הרבניות החדשות: "אי אפשר להשתיק את האישה"

כתבה נרחבת ב'מקור ראשון' סקרה את התופעה הסוחפת של "הרבניות החדשות" שממלאות אולמות באלפיהם עם קהל נשים עצום וניסתה להבין: מה סוד כוחן? (אקטואליה)

mame | כיכר השבת |
המשפיעה ביותר: הרבנית ימימה מזרחי
העיתונאי מנדי גרוזמן פרסם במוסף 'שבת' של מקור ראשון
כתבה נרחבת
שסוקרת את "הרבניות החדשות" - המנהיגות הרוחניות של השנים האחרונות וניסה להבין כיצד הן מצליחות לסחוף אחריהן קהל נשים עצום מכלל המגזרים - חרדיות, דתיות וחילוניות.

"לכל הדעות כבר מדובר בתופעה: מנהיגות נשיות שעומדות בזכות עצמן ומובילות אחריהן קהילות מעריצות" פותח גרוזמן את כתבתו, "שיעורי התורה שלהן מגיעים לאוזניהן של אלפי נשים, והערבים ההמוניים בכיכובן מתחרים בכבוד רב בטישים החסידיים ובכנסי הרבנים. ההוויה הזו מבעבעת בעיקר במסגרת תנועת התשובה הישראלית.

המחזירים בתשובה שהיו בשיא כוחם בעשור הקודם פינו את מקומם למחזירות הנשיות. המחזירים עדיין משפיעים, אולם השנים האחרונות לא הצמיחו כוכב גברי חדש בסדר גודל של הרב אמנון יצחק. המקבילה הנשית, לעומת זאת, נמצאת בשיא פריחתה. הרבניות רונית ברש, ליסה דדון וורד סיאני הן רק דוגמאות בולטות מתוך שורה של רבניות כדוגמתן שפועלות בקרב קהל שוחרות המסורת והמתחזקות".

אומן והפרשות חלה

הכתבה מציינת כי שני מוטיבים מרכזיים אצל הרבניות: האחד הוא ברסלב, הכולל נסיעה משותפת לאומן בהובלת הרבנית שמארגנת מסעות כאלה כמה פעמים בשנה. השני - ערבי הפרשות החלה שבהרבה מן המקרים, גרמו לשמה של הרבנית לנסוק והרחיבו את מעגל שומעות לקחה.

בנקודה זו משווה הכתבה בין כלל הרבניות לרבנית ימימה מזרחי. "דמות של רבנית שקרובה לדמותן של הרבניות המחזירות בתשובה ועם זאת שונה מהן היא הרבנית ימימה מזרחי, שהחלה לפרוץ בתחילת שנות האלפיים. חלק מהרבניות המחזירות שונות לחלוטין מהרבנית מזרחי ופועלות בצורה אחרת, אבל ישנם מוטיבים דומים ואין ספק שרבניות רבות הגיעו בעקבותיה. הרבנית מזרחי איננה חוזרת בתשובה, ובשונה ממרבית הרבניות שפועלות בקרב נשים חילוניות היא נוגעת במיינסטרים הדתי ואפילו החרדי. בפורים האחרון אף היו ילדות חרדיות שהתחפשו לדמותה.

בדומה לרבניות המחזירות, הרבנית ימימה מקיימת ערבי הפרשות חלה, מובילה נסיעות לאומן, מחלקת ברכות ונותנת עצות, והיא דמות רוחנית עצמאית. אבל בשונה מחלקן, היא מעמיקה יותר ומוסרת שיעורים גדושים במקורות בפני אלפי נשים. היא איננה פועלת רק בקרב הקהל המסורתי. אל שיעוריה נוהרות נשים דתיות, אולי בעיקר דתיות, והיא מצליחה לגעת גם בנשים חרדיות רבות. היא משדרת פינות בשתי תחנות הרדיו החרדיות, קול חי וקול ברמה. הצפייה בשיעוריה ברשת האינטרנט מוגבלת לנשים בלבד ונעולה על ידי קוד. לעומתה, שיעוריהן של מרבית הרבניות המחזירות פתוחים לכול ביוטיוב".

מפנות מבט פנימה

איך הכל התחיל ולמה דווקא עכשיו?

את השאלה הזו מפנה גרוזמן ליערית אלבז, העורכת הראשית של אתר "מאמע" ואשת תקשורת חרדית. "אני חושבת שהצמיחה הזו התאפשרה הרבה בגלל עידן הרשתות החברתיות. תמיד היא הייתה במינונים קטנים יותר. אבל בפייסבוק נשים דתיות וחרדיות מתקהלות, שמחות וטוב להן, מעלות תמונות וכותבות. בתוך כל זה, נוצרו להן גם רבניות", אומרת יערית. "בתפיסה הקבלית, מבחינת התפתחות העולם אנחנו עכשיו בעידן הנשים. רואים את זה בכל מקום. גם בבתים החרדיים, נשים היום נותנות הרבה יותר ביטוי בחינוך ובפרנסה של הבית. הן מוחצנות יותר. והרבניות מובילות את הכול".

בניגוד לרב אורי זוהר שנטש לחלוטין את עיסוקי העבר שלו, "בעלי התשובה המפורסמים של היום, כמו אהוד בנאי ושולי רנד, ממשיכים ביצירתם המקורית, וחרדים רבים מוצאים בה מענה לחוסר שהעולם החרדי לא מספק" כותב גרוזמן. "בעלי התשובה של היום צועדים בראש מורם בדרך משלהם, וכך מצליחים גם להשפיע על העולם החרדי ולא רק להיות מושפעים ממנו. היה זה עניין של זמן עד שנשים בעלות תשובה יפתחו קהילה בועטת משלהן. כיום הנשים אף הפכו להיות ראש החץ של התנועה. שני השינויים הללו – שינוי פניה של תנועת התשובה והעובדה שנשים מובילות אותה – התרחשו במקביל. לא ברור מה גרם למה".

צנועות ומטופחות

עניין נוסף שבולט מאוד כשמדברים על הרבניות הפופולריות, הוא הופעתן החיצונית. כמובן, הן מקפידות על כל גדרי ההלכה, אך הן גם מטופחות מאוד ולעתים גם מכניסות "שואו" להופעותיהן שמזמן עזבו את משבצת ה"שיעור תורה" הסטנדרטית.

"כניסתה של הרבנית ליסה דדון אל במת הענק באמפיתיאטרון בקיסריה הייתה כניסה של כוכבת. הזמנה נלהבת אל הבמה, מתח בקהל, קולות תופים ופירוטכניקה: רק אחרי כל זה נגלתה אל הקהל. בשמלה לבנה ארוכה ומיקרופון צד הפעילה את קסמיה על מעריצותיה" מתאר גרוזמן, "אם מחפשים את הבשורה בכל הסיפור הזה, במידה רבה היא טמונה כאן: הרבניות מבקשות להוכיח כי צניעות איננה הזנחת הממד הנשי. אולי מתוך הבנה מיטבית לנפש הנשית, חלק מהרבניות מבקשות את המינימום כשהן מנסות לגרום לתלמידותיהן להפוך צנועות יותר.

במהלך הערב בקיסריה העלתה דדון אל הבמה אישה לבושה במכנסיים, שסיפרה כי התחזקה בצניעות בשל דרישת הרבנית והבריאה מאפילפסיה. "צניעות זה אומר ככה", אמרה דדון והצביעה על האישה, "זו הצניעות בדור שלנו".

אצל חלק מהרבניות זו הגישה המעשית בלי שהיא מדוברת ומוסברת. בשיעוריה של הרבנית ימימה מזרחי, המאופקת והמעמיקה יותר, מונחת גם תשתית אידאולוגית, והיא מרבה לתמוך בטיפוח הנשיות.

"אשה ניתנה ליופי, וברגע שהרבנית מופיעה רק בפני נשים אין לה שום בעיה לטפח את עצמה ולהראות את עצמה במיטבה", מסבירה אלבז. "יופי זה מושך. וכשבעלות התשובה מסתכלות על רבנית יפה ומטופחת, הן נמשכות. היא מדברת בשפה שלהן. יודעת מה זה סטייל".

לסיום, מדרגת הכתבה את חמש הרבניות המשפיעות ביותר בסדר הבא: הרבנית ימימה מזרחי, הרבנית לאה קוק, הרבנית בת שבע קוק, הרבנית רונית ברש והרבנית ליסה דדון.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית