"לא עוד להסדרים בלתי אכיפים"

שופטי ביהמ"ש העליון פסלו את מתווה הגיוס: 'פוגע בשוויון'

בג"צ פוסל את התיקון לחוק הגיוס, וקובע כי "לאחר עשרות שנים של ניסוי וטעייה, ברור כי לא ניתן עוד להסתפק בהסדרים בלתי מחייבים ואכיפים שסופם לא ידוע". המשמעות: חוק חדש - תוך שנה (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Flash90)

דרמה בבג"צ: שופטי בית המשפט העליון החליטו לקבל את עתירת 'יש עתיד' בראשות ח"כ יאיר לפיד, ולפסול את התיקון לחוק הגיוס שהעבירו המפלגות החרדיות בממשלה הנוכחית. המשמעות: בתוך שנה יהיה על הממשלה לחוקק חוק חדש.

"הסדר הגיוס החדש פוגע בשוויון" קבעו הרכב השופטים המורחב בבית המשפט העליון. הנשיאה מרים נאור ציינה: "הדיון החברתי התמידי בסוגיית שירותם של תלמידי הישיבות נוגע אם כן בקצות העצבים הרגישים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והוא נמצא על סף רתיחה. במשך השנים ומתוך מודעות רבה לרגישות החברתית, נקט בית משפט זה סבלנות ואיפוק מופלגים בעת שנדרש להכריע בעתירות שעסקו בנושא גיוס תלמידי הישיבות".

השופטת נאור המשיכה והבהירה את ההחלטה לבטל את חוק הגיוס: "משהתברר בסופו של יום שאין בכוחו של חוק דחיית השירות להגשים את יעדיו ושאין באפשרותו למנוע את המשך הפגיעה בשוויון, קבענו בפרשת רסלר כי לא ניתן עוד להאריך את תוקפו וכי על הכנסת לחוקק מתווה גיוס חדש שיתחשב בקביעות השיפוטיות".

לדבריה: "כיום איננו רואים מנוס מן הקביעה כי הסדר הגיוס החדש שקבעה הכנסת, תחת חוק דחיית השירות שבוטל בפרשת רסלר, אינו עולה אף הוא בקנה אחד עם תנאיה של פיסקת ההגבלה. ההסדרים שנקבעו בו אינם מקיימים קשר רציונאלי למטרותיו של החוק".

נאור סיכמה את ההחלטה וקבעה: "אנו נאלצים אפוא להחזיר שוב את העניין לכנסת. בשלב זה, ולאחר עשרות שנים של ניסוי וטעייה, ברור כי לא ניתן להסתפק עוד בהסדרים בלתי מחייבים ובלתי אכיפים שסופם לא ידוע. כל הסדר שיקבע המחוקק בסוגיה זו חייב להציב מטרה ברורה של קידום השוויון בנטל הגיוס ולהתוות מסלול ברור וישים להגשמתה".

"החברה הישראלית ניצבת אפוא בפתחו של מאמץ חברתי מחודש לפתרון בעיית הגיוס. לשם כך לא די בסיסמאות או בקביעתם של הסדרים הדוחים את הקץ. נדרשים מעשים של ממש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר