חג או חופש?

עובד, דע את זכויותיך בחגים // טור משפטי

האם ערבי החג נחשבים כיום חופש? כיצד נוהגים בימי חול המועד מבחינת ימי החופשה והאם ניתן להכריח עובד לצאת לחופש בימי חול המועד או בימים אחרים? (כלכלה בארץ)

עו"ד אלי נחום | כיכר השבת |
עו"ד אלי נחום (צילום: יח"צ)

רובנו עוד מתאוששים מחופשת הקיץ הארוכה וכבר מוצאים את עצמנו ניצבים בפתחם של חגי תשרי המבלבלים מאד מאד, האם המעסיק יכול להוציא אותנו לחופשה? האם הוא חייב לתת לנו מתנה? מה שעות העבודה?

ריכזנו באמצעות עורך הדין אלי נחום מומחה לדיני עבודה את התשובות לכל השאלות שמעניינות גם את העובדים וגם את המעסיקים

אז עובדים היום או לא?

יום חופשה בערב חג ייחשב ליום חופשה מלא, אולם יש מקומות עבודה הנוהגים לנכות ממכסת ימי החופשה השנתית רק חצי יום – שאז גובר הנוהג.

שעות העבודה בערב חג:

צו הרחבה בדבר הנהגת שבוע עבודה מקוצר במגזר העסקי מתייחס למקומות עבודה בהם עובדים 5 ימים בשבוע: ההנהלה (ונציגות העובדים באם קיימת במקום העבודה) יקבעו באיזו חלופה לבחור (7 ש"ע בתשלום של 8 ש"ע או 8 ש"ע בתשלום של 9 ש"ע): בכל מקרה יום העבודה בערב החג לא יעלה על 8 שעות עבודה. בערב יום כיפור יעבדו העובדים 6 שעות בתשלום של 9 שעות.

שוב יוזכר, כי במקומות עבודה שבהם נהוג לעבוד בערבי חג 6 שעות בתשלום של 8 שעות ימשיכו העובדים לעבוד 6 שעות בתשלום של 8 שעות (שכן מדובר בנוהג שהינו הוראה מיטיבה).

חופשה בחול המועד:

החוק אינו מתייחס לעבודה בחול המועד, ומכאן שהעובד מחויב לעבוד כרגיל בימים אלו (אלא אם שאם קיימת הוראה הנוגעת לנושא בהסכם אישי, בהסכם קיבוצי או בנוהג שהשתרש במקום העבודה).

יובהר שבמקומות בהם קיים נוהג לעבוד בחול המועד במספר שעות מופחת – המעסיק מחויב להמשיך לאפשר זאת לעובדים.

התקמצנו עלי?

מתנת חג: אין דרישה בחוק לתת לעובד מתנה לחג, אולם קיימים 2 מקרים בהם המעסיק מחויב לכך: האחד, במקרה בו המעסיק יצר נוהג כזה במשך תקופה. במקרה השני, מקום בו המעסיק מחויב לכך על פי הסכם קיבוצי או צו הרחבה (או עפ"י הסכם אישי). ראויה לציון העובדה, כי בית הדין הארצי לעבודה פסק שגם עובד/ת המצויים בחופשה לידה זכאים לקבל שי לחג שהוענק ליתר העובדים בחברה.

הם לא יכולים לכפות עלי חופש!

חופשה מרוכזת: בפני המעסיק עומדת האפשרות לקבוע חופשה מרוכזת במקום העבודה למשך 7 ימים לפחות, כולל ימי המנוחה השבועית, בתנאי שהודיע על כך לעובדים לפחות שבועיים מראש.

ראוי לציון, כי האמור מתייחס רק לעובדים שיש לזכותם צבירה של 7 ימי חופשה, שכן אין להוציא עובד לחופשה שנתית ביוזמת המעסיק על חשבון ימי חופשה עתידיים. במקרה זה יוכל המעסיק להוציא את העובד לחופשה מבלי לנכות ימי חופשה עתידיים, או להוציא את העובד לחל"ת בהסכמת העובד. בכל מקרה, כמובן שימי החג עצמם לא ינוכו ממכסת ימי החופשה השנתית של העובד.

זכאות עובד שעתי לתשלום ימי חג: עובד שעתי שהשלים 3 חודשי עבודה זכאי לתשלום עבור ימי חג שבהם נעדר מהעבודה, בתנאי שעבד ביום שלפני החג וביום שאחריו, אלא אם כן נעדר בימים אלה בהסכמת המעסיק.

במקרה בו העובד מועסק בימים קבועים בשבוע, והחג חל ביום שבו הוא אמור לעבוד, הוא יהיה זכאי לשכר גם אם נעדר ביום שלפני או ביום שאחרי החג, שכן היעדרות זו תיחשב להיעדרות בהסכמת המעסיק.

במקרה בו העובד אינו יהודי – המעסיק לא מחויב לשלם לו את שכרו גם עבור חגים יהודיים וגם עבור חגי דתו, והעובד רשאי לבחור אם הוא מעוניין לקבל שכר עבור חגים יהודיים או חגי דתו (ובחירת העובד היא שקובעת).

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר