כינוס המועצות נגד חילולי השבת

הדיון הדרמטי, הנוסח והשינוי • מאחורי הקלעים של הכינוס

במהלך כינוס מועצות חכמי התורה התחוללה דרמה של ממש סביב נוסח ההחלטה שהוקרא בסופם של הדיונים. אלו השינויים שביצע הגר״ג אדלשטיין בנוסח הסופי של החלטות המועצות (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
רגעי הדרמה (צילום: באדיבות המצלם)

דיון ארוך של למעלה משעתיים התקיים אמש (ה') בין גדולי הדור חברי מועצות גדולי וחכמי התורה בנושא המאבק על שמירת השבת ועל קדושתה. מנהיגיה הרוחניים של היהדות החרדית ישבו יחד באולם בתלמוד תורה חוות דעת ודנו בנושא החשוב מתוך דאגה לצביונה של מדינת היהודים בארץ הקודש. בהחלטות של הכינוס ההיסטורי נכתב הוראה לנציגים לפעול בכל דרך בחקיקה או החלטת ממשלה למניעת חילולי שבת בפרהסיה.

דקות לפני הסיום התחוללה דרמה של ממש במהלך ההחלטות המועצת כאשר עיני כל חברי מועצת גדולי התורה היו נשואות להכרעתו של הגר"ג אדלשטיין ששינה מטיוטת הנוסח הראשונית שהוצגה עוד לפני כינוס המועצות בפני שלושת גדולי הדור ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן וכ״ק האדמו"ר מגור. כאשר בטיוטת ההחלטות נוסף לפני ישיבת המועצת ברגע האחרון "אנו מתפללים שכל מי שמחלל את השבת יפסיד ולא ירוויח כלום ולא יהיה לו מזל והצלחה".

ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין קם ממקומו אל מקום ישיבתם של גדולי האדמו"רים ולפני קריאת ההחלטות בכינוס הביע את דעתו לפיה יש לשנות את הנוסח כי אנו מתפללים על הרשעים שיחזרו בתשובה וגם הוסיף בדבריו כי נוסח הטיוטה יכול להיות חילול השם.

בתחילה נשא הגר״ג אדלשטיין את עמדתו בפני ראשי הישיבות החברים במועצת גדולי התורה של דגל התורה שישבו משני צידיו אולם אז הבחין בהתרחשות הרבי מגור שמיהר לברר מה ראש הישיבה טוען.

נכדו ונאמן ביתו של ראש הישיבה הרב מרדכי פאלי הביא את הדברים בפני האדמו"ר מגור כשבעוד הוא מדבר הופתעו כולם לראות שהגר"ג אדלשטיין קם ממקומו והגיע לשולחן המועצת החסידית כדי להסביר את דבריו.

בשלב זה התחוללה דרמה של ממש כאשר כל חברי מועצת גדולי התורה כמו גם חברי הכנסת התפעלו לראות את המחזה בו גדולי הדור דנים בארוכה על העניין כאשר האדמו"ר מגור והגר"ג אדלשטיין שוחחו במשך זמן ממושך על הנוסח ההחלטות כשאליהם מצטרפים לדיון גם האדמו"ר מויז'ניץ והאדמו"ר מסדיגורא ובאיאן.

לאחר שיחה ארוכה מחק מרן הגר"ג אדלשטיין את הנוסח המקורי והוסיף בכתב ידו: "אנו מתפללים שהקב"ה יקיים הבטחתו שכל מי שישמור את השבת לא יפסיד כלום רק ירוויח בעוה"ז ובעוה"ב".

ובשורת הסיום כתב כי "הדבר ידוע שכל מי שמחלל שבת אינו מרוויח כלום ואין לו מזל והצלחה". כאשר נוסח זה צוין כדבר ידוע בחז"ל אך לא כהוראה לציבור וכתפילה של גדולי הדור שזה מה שיהיה.

מיד לאחר מכן ח"כ יואב בן צור הקריא את הנוסח טלפונית לנשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס חכם שלום כהן שכבר לא נכח באולם ומיד עם אישורו הוקראו ההחלטות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר