקוואה מציעה להוציא מהלקסיקון את השיח על שומן והשמנה, "זה יוצר המון אנטי, הרי המון פעמים ילדים עושים בכוונה ההפך ממה שמבקשים מהם רק כדי לבחון את הוריהם. האוכל יכול בקלות להפוך לזירת מאבקי כוחות, זה בה שני הצדדים מפסידים", מזהירה דוקטור שניקוואה.

"עניינים מסוג זה פועלים על מנגנוני שליטה ומאבקי כוח בין הורים וילדים, ואלו במהרה יכולים ליפול למחוזות של מתח, כעס ועד הפרעות אכילה. כדאי ורצוי לבדוק קבוצות התערבות שונות של הורים, העוסקות באכילה נכונה ובכושר. ישנן קבוצות של פעילות גופנית ואורח חיים בריא של הורים וילדים יחדיו. הרעיון הוא להפוך לנורמה את מערכת היחסים שלנו ושל הילדים בכל הנוגע לאוכל".

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית