מפת החלוקה המלאה

מה של מי? כך מחולקת פוניבז' בין ה"שונאים" וה"מחבלים"

למעט העימותים ב"זמן אלול", זהו ה"סטטוס קוו" שנשמר במשך השנים בין הצדדים בפוניבז'. פנימיות הבניין המרכזי מחולקות בין הצדדים, כו גם חדר האוכל. ומה עם בתי המדרש? צפו בחלוקה (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
היכל ישיבת פוניבז' (צילום ארכיון: בעריש פילמר)

הסכסוך וקרב השליטה המתמשך בישיבת פוניבז' - ספינת הדגל של עולם הישיבות הליטאי ואולי גם יש מי שיגדיר 'הישיבה החשובה ביותר בעולם היהודי' - מתנהל מזה למעלה מ-20 שנה בין הגיסים הגאון הרב אליעזר כהנמן והגאון הרב שמואל מרקוביץ. הסכסוך המורכב מתנהל בבתי דין, בערכאות משפטיות ובבוררויות כמו גם בשטח עצמו, במאבקים, לעיתים אלימים, בין התלמידים.

מדובר במאבק שליטה על נכסים רוחניים, הרבצת תורה, העמדת תלמידים, מסירת שיעורים - לצד השפעה ציבורית, פוליטית, כבוד ואחזקה בנכסים המגלגלים על פי ההערכות עשרות מיליוני דולרים. לכן, לא פלא שכל צד אוחז בקרנות המזבח, טוען "כולה שלי" ומסרב לפנות את המבנה.

מידי שנה, הפלגים בישיבת פוניבז' מתמודדים עם מחסור במקום. עם תחילת זמן אלול הנוכחי, נכנסו לישיבה על פי הערכות כשלוש מאות וחמישים בחורים מהישיבות הקטנות ברחבי הארץ, לשיעורי א' של שני הפלגים בישיבה. הפנימיות מתחלקות בין הצדדים כפי שהושג בעבר בסיכום בין ראשי "השונאים" ו"המחבלים", בתיאום מפקד מרחב דן במשטרה אלברט אוחיון.

"כיכר השבת" יצא לבדוק את מצב ה"סטטוס קוו" בישיבה, שנסדק בימים האחרונים ועורר מהומה - כפי שמתרחש כמעט מידי שנה בחודש אלול, אז מגיעים תלמידים חדשים לגבעה.

חלוקת הפנימיות:

בניין הישיבה המרכזי מכיל פנימיות מצד דרום ומצד צפון. צד צפון מאוכלס על ידי "המחבלים", וצד דרום מחולק גם הוא, וברובו מאוכלס על ידי "השונאים". פנימיית "פיק" מאוכלסת כולה על ידי ה"שונאים" ופנימיית "ברזיל" מאוכלסת כולה על ידי "המחבלים".

כמו כן, פנימיית "שוגרמן" ופנימיית "ציטרון" הסמוכה - מאוכלסות גם הן על ידי ה"מחבלים". פנימיית "הלפרין" מאוכלסת בידי "השונאים" ומתחם הדירות "בתי פיק" מחולק בין שני הפלגים. פנימיה קטנה נוספת בשם "נווה שלום" מאוכלסת על ידי תלמידים משני הצדדים.

החלוקה של בית המדרש:

בימי החול, ההיכל המרכזי משמש את שני הפלגים במקביל בסדרי הלימוד ובתפילות. עם זאת, ל"שונאים" ישנה שליטה מוחלטת בהגשת חזנים ועליות לתורה. בשבתות, ימים טובים ובימים הנוראים, ההיכל המרכזי מאוכלס בתלמידי ה"מחבלים" בלבד, ותלמידי ה"שונאים" מתפללים ב"אוהל קדושים" - זאת בשל וויתור של צד ה"שונאים" לפני כעשור, בהוראת ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין. במקביל, ישנו בית מדרש נוסף ללימוד, שנמצא בימי חול בידי "המחבלים" - מדובר בבית המדרש "פרלמן".

חדר האוכל והמטבח:

המטבח המרכזי נמצא בידי ה"שונאים" בלבד. ה"מחבלים", הקימו מטבחון קטן בפתח חדר האוכל, המספק בעיקר ארוחות קייטרינג. חדר האוכל "אשל יפה" מחולק בין ה"מחבלים" וה"שונאים", כאשר טורים מסויימים שייכים לכל צד.

העימותים בפוניבז', אתמול (באדיבות המצלם)

נקודת החיכוך האחרונה פרצה בחלק הגשמי של הישיבה, "חדר האוכל" והפנימיות, אבל החלה כאשר ה"שונאים" פתחו חדר שיעורים חדש. ה"מחבלים" ראו בכך ככל הנראה פגיעה בסטטוס קוו, וריססו גרפיטי על הקירות יממה לפני פתיחת ה"זמן".

בהמשך לכך, ביום הראשון לפתיחת הזמן, כאשר נוספו בחדר האוכל מאות בחורים, נוצרה בעיית מקום קשה, והחלו דחיפות ועימותים שהפכו לאלימים. בשיאו של המאבק, בליל שבת האחרון פרץ "קרב הסלטים" הידוע בין הפלגים.

בהמשך ישיר לכך, במוצאי השבת פרצה קטטה בין הבחורים בפנימיות הסמוכות מאוד אחת לשניה - פנימיית "הלפרין" של השונאים לפנימיית "ציטרון" של המחבלים. קטטה שכללה זרנוקי מים, גז מדמיע ונזק של עשרות אלפי שקלים לחדרי הפנימייה של "המחבלים" - כך לטענתם. היום, שוב פרץ מאבק אלים בחדר האוכל בין תלמידים מה"מחבלים" לתלמידים מפלג ה"שונאים".

נדמה, כי באם כללי הסטטוס קוו היו נשמרים, המצב היה רגוע יחסית כפי שנרשם בשנה האחרונה. אלא שהצפיפות הגדולה גורמת לפגיעה בשקט, אולי מחוסר ברירה.

השבוע בפוניבז': שיעור כללי ראשון של הגרי"ג אדלשטיין באלול (צילום: שוקי לרר)

תלמיד מישיבת ה"שונאים" אמר אמש ל'כיכר השבת': "הם כבר שנים עסוקים בלהשתלט. הם גנבו את חדר המשגיח זצ"ל, גנבו את פרלמן, גנבו את בית המדרש לימים הנוראים... לקחו לנו כל מקום שרק אפשר ואנחנו מוותרים בלי סוף. הגיע הזמן שההשתלטות תפסק, שמישהו יעשה סדר ויגיד להם די. הם ריססו גרפיטי נגד נשיא הישיבה, מתנהגים באלימות כמו בריונים ומנצלים את טוב ליבם של ראשי הישיבה".

מנגד, בוגר הישיבה המשתייך לישיבת ה"מחבלים", אמר ל'כיכר השבת': "אם היו שומעים לדין תורה לפני 15 שנה כפי שפסק מרן הרב אלישיב, לא היינו מגיעים למצב הזה. הם אלימים ובטוחים שהכל שלהם. ראש הישיבה הרב מרקוביץ שתק כאשר פגעו בו פיזית עשרות פעמים למען השלום, מי שמפר את הסטוטוס קוו שוב ושוב אלו תלמידי השונאים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר