מוחקים את הדם

יוטיוב מוחקת את סרטוני המלחמה בסוריה

אתר הצפייה הבינלאומי החל מוחק לאחרונה סרטונים מהלחימה בסוריה בטענה שהמראות קשים מידי. ארגוני זכויות האדם טוענים כי כך נמחק תיעוד הזוועות (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מראות המלחמה בסוריה (צילום: שאטרסטוק)

טענות בקרב ארגוני זכויות אדם לאחר שיוטיוב הסירה מאות אלפי סרטונים המתעדים את זוועות מלחמת האזרחים בסוריה, בנימוק שמדובר בצילומים קשים מנשוא. החשש: המגמה הזאת תוביל לכך שיהיה קשה ביום מן הימים להציג ראיות על הפשעים הנוראיים שנעשו שם. יצוין כי חלק גדול מהתיעוד נעשה על ידי לוחמים בשטח חלקם נהרגו ואיתם נעלם גם התיעוד.

מלחמת האזרחים בסוריה נמשכת כבר שש שנים, היא גבתה לפי שעה את חייהם של כ־400 אלף איש והותירה מיליוני פליטים ללא קורת גג. מאות אלפים נוספים נפצעו בקרבות העקובים מדם שסופם עדיין לא הגיע.

ברשת יש מאות אלפי תיעודים מהסכסוך האכזרי והאלים הזה, ביניהם תיעודים של השימוש בגז עצבים, הפצצות, ילדים פצועים ופיגועי תופת ענקיים.

בחודשים האחרונים התחילה יוטיוב ליישם מדיניות חדשה של הסרת תכנים קשים לצפייה שאותם היא מגדירה "גרפיים מדי" וכן הסרת תכנים שנתפסים כמעודדי טרור. במסגרת המדיניות הזו הוסרו מאות אלפי סרטונים המתעדים את הזוועות בסוריה. פעילי זכויות אדם וכן פעילי אופוזיציה סורים חוששים שאם המגמה תימשך, הפרק האפל הזה פשוט יימחק מההיסטוריה. הם מציינים כי מדובר בראיות מוצקות שאותן ניתן יהיה להגיש ביום מן הימים לבית־הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג.

כפתרון ראשוני, אקטיביסטים סורים הקימו ארגון בשם "הארכיון הסורי" והחלו במירוץ נגד הזמן במטרה לנסות לשמר את החומר המצולם, אבל אנשיו טוענים כי בכל מקרה זה לא תחליף ראוי ליוטיוב.

לדברי אחד מהם, כ־180 ערוצים ביוטיוב שקשורים למלחמה בסוריה נסגרו מאז חודש יוני. הוא סיפר כי "הארכיון הסורי" פנה ליוטיוב, החזיר 20 ערוצים לאוויר ובכך הציל 400 אלף סרטונים מגניזה. עם זאת, מאות אלפי סרטונים אחרים נמצאים בסכנת מחיקה. אחד מהם, שזכה להד עולמי, מתעד ילד סורי מכוסה דם ואבק ששרד את הפצצת ביתו בחאלב. הסרטון זכה עד כה ל־4.3 מיליון צפיות.

דובר מטעם יוטיוב אמר בעילום שם לסוכנות הידיעות אי־פי: "ברוב המקרים המערכות הבודקות את התוכן לא טועות. אבל כשאנחנו טועים בהסרת סרטון אנחנו מתקנים מהר ומחזירים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר