"אלול"

סליחות שעושות חשק לשיר איתן - ביקורת

אלבום הסליחות החדש של צמד המוזיקאים, עידו פורטל ורועי אמיר נוטל חירויות אמנותיות מול שירי הסליחות, מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' האזין לאלבום הייחודי (מגזין, מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

אלבומי סליחות הפכו בשנים האחרונות לתופעה של ממש. אמנים רבים, בעיקר מבני עדות המזרח אצלם הסליחות נשמעות כמו מוזיקה בניגוד לגרסת הקינות האשכנזית מוציאים לקראת חודש אלול אלבומים מושקעים למדי עם ביצועים מחודשים למנגינות הסליחות האהובות.

ישנן שתי גישות עבודה יש את אלו שמביאים את בית הכנסת אל אולפן ההקלטות בביצועים אותנטיים פחות או יותר המזכירים מאד את אווירת בית הכנסת וללא יומרות אמנותיות גבוהות מידי ויש אלו המעזים שמוכנים לקחת את המנגינות המוכרות למסע מוזיקלי מחודש שמאתגר את האמן ואת המאזינים אף הם. יש שיטענו כי זו חוצפה אמנותית ואני מבין מהיכן זה נובע אך בעיניי אלו האלבומים המעניינים יותר ובעלי חשיבות אמנותית גדולה יותר.

צמד המוזיקאים עידו פורטל ורועי אמיר הוציאו השנה את האלבום "אלול" שכשמו כן הוא נוגע במנגינות חודש אלול וגם בכמה ממנגינות הימים הנוראים. הרפרטואר של האלבום שמשמש גם כמופע מצליח למדיי של הצמד מחוזק בנגנים נוספים כולל עיבודים מחודשים לשירים מתוך הסליחות אך גם לחנים מחודשים של הצמד.

פורטל ואמיר שגדלו יחד כחברי ילדות, שניהם ממוצא מרוקאי אך גדולו בחינוך אשכנזי למדיי שיש שיטענו שרישומו ניכר באלבום החדש והכיפי שיצרו שמשלב עיבודים מערביים למדיי לפיוטים המוכרים לצד כלים אתניים ומקצבים מזרחיים ומערביים כאחד. את האלבום פותח הפיוט "קמתי באשמורת" בלחנו של רועי אמיר, המקצב והסולם הסיני לצד הכינור הסיני שמיילל לאורך השיר הופכים את הרצועה לקסומה במיוחד.

הרצועות האהובות עליי באלבום הן דווקא אלו הקצביות והקופצניות, "בן אדם מה לך נרדם" שזכה למקצב פאנקי עם קלרינט יבבן מאחוריו ו"י-ה שמע אביונך" שזכה לעיבוד רוקי בסגנון קובי אוז, כיפי ונעים במיוחד. קולו הגבוה של פורטל יושב היטב על העיבודים היצירתיים וההדוקים כאחד כשכאן חובה לשבח גם את הסאונד המוקפד של האלבום עליו אחראי ארן לביא המצוין.

הרצועה המפתיעה ביותר מבחינתי באלבום היא דווקא תפילת החזן לפני מוסף בסגנון האשכנזי שהפכה לשיר של ממש מרגש ונוגע במיוחד - "הנני העני ממעש". העיבוד שמשלב פסנתר לקול תוף האודו שיוצר אפקט של פעימות הלב של החזן הלוא הוא עידו פורטל שמטפס לפלצטים נעימים וייחודיים ולמקצב הלטיני שיגרום לכם לרצות להאזין לרצועה הזו שוב ושוב ולהבין שאולי עד היום לא הבנתם את התפילה הזו לגמרי.

האלבום שמכיל מקצבים ייחודיים נוספים כולל מקצב אתיופי (ענינן) ואתגרי קצב (האדרת והאמונה) הוא אחד מאלבומי הסליחות היותר חווייתיים שהאזנתי בשנים האחרונות. פורטל ואמיר הצליחו לנפוח בעיבודים החדשים שלהם רוח חיים בכמה מהמנגינות העתיקות שנדמה היה שהאבק עליהם אינו בר הסרה כבר ורק על כך מגיע להם כבוד.

יש לי תחושה מוצקה שבשנה הבאה לקראת חודש אלול אחזור להאזין לאלבום הזה דבר שלא כל אלבום סליחות מעורר בי. ממליץ בחום רב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר