פרסום ראשון

הפלס תובע את עיריית ב"ב: "מנצלת כספי ציבור לאפלייה"

משרד עורכי הדין שייצג את רביב דרוקר בתביעה לחשיפת שיחות נתניהו-אדלסון גוייס על ידי "הפלס" להוביל את המאבק המשפטי בחרם נגדו, והגיש תביעה נגד עיריית ב"ב בטענות לאפלייה (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
משרדי עיתון הפלס (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בטאון 'הפלס' הגיש אמש (רביעי) עתירה מינהלית נגד עיריית בני ברק, בעקבות סירובה לפרסם מודעות בבטאון. לפני מספר חודשים, הגיש העתון בביהמ"ש המחוזי בירושלים תביעה נגד חברת החשמל, ובשבוע שעבר שיגר לשורה של משרדי פרסום חרדיים מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים.

התביעה נגד עיריית בני ברק הוגשה ע"י משרד עו"ד אדלשטין-ברמן לבית המשפט המחוזי בת"א, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים. הפלס מבקש מביהמ"ש לקבוע כי סירובה של עיריית בני ברק, לפרסם מודעות בעיתון הפלס מהווה הפרה של חובותיה מכוח דיני המשפט המינהלי ומכוח חוק איסור הפליה.

כמו כן, נתבעת העיריה לשנות את הנוהל הקיים בוועדה המקומית לתכנון ולבניה, לפיו בקשות של תושבים להקלה או שימוש חורג ייעשו רק בשלושת היומונים החרדיים האחרים, תוך הדרת עיתון הפלס מרשימת העיתונים. גם התנהלות זו, טוען הפלס, אינה חוקית ומהווה הפליה ברורה.

בעתירה נאמר כי עיריית בני ברק נמנעת מפרסום מודעות בעיתון הפלס, "למרות שהיקף תפוצתו של העיתון אינו נופל", לכאורה, "ואף עולה, על היקף התפוצה של עיתונים אחרים במגזר החרדי, שבהם מפרסמת העירייה". נטען כי "ברקע הדברים עומד חרם שהטילו גורמים אחרים במגזר החרדי על עיתון הפלס בשל יריבות דתית, אידיאולוגית ופוליטית-מפלגתית, כמערכה שהוכרזה ע"י עיתון יריב המבקש לחסל מתחרה עסקי".

העתירה מסתמכת על נתונים שהופקו על ידי חברת 'יפעת' אודות היקף הפרסומים של עיריית בני ברק בעיתונות החרדית. ע"פ הנתונים, במשך כארבע שנים פירסמה עיריית בני ברק 2,027 מודעות בעיתונות החרדית בשלל נושאים שיש להם חשיבות רבה לתושבי העיר, אך אף לא אחת מהן פורסמה בעיתון הפלס.

על כך נכתב בעתירה כי "ההפליה של עיתון הפלס ושל קוראיו מהווה הפליה על בסיס שייכות לקבוצה דתית, השקפה והשתייכות מפלגתית, כמשמען בחוק איסור הפליה. ההימנעות מפרסום בעיתון הפלס נובעת גם ממניעים פוליטיים פסולים, כעיתון המזוהה עם מפלגת 'בני תורה', שהיא מפלגת האופוזיציה היחידה במועצת עיריית בני ברק. מדובר בשימוש פוליטי בכספי ציבור, האמורים לשרת את כלל אוכלוסיית בני ברק, תהא השקפתם הפוליטית והשתייכותם המפלגתית אשר תהא".

העתירה מציינת כי מועצת עיריית בני ברק אף סירבה לקיים דיון לגופו של עניין בטענות בעניין היחס המפלה כלפי עיתון הפלס, כפי שניתן לראות מפרוטוקול ישיבה שהתקיימה במועצת העירייה לפני כשנתיים ומחצה. "משה שלום מלאכי, חבר המועצה וחבר סיעת האופוזיציה 'בני תורה', ביקש להעלות לסדר יומה של המועצה את העניין. כפי שעוד ניתן לראות, חברי הקואליציה, ובפרט ראש העירייה, חנוך זייברט, ניסו בצורה כמעט אלימה להשתיק את מלאכי ולמנוע בעדו מלדבר באמצעות הטלת מגבלות שאין להן יסוד בדין ולהשתיקו... רק בעקבות התעקשות מלאכי התאפשר לו לבסוף להעלות (בקצרה) את שני הנושאים".

עו"ד יונתן ברמן מטיח בעתירה האשמות קשות כלפי עיריית ב"ב וטוען כי היא "מנצלת את שליטתה בכספי ציבור כדי להפלות את עיתון הפלס ואת קוראיו. הפליה זו היא חלק מחרם על העיתון, ומבקשת לסייע לניסיון פסול של גורמים כלכליים ופוליטיים המנסים ליצור דה-לגיטימציה של העיתון ושל ציבור קוראיו". "עיריית ב"ב עושה שימוש בסמכותה כדי 'לחסל חשבונות' עם מי שנתפס בעיניה כיריב פוליטי ואידיאולוגי, ולשם כך אינה מהססת לעשות שימוש בכספי הציבור, שהיא מחזיקה בנאמנות לטובת כלל תושבי בני ברק. לכך יש לשים סוף".

העתירה מתארת את שורשיו של חרם המודעות , ומביאה עדויות ל"התנכלות מתמשכת ממנה סובל הציבור המזוהה עם הפלס". בשל כך, טוען עו"ד ברמן, יש לראות את החרמת העיתון בהקשרה המלא. "אין מדובר רק בחרם על גוף עסקי. חרם המודעות הוא חלק מסכסוך רחב יותר על רקע אידיאולוגי, דתי ומפלגתי בין קבוצות שונות בתוך הציבור החרדי הליטאי, והוא חלק מהתנכלות סדרתית ומתמשכת כלפי הציבור הנמנה על קוראי הפלס. החרם הוא אפוא חלק ממסע רחב יותר של הסתה נגד ציבור זה, רדיפתו והתנכלות לו".

בין היתר מצוטט בעתירה תקדים עקרוני שבו קבע בג"ץ כי "בעת חלוקת משאבי הציבור מחויבת הרשות לפעול באופן שישרת נאמנה את הציבור כולו. על הקצאת משאבים ציבוריים ברשויות מקומיות להתבצע לאור עקרונות של סבירות ומידתיות, ועל פי קריטריונים הוגנים, שוויוניים, ענייניים וגלויים".

עוד מצוטטת קביעה נוספת של בית המשפט העליון בהחלטה שהתקבלה לאחרונה, לפיה "חרם נושא מאפיינים דומים להפליה פסולה. כך, גם החרם וגם ההפליה, מובילים לצמצום קשרים כלכליים ואחרים עם בני אדם, על בסיס אינטרס שעלול להיחשב כבלתי לגיטימי".

משרד עו"ד אדלשטין-ברמן שמייצג את 'הפלס', הוא אותו משרד שניהל את ההליך המשפטי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרישה לחייבו למסור לפרסום מידע על שיחות שקיים עם מו"ל "ישראל היום", שלדון אדלסון. עתירה שהגיש משרד עו"ד אדלשטין-ברמן, מטעם העתונאי רביב דרוקר וחברת החדשות של ערוץ 10, הניבה לאחרונה החלטה תקדימית של בית-המשפט העליון שאילצה את ראה"מ לחשוף את המידע.

בשבוע שעבר שיגר משרד עו"ד אדלשטין-ברמן לשורה של משרדי פרסום חרדיים בכירים מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים בשל החרמת הפלס. המכתב מלמד כי בכוונת העתון להגיש תביעה אזרחית רחבה נגד משרדי הפרסום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר