פסטיבל אומן

בילוי, אקסטזה ונהנתנות - באומן יש הכל חוץ מיהדות // דב הלברטל

באומן אין תיקונים, אלא רק קלקולים. זה נורמלי? זו יהדות? טוב יהיה אם עשרות האלפים ייסעו לבלות את ראש השנה בהרי האלפים, ויתנו לרבי נחמן לנוח בשלום על משכבו (דעות)

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
דב הלברטאל (צילום: שלומי כהן )

אומן ראש השנה, סוחף המונים. עשרות אלפים מכל רחבי העולם. זה הפך להיות הבילוי השנתי המקובל ביותר. חג הבילוי הבינלאומי היהודי. זה כמעט בושה לומר שאתה לא נוסע לאומן. כי יש שם הכל: ריגושים. אקסטזה. בילוי. מנגלים. גיטרות. בשוליים – אפילו סמים ודברים אסורים. יש הכל. רק יהדות אין שם.

לתופעה של אומן אין אח ורע בתולדות היהדות. אם יש שם דבר שמזכיר יהדות, זה רק האיסורים של סרך עבודה זרה ודרישה אל המתים. אומן הוא חיבור של הון, שלטון ונהנתנות. כי איך יתרצו כל האלפים בפני נשותיהם שהם נוסעים לחוץ לארץ לבילוי? ובכלל, מאיפה יש לכל אלפי משפחות האברכים כסף לטיול השנתי הזה? מאיפה? הרי כל הזמן מתלוננים על מצוקה. אז צמח הרעיון של אומן. בילוי ברשות רבי נחמן.

שטיפת המוח הקולקטיבית לנסיעה - זו המשחיתה את ההמונים, ובפרט את בני הנוער והילדים, ואת אלה שבאים לשם תמימים באמונתם ויוצאים פגועים, מהמראות ומההשפעה של המוני סוגי היפים - מתאפשרת על ידי התאוותנות לרווחים של סוכני נסיעות, מתווכים ומפרסמים, שגילו מכרה זהב, והפכו את רבי נחמן קרדום לחפור בו. כמו בסיפורי אלף לילה ולילה. עולם הבא תמורת דולרים.

אומן, בשנה שעברה

בניסוחם של עשרות אלפי המבלים, ניתן להגדיר את זה כמופע של "תשובה סבבה". באים. צועקים תיקונים. מוצאים בשערות ראשיהם מכל דין. ומובטח שבכל השנה, יכול כל אחד לעשות כל מה שליבו חפץ. עד אומן הבא.

רבי נחמן לא התכוון לזה. מצידו הוא היה שולח את כולם לבלות בלונדון ובפריז, ולא להיות בליינים על חשבונו. את עצמם הם ירמו, אותו הם לא ירמו. רבי נחמן לא התכוון להיות המושיע בדולר. הוא גם לא התכוון לרוקן את כל מדינת ישראל בראש השנה, כפי הטפתם של חסידיו כביכול. ממש לא.

ובכלל, איך זה היה נראה אם כל המדינה הייתה נסגרת וכולם נוסעים לאומן להשתטח על הקבר. זה נורמלי? זו יהדות? מה אנחנו היינו אומרים על כת כזו? ומה עושים שם כולם במשך שבוע, שבועיים, ואפילו שלושה שבועות. צועקים כל יום תיקונים? במשך כל היום? שבועיים? הרי זו מתכונת להתפרקות מוחלטת.

רבי נחמן לא התכוון לעודד את עיוות השכל הקולקטיבי הזה, שנוטל את כל האחריות מהאדם על ידי אקסטזה המונית. נכון. הדברים נאמר במידה מסוימת בהכללה. יש גם אחרים שם. אבל עשרות אלפי המבלים, הרחק ממשפחותיהם, ומתפרקים, הם הנותנים את הטון.

אין שם באומן שום תיקונים, אלא רק קלקולים. ואם כבר קורה שם משהו, זה חלילה חרדת הדין המתרחשת על רבי נחמן בראש השנה, כשהוא חווה את הפסטיבל על בשרו. טוב יהיה אם עשרות האלפים ייסעו לבלות את ראש השנה בהרי האלפים, ויתנו לרבי נחמן לנוח בשלום על משכבו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר