נטפי דמע

בעל המחשבה וה'קודים' // ירח טוקר

שכונת הר שמואל בירושלים איבדה יהודי יקר ונדיר, הרב אברהם סנדומירסקי זצ"ל, אשר נפטר בהתקף לב פתאומי • ירח טוקר נפרד בטור חיזוק מיוחד לקראת יום הדין (טור, הספד)

ירח טוקר | כיכר השבת |
הרב אברהם סנדומירסקי זצ"ל (באדיבות המצלם)

לפני שבוע ימים איבדה שכונת הר שמואל בירושלים יהודי יקר ונדיר, הרב אברהם סנדומירסקי זצ"ל, אשר נפטר בהתקף לב פתאומי, והותיר אחריו את כל מכיריו, קרוביו וידידיו, בתדהמה מוחלטת בכאב וצער.

הרב אברהם סנדומירסקי היה אחד מגדולי אנשי המחשבה בדורנו, אחד הלמדנים השקטים והמעמיקים שהכרתי. כל חייו שקד על לימוד התורה וחי בדבקות בקדוש ברוך הוא באופן נדיר שקשה למצוא.

‏היו לי שיחות רבות עם ר' אברהם, בהן שיחות על אמונה, השקפה וביטחון. לכל דבר הייתה לו תשובה, אבל לא רק תשובה אלא תשובת מחץ אשר סתמה את כל השאלות באופן מוחלט וסופי.

בחג הסוכות האחרון ניגשתי אליו לאחר התפילה ואמרתי לו: "תתאר לעצמך ר' אברהם, שנכנס אלינו באמצע התפילה, גוי, ורואה אותנו מנופפים בענפים לא ברורים, מנענעים ימינה ושמאלה פרי שדומה ללימון, מכים על הארץ ענפים... מה הוא, האיש הזה, היה חושב עלינו? שירדנו מדעתנו! והרי אנחנו אנשים משכילים, תסביר לי ר' אברהם, איך אנחנו מתמודדים עם אותם אנשים שחושבים שאנחנו עושים ‏דברים תלושים מהמציאות?"...

ר' אברהם חייך חיוך עצום ואמר: "תשמע, יש לי חבר שהוא אחד מאנשי התוכנה הגדולים בארץ, הוא מומחה עולמי בתיכנות מחשבים, יודע לטפל במשבר של בנקים וגופים שמתמודדים עם 'האקרים' ועם כניסה מרחוק למערכות המחשוב שלהם. פעם אחת הגעתי לבקר אותו במשרדו, וראיתי אותו יושב על המחשב. ‏הוא ישב וכתב קודים מוצפנים ולא ברורים, אותיות באנגלית, מספרים ואותיות לטיניות... עבורי, כצופה מהצד, הדברים שעשה - היו נראים לי הזויים לחלוטין ותלושים מהמציאות... ניגשתי אליו ושאלתי אותו: 'מה אתה עושה?'... הוא אמר לי: 'אל תפריע לי, אני כרגע מנהל את כל המערכת הבנקאית בארץ במשבר דרמטי'... ‏חשבתי שהוא ירד מדעתו...".

"אחר כך, כשהוא הסביר לי שה'קודים' שהוא הכניס למחשב הם הם שעצרו כניסה של האקרים עויינים ופגיעה כלכלית רב מערכתית, רק אז הבנתי", מספר לי ר' אברהם, "שעבורנו, האנשים שאינם מבינים בתחום ההייטק והתוכנה, המעשה שהמומחה הזה עשה עם מספרים וקודים מוצפנים, נראים לנו לא ברורים, אבל הם בעצם 'קודים' שהם אמת לאמיתה, והחכם האמיתי פה הוא איש ההייטק... ולא אני, זה שרואה אותו כותב את ה'קודים' ולא מבין אותם...".

"ככה גם אנחנו", הסביר לי ר' אברהם בטוב טעם מופלא, "המצוות שאנחנו קיבלנו מהקב"ה בתורתו, וסוכות בכללן, הלולב, האתרוג והערבות, הן ה'קודים' שהקדוש ברוך הוא הביא לנו באמצעות התורה, אנחנו פועלים לפיהם, ואותם אנשים שפשוט לא מבינים את ה'קודים' הללו, לא הם החכמים, אלא אנחנו שיודעים את ה'קודים' וקיבלנו אותם ופועלים על פיהן - גם אם אחרים יחשבו שאנחנו מוזרים. להבדיל, כמו אנשי ההייטק...".

‏היו לי איתו שיחות כל כך רבות, על נושאים שקשה להבין אותם בלי עומק, והעומק אצלו היה פשוט עצום.

בשבת האחרונה כשהגעתי לבית הכנסת, ראיתי אותו עומד בכניסה ושקוע בגמרא... קראתי לו: "ר אברהם!"... אבל הוא לא ענה... קראתי שוב: "ר׳ אברהם"... הוא פשוט לא ראה אותי... המשיך לקרוא בגמרא... בשובבותי, דפקתי לו על הסטנדר... והוא הוציא בבהלה את הראש מהגמרא, ועל עיניו ניכר שהוא כאילו מגיע מעולם אחר. יוצא מחלום כלשהו. עד כך הייתה עמקותו בתורה, ממש כמו בסיפורים עם גדולי הדורות והשקיעות שלהם בתורה.

כשבאתי לנחם את המשפחה, ראיתי את אותו מסלול חיים של השפה לפיה הוא חי ודיבר, שפה של אמונה, ביטחון, יראת השם וההבנה העמוקה, שאנחנו אולי לא מבינים את כל ה'קודים' השונים שהקב"ה טבע בעולמנו, כפי שדיבר עליהם ר' אברהם, אבל מאמינים בהם בכל ליבנו, בכל אותם 'קודים', בתורת ישראל ומצוותיה, ועם כל הקושי העצום בעזיבתו הפתאומי של ר' אברהם אל עולם שכולו טוב, אנו צריכים להטמיע בנו את תורתו מחג הסוכות האחרון, ולזכור שאנחנו מאמינים גם ב'קודים' שלעתים לא מובנים לנו, בני אנוש, ובכללם צידוק הדין וסיום תפקידו של האדם בעולמו.

נוח על משכבך בשלום ר' אברהם אהובנו, בטוחים אנו שאתה צולל כבר עתה, עם אביי ורבא בעצמם בגן עדן, וטובע בעמקות הסוגיות אותן למדת ועסקת בהן כל חייך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר