המאבק על השבת

החרדים דורשים מנתניהו: "שנה את מדיניות עבודה בשבת"

המפלגות החרדיות בדרישה נחרצת מראש הממשלה: "לשנות את המדיניות שיום השבת הפך ליום עבודות התשתית של רכבת ישראל". מגעים להתכנסות מועצות גדולי התורה של ש"ס וג' (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ראשי הסיעות החרדיות גפני, דרעי וליצמן (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

המאבק לשמירת צביון השבת אינו שוקט לרגע והצבור החרדי ממשיך במחאה כואבת בעקבות התרחבות חילולי השבת בחסות משרדי הממשלה. הסיעות החרדיות דורשות מראה"מ בנימין נתניהו, לשנות את המדיניות החמורה שפשתה בשנתיים האחרונות, בפרט בעבודות התשתית הנעשות על-ידי רכבת ישראל, לפיה יום השבת הפך לחלק אינטגרלי מקיום עבודות השבת ברכבת, דבר שלא היה בעבר.

חבר 'ועדת הארבעה' שמונתה לעקוב אחר חילולי השבת בתחבורה הציבורית ברכבת ישראל, ח"כ אורי מקלב, הסביר ל"יתד נאמן", את מהות המאבק: "רכבת ישראל אימצה נוהל שבשנתיים האחרונות הוטמע והורחב, לפיו בתכניות העבודה וביעדים של הרכבת, כבר בשלב תכנון פרויקטים תחבורתיים, בפרט פרויקטים גדולים בהם יש ממשקים במקומות ציבורים ובמרחב הציבורי, לקחו את ימי סוף השבוע כימים שבהם אפשר לבצע עבודות מורכבות יותר. ההתמודדות היא עם ממשקים תחבורתיים בכל פרויקט של תחבורה וסלילת כביש".

"על המדיניות הזו", אומר ח"כ מקלב, "אנו מלינים ודורשים בכל התוקף לשנותה. יום השבת הפך ליום נוח עבורם לביצוע עבודות תשתית. בחנו את הדברים מתוך מסמכים ובדיקות שביצענו מהם עולה כי זו העמדה כיום של רכבת ישראל. דרישתנו הנחרצת היא לשנות זאת, לא משנה כלל אם אנו בקואליציה, או לא".

"אני מדבר קודם לכל על שמירת השבת, מדיניות שמדינת ישראל מחויבת לה, ודאי כאשר חילולי השבת הללו נעשים בתוך המשרדים הממשלתיים, כחלק מהכוונת מדיניות מתוכננת וידועה מראש. המאבק שלנו אינו רק מול משרדי התחבורה והעבודה אם ניתנו היתרים לעבודה בשבת והאם העבודות מתבצעות על-ידי עובדים יהודים, או גוים. אנו מלינים על מדיניות משרד התחבורה שיום השבת מתכונן לביצוע העבודות כבר בשלב התכנון. וישנם דברים נוספים, פתיחת מרכולים ונסיעות בתחבורה ציבורית, אולם עיקר חילולי השבת כחלק ממדיניות מתוכננת נעשית ברכבת ישראל. המאבק הוא על שינוי מדיניות", אומר מקלב.

יו"ר ועדת הכספים ח" משה גפני, אומר ל"יתד נאמן", כי "תמונת המצב היא שבמשך תקופה ארוכה, בעיקר בנושא עבודות הרכבת, שהן עבודות מאוד נרחבות, המציאות היא שאין מי שלוקח על עצמו אחריות, בטענה של 'חוסר סמכות', וזה גם היה במשבר הקודם, למי יש סמכות להורות שלא לבצע עבודת בשבת".

"המקרה האחרון היה הדבר החמור ביותר. נעשו עבודות במשך שמונה ימים. הן החלו ביום שישי ונמשכו שמונה ימים ברציפות. הושבתה תחנת רכבת באזור הזה והעבודות הסתיימו במוצאי שבת. כלומר, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי של המשטרה שבלתי אפשרי לבצע עבודות ביום חול, כאן במשך כל ימות השבוע התחנה הייתה סגורה ועבדו. בלא כל בעיה יכלו להמשיך בעבודות יום נוסף ולא לבצע עבודות בשתי השבתות, גם בתחילה וגם בסוף. משמעות הדבר שהעבודות הללו הנעשות בשבת הן כמעט 'להכעיס'. אין סיבה במקרים רבים, איני מדבר על מה שהם טוענים מקרים בטיחותיים, שהעבודות יבוצעו בשבת"

"המציאות המקוממת הזו", אומר ח"כ גפני, "היא מבחינתנו תמונת מצב כאילו אין שליטה על העבודות בשבת וכביכול עושים זאת דווקא. את זה אנו מבקשים לשנות. המציאות הזו שיש ממשלה בישראל, יש שרים העוסקים בעניין הזה וצריכים לקחת אחריות. היום, גם כשאין צורך, עובדים בשבת. את כל המדיניות הזו צריך לשנות ולקחת אחריות. אם מישהו רוצה שיעבדו בשבת שייקח אחריות ויעמוד מאחורי ההחלטה הזו. מה גם שאנו יודעים שאין כל צורך ואת זה אנו מבקשים לשנות".

כפי שדווח ב'כיכר השבת' לאחר הפגישה שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם ראשי הסיעות החרדיות, בה הועלו לראשונה דרכים מעשיות להפסקת חילולי השבת, אומר ח"כ גפני, "אני מקווה שאנו מתקדמים עם הדבר הזה. בישיבה אצל ראה"מ, ובכלל בישיבות שקיימנו לאחר מכן, לראשונה הרגשנו גם בפועל שאנשים לא זורקים אחריות אחד על השני ומחפשים פתרון שהוא בר ביצוע. כעת אנו ממתינים לתשובות להביאם בפני מרנן גדולי ישראל אשר יורו לנו כיצד לפעול הלאה".

במקביל מדווחים היומונים החסידיים המודיע ו׳המבשר׳ כי אחרי שגם הפניות לראה"מ, לשר התחבורה ושר העבודה לא הועילו - וגם ועדת הארבעה לא הועילה להפסקת עבודות הרכבת בשבת קודש, בימים הקרובים יתכנסו מועצות גדולי וחכמי התורה.

ל'כיכר השבת' נודע כי בקרב האדמו"רים החסידיים יש רצון לכנס את מועצות גדולי התורה על אף ההתקדמות מול ראש הממשלה וכעת השאלה הינה האם הכינוס יתקיים בכלל וכן האם ייערך במשותף עם מועצות גדולי וחכמי התורה של דגל התורה ושל ש״ס.

נידון נוסף הינו באשר למיקום הכינוס באם אכן ייצא אל הפועל עשה מועצת החסידית מעדיפים את ההתכנסות באזור ירושלים ואילו בדגל התורה מעדיפים לקיים אותה דווקא בעיר בני ברק מקום מגוריו של ראש הישיבה הגר״ג אדלשטיין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר