תוצאות משמעותיות בטיפול חדשני לחולות הסרטן

בשורה לחולות סרטן השד: טיפול ראשון מסוגו לחולות BRCA. בכנס האסקו של האיגוד האונקולוגי האמריקאי (ASCO) שנערך לאחרונה בשיקגו, ארה"ב הוצגו תוצאות משמעותיות בתחום הטיפול בסרטן שד גרורתי (בריאות)

מאמע | כיכר השבת |
בשורה טובה..
בשורה לחולות סרטן השד: טיפול ראשון מסוגו לחולות BRCA. בכנס האסקו של האיגוד האונקולוגי האמריקאי (ASCO) שנערך לאחרונה בשיקגו, ארה"ב הוצגו תוצאות משמעותיות בתחום הטיפול בסרטן שד גרורתי. מחקר פאזה 3 של התרופה אולאפריב (לינפרזה) בקרב חולות סרטן שד גרורתי בעלות מוטציה בגן BRCA בחן את יעילות התכשיר בעצירת המחלה ובהשוואה לטיפול המקובל לאותן חולות - כימותרפיה.

על פי הממצאים הקבוצה שקיבלה את טיפול האולאפריב נמצא כי ב 60% מהן הצליח הטיפול להקטין את הגידולים לעומת הקבוצה שקיבלה רק כימו, אשר בה נרשמו 29% להקטנת הגידול.

בנוסף, הטיפול החדש הצליח להפחית ב 42% את הסיכון להתקדמות במחלה. קצב הזמן שהמחלה לא התקדמה בקרב המטופלות באולאפריב היה כמעט כפול מהקבוצה שקיבלה כימו. הזמן עמד על כ-7 חודשים לעומת 4.2 חודשים בקרב מקבלות הכימו בלבד. גם תופעות הלוואי מהטיפול החדש היו פחותות בהרבה לעומת הכימו.

מדוע מחקר זה כה משמעותי?

בתחום סרטן השד נרשמו מס' פריצות דרך בשנים האחרונות (טיפולים ביולוגיים ואנטי הורמונליים) המאפשרים גם לאילו החולות בסרטן שד גרורתי להאריך חיים משמעותית ולשפר את איכותן בהשוואה לשנים עברו ולבטח בהשוואה ליכולות של טיפולי הכימותרפיה הקשים. עם זאת, חולות סרטן השד עם מוטציה מסוג BRCA נופלות בקטגוריה המוגדרת "טריפל נגטיב". כלומר הן מציגות סמנים שליליים בהתאמתן לטיפולים מתקדמים וככאלו הן בעלות מחלה אגרסיבית יותר ופרוגנוזה רעה יותר. החלופה העומדת בפני אותה קבוצת חולות היא לרוב טיפול כימותרפי בלבד. מסיבה זו מושקעים מאמצים רבים למציאת טיפול אשר יהיה יעיל יותר מכימותרפיה ורעיל פחות ממנה.

בישראל, מתקיים מצב ייחודי ופגם (מוטציה) בגן BRCA באוכלוסייה יהודית (בעיקר אשכנזים) הינה גבוהה משמעותית משכיחות המוטציה באוכלוסיות מקבילות בעולם המערבי. בישראל, שכיחות הנשאות לגן באוכלוסייה אשכנזית הינה 1 ל-40, לעומת 1 ל-350 באוכלוסיות מערביות אחרות.

מוטציה BRCA1 או BRCA2 מועברת בתורשה ומעלה את הסיכון למס' לא מבוטל של מחלות סרטן כולל בקרב גברים, אך מוכרת בעיקר בתחום סרטן השד והשחלה, ומהחלטתה של אנג'לינה ג'ולי לבצע כריתה מניעתית לאחר שגילתה את נשאותה לגן ובמטרה להקטין למינימום את הסיכון לחלות בעתיד.

יש לציין שנשאות לגן אינה בהכרח מביאה למחלה, אך הסיכון של נשאית BRCA לחלות הינו גבוה באופן משמעותי מאישה שאינה נשאית:הסיכון לחלות בסרטן שד עבור אישה שהיא נשאית של הגן, מוערך בכ- 70-80 אחוזים! והסיכון לחלות בסרטן שחלה עומד על 15-45 אחוזים לנשאית.

התרופה אולאפריב (שם מסחרי: לינפרזה) הינה מסוג טיפול מעכב PARP. טיפול זה משתמש ביכולותיו של מנגנון התיקון של ה-DNA האנושי על מנת להביא לפגיעה בתאי סרטן. זאת הפעם הראשונה שטיפול מסוג זה מוכיח יעילות במחקר מתקדם לחולות סרטן שד.לאור השכיחות הגבוהה של הגן בישראל, מחקרים רבים בתרופה זו נערכו לאורך השנים גם בישראל, במספר מרכזים רפואיים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית