שבוע מדיני עמוס

נתניהו יפגוש את טראמפ ויישא נאום באו"ם

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנמצא בימים אלו במסע מדיני באמריקה, הגיע לניו יורק שם יפגוש את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויישא נאום מדיני חשוב בעצרת האו"ם (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
גם הפעם יהיה גימיק? נתניהו בנאומו באו"ם ב-2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש מחר (שני) בשעה 20:00 (שעון ישראל) עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בניו יורק. על פי גורמים אמריקנים שיחת טראמפ ונתניהו תתמקד בעיקר בנושא האיראני ולא הפלסטיני. חלק מהדרישות שנתניהו יציג בפני טראמפ בנושא האיראני, הוא מתכוון להציג גם בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם שיהיה ביום שלישי בשעה 20:00 (שעון ישראל).

נתניהו יציג לטראמפ את עמדת ישראל הידועה והמוכרת לפיה על ארה"ב לפעול לביטול הסכם הגרעין עם איראן או לחילופין להכניס בו שינויים משמעותיים, ובכלל זה החרפת הסנקציות נגד איראן; הגברת הפיקוח על תוכנית הגרעין של איראן; הארכת המגבלה האוסרת על איראן שלא להעשיר אורניום ברמה גבוהה גם אחרי תום 10 השנים; תביעה מאיראן להשמיד את הצנטריפוגות המתקדמות הקיימות בידה היום; דרישה מאיראן להפסיק את תוכנית הטילים לטווח ארוך שלה; ודרישה מאיראן להתחייב להפסיק את תמיכתה בחיזבאללה ובחמאס בנשק ובכסף.

מדובר בדרישות ישנות של ישראל שאין בהן כל חידוש אך זה זמן רב שלישראל לא היה היכן להשמיע דרישות אלו אל מול ההתעלמות של אובמה שחתם על הסכם הגרעין.

טראמפ מצידו מתכוון לגייס את המדינות החברות באו"ם כדי שיצטרפו למאמצים של ארצות הברית למאבק בשתי חזיתות: הטילים של צפון קוריאה והסכם הגרעין עם איראן שנחתם בתקופת הנשיא ברק אובמה, הסכם שטראמפ השמיץ לא פעם ואף רמז לא אחת כי יפעל נגדו.

נתניהו נחת ביום שישי האחרון בניו יורק בתום מסע מדיני היסטורי ומוצלח באמריקה הלטינית. הוא ערך קבלת שבת לפמליה הקרובה בבית המלון שבו שהה ולדברי העיתונאים הוא נראה עייף מאוד אחרי שבוע עמוס. "ישראל לא תסבול התבססות איראנית בגבולנו הצפוני, שמסכנת לא רק אותנו אלא את שכנותנו הערביות ואנו מחוייבים לפעול נגד זה. היום מתייחסים לאמירות של ישראל ברצינות וכדאי שכך", אמר נתניהו לפני כניסת השבת בניו יורק.

כאמור, נתניהו ינאם ביום ג', יום הפתיחה של עצרת האו"ם יחד עם הנשיא טראמפ, ואחרי ראשי המדינות של ברזיל, צרפת, ירדן וקטאר. נתניהו צפוי לעלות לנאום אחרון, אחרי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.

נתניהו אמור לנאום נגד ההסכם עם איראן ולהדגיש שמדובר בהסכם רע. הוא ייצא נגד ההתבססות של איראן בסוריה ויציין שבכל מקום שבו דאעש מובסת איראן ממלאת את החלל. נתניהו צפוי להתייחס בנאומו גם לנושא הפלסטיני ויאמר שישראל מושיטה יד לפלסטינים ומוכנה למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים.

למי שעדיין חי בדמיונות על בידוד מדיני, בשולי עצרת האו"ם צפוי נתניהו לקיים שורה של פגישות עם מנהיגים ובהם ראש ממשלת יפן שינזו אבה, נשיא רואנדה פול קגאמה, נשיא פנמה חואן קרלוס וארלה, נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדז ונשיא ברזיל מישל טמר. נתניהו דחה את בקשתו של ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן להיפגש איתו, עקב התמיכה המסורתית של שבדיה בפלסטינים ובהחלטה האחרונה של אונסק"ו בנושא ירושלים.

ביום שני תתכנס ועידת המדינות התורמות לרשות הפלסטינית בניו יורק. את ישראל מייצגים בוועידה השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב פולי מרדכי. ישראל נענתה לבקשתו של שליח הנשיא טראמפ למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלאט והכינה לקראת הוועידה שורה של הקלות כלכליות לפלסטינים, ובהן הקמת איזור תעשיה בעזה; הקמת מתקן התפלה בעזה; הקמת איזור תעשיה בשטחי C ועוד. הנשיא טראמפ צפוי להיפגש במקביל עם אבו מאזן ולדון איתו בתהליך השלום. האמריקאים לוחצים על אבו מאזן לרכך את נאומו הצפוי בעצרת האו"ם ולהימנע מנאום מסית.

בתוך כך, סגן הנשיא מייק פנס ייקיים ביום שלישי דיון מיוחד בעצרת האו"ם שבו יקרא לרפורמות משמעותיות במועצת האו"ם לזכויות אדם. גורמים באו"ם צופים כי חלק גדול מהדיון יתמקד בעיסוק האובססיבי נגד ישראל. פנס יקרא לשנות סעיפים מעוותים בהחלטות המועצה ובהם סעיף 7 שמחייב את המועצה לייחד בכל דיון פרק מיוחד שעוסק בישראל.

גם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן יטוס לניו יורק בתחילת השבוע והוא מתוכנן לשאת את נאומו ביום רביעי, ערב ראש השנה, בשעה 19:00 בערב (שעון ישראל), יממה אחרי נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשולי כינוס העצרת הכללית, אבו מאזן צפוי להיפגש בניו יורק עם מנהיגים שונים מרחבי העולם, אך הפגישה החשובה מכל צפויה להיות עם נשיא ארה"ב. מקורות פלסטינים ידעו לספר ולהבהיר בצורה נחרצת כי לא תהיה פגישה משולשת בין אבו מאזן, נתניהו וטראמפ ובוודאי שלא פגישה בארבע עיניים בין שני המנהיגים.

על פי ההערכות, אבו מאזן לא צפוי לשאת נאום בעל תוכן יוצא דופן וחריג, בדומה לנאומו בשנת 2011 שבו ביקש באופן רשמי ממועצת הביטחון את הצטרפותה של פלסטין כמדינה חברה מלאה באו"ם או נאומו בשנת 2015 שהיה נאום של ייאוש, אשר לדעת רבים היווה את אחד הזרזים לפריצתה של ההסלמה הביטחונית. למרות הערכות אלה, ניסיון העבר מוכיח שנאומיו מול העצרת הכללית עוברים שינויים עד הרגע האחרון, בהתאם להתפתחויות.

אבו מאזן צפוי להציג בנאומו את המצב הכללי בקרב הפלסטינים, לתקוף כמדי שנה את ישראל ואת פעולותיה בגדה המערבית וברצועת עזה ולהדגיש את השאיפות המרכזיות העתידיות שאותן הפלסטינים מבקשים להגשים. הסיבה המרכזית בגינה אבו מאזן לא עתיד לשבור את הכלים בנאומו, היא שהמאמצים האמריקניים לחידוש המשא ומתן עודם מתנהלים וזו גם הסיבה המרכזית לפגישתו עם טראמפ במהלך ביקורו. הפגישה ביניהם צפויה להתקיים טרם נאומו.

למרות הפסגה הצפויה ולמרות ההצהרות האופטימיות למדי מצד הממשל האמריקני, בצד הפלסטיני אין ציפייה או תקווה לפריצת דרך משמעותית במישור המדיני. חבר הנהגת פתח, מוחמד שתייה, שהיה בעבר חבר בצוות המו"מ הפלסטיני, הבהיר: "אנחנו מתייחסים למסלול הזה ברצינות רבה" אך מייד אחר כך הדגיש כי הרצינות הפלסטינית תלויה בקבלה אמריקנית של תנאי המינימום שאותם דורש הצד הפלסטיני. בינתיים ההנהגה ברמאללה - מאבו מאזן ומטה - מאוכזבים מאוד מכך שהממשל האמריקני לא הביע את דבקותו בפתרון שתי המדינות וכי הוא מסרב לפי שעה לומר כי הוא בעד הקמה של מדינה פלסטינית ריבונית ועצמאית.

הפלסטינים חשים כי ימי ההזדמנות של אובמה חלפו וכי עתה עם הממשל החדש פני הדברים שונים לחלוטין. בישראל במקביל מקווים כי היחס החם של הבית הלבן יתבטא גם בשטח וכי תהיה התקדמות הגיונית גם בנושא המשא ומתן תוך שמירה על ביטחונה של ישראל ואינטרסיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר