מסכמים שנה תוססת

וזמר השנה של שנת תשע"ז הוא... // נתנאל לייפר מסכם שנה

למי העניק נתנאל לייפר את התואר "זמר השנה"? מיהו שיר השנה ומהו אלבום השנה? מבקר המוזיקה של "כיכר השבת" מסכם עבורכם את מה שקרה השנה במוזיקה החסידית (מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילומים: יח"צ וארכיון כיכר השבת)

בדרך כלל, אני מגיע לסיכומי השנה עם דעות נחרצות למדי, כשכמעט ברור לי מה אכתוב ומי יוביל את הקטגוריות השונות. הפעם זה היה שונה לחלוטין. שנת תשע"ז התאפיינה בכמויות לא מועטות של מוזיקה ואלבומים חדשים, אבל למרות זאת, כמעט ללא אלבומים בולטים במיוחד, כאלה שברור שצריך להזכיר אותם בסיכום השנה. כמעט כל הגדולים הוציאו השנה אלבומים, הן במוזיקה החסידית והן במוזיקה היהודית מקורית, אבל עדיין שום אלבום לא באמת הצליח להפוך ללהיט ממשי, מה שהפך את הבחירות שלי לקשות במיוחד.

זמר השנה ושיר השנה

מעבר להצלחה של האלבומים בחנויות הדיסקים (אלו שעוד נותרו...), אני כמבקר בוחן גם את ההשפעה של האלבום והחדירה של השירים אל תוך הפלייליסט גם לשנים הקרובות. והשנה, הבחירה קשה במיוחד - מלבד הלהיט ההיסטרי "עברי אנוכי" שזכה לכמות השמעות אדירה ולעשרות ביצועי קאבר, מה שהופך אותו ללא ספק לשיר השנה של המוזיקה החסידית, ואת בני פרידמן לזמר השנה שלי.

פרידמן הצליח מעט פחות עם שאר שירי האלבום "למלא את העולם באור", מלבד "וכולם שרים" ו"בספר חיים". אך גם שלושה להיטים מאלבום הם לא דבר של מה בכך, מה שמקבע את פרידמן כזמר מצליח במיוחד שמביא בכל אלבום להיטים כובשים וחדשניים.

(עברי אנוכי - בני פרידמן)

אמנם "עברי אנוכי" הוא שיר שכולל גם מילים בעברית ואינו שיר חסידי מהזן הישן, אך הפזמון בהברה האשכנזית מסמן את השיר שחדר לאירועים וכמעט לכל מקום. הלחן היפהפה של לארי גולדוואג, המלחין שמצליח לייצר להיטים רבים כל כך, והעיבוד המפתיע של איאן פרייטור ודניאל קפלר ייזכרו עוד זמן רב, או לפחות עד ההפתעה הבאה שאני בטוח שבני פרידמן יביא לנו.

בני פרידמן עורר לאחרונה עניין רב גם בזכות הקליפ המשעשע במיוחד של תולדות המוזיקה החסידית, אותו יצר עם כוכב הרשת מאיר קאי, והוכיח כי הוא גם חקיין לא רע.

(תולדות המוזיקה החסידית - בני פרידמן ומאיר קאי)

הגיעו לגמר: כמו בכל שנה, כוכב הזמר החסידי והדוד של הזוכה בקטגוריה, הושמע מספר בלתי נתפס של פעמים עם להיטיו הרבים וכמות הופעות בלתי נתפסת בישראל ובחו"ל. כלהיט השנה: "רופא לך" של מרדכי בן דוד מתוך האלבום "צעקה" - עליו ארחיב בקטגוריה הבאה.

אלבום השנה

הוא חזר מהכפור אחרי שנים ארוכות של הפסקה עם סיבוב הופעות מדהים ומרשים בכמות המשתתפים בו. הוא לא צעיר, אבל שום דבר לא עצר את מרדכי בן דוד מלחרוש את אולמות ההופעות ברחבי הארץ.

"צעקה" הוא אולי לא האלבום הכי מוצלח של מרדכי בן דוד, שהוציא במהלך הקריירה שלו עשרות אלבומים עם להיטי ענק ששום שיר מהאלבום הנוכחי לא משתווה אליהם, אך עדיין מדובר באלבום משמעותי, בטח לנוכח היעדר אלבומים ראויים לצדו כדי להתחרות על אותה המשבצת.

אני עדיין סבור שוורדיגר מסוגל להרבה יותר, בפרט כשאני נזכר באלבומי המופת שיצר בקריירה המפוארת שלו. אם בעבר היה הוא זה שבוחר את שיריו באופן קפדני, באלבומים האחרונים ישנה תחושה שמשהו בבחירת השירים כבר פחות עובד ופחות פוגע בול. האלבום החדש ממחיש את זה בצורה ברורה.

אם תשאלו מדוע בחרתי בו כאלבום השנה? אין ספק שמעמדו של מרדכי בן דוד והחשיפה העמוקה שלה זכה האלבום הופכים אותו לאחד האלבומים היחידים שייזכרו משנת תשע"ז. השיר "רופא לך" מתוך האלבום היה אף אחד המועמדים המובילים לשיר השנה במוזיקה החסידית. הלחן היפהפה של יוסי גרין והרגש של מרדכי בן דוד הפכו אותו לאחד משירי הקומזיץ המובילים בחודשים האחרונים. גם שירים נוספים מהאלבום דוגמת "כל הנשמה", "פתח לנו שער" ו"צעקה" זוכים להשמעות מרובות בכלי התקשורת.

(צעקה - מרדכי בן דוד)

אני חייב לציין את "הנה ימים באים", שירו המצוין והישן של יצחק פוקס שזכה לחידוש מעולה של מרדכי בן דוד באלבום החדש, ולעיבוד לא פחות ממצוין של הכישרון הצעיר יואלי דיקמן, כמו גם את "כבשה אחת" - שיר מהפכני מבחינה מוזיקלית-עיבודית של אלי קליין.

כשפרסמתי את ביקורתי על האלבום לאחר צאתו, ספגתי ביקורת רבה ממעריציו של בן דוד, ואני מודה כי לא הערכתי נכונה עד כמה משפיע עדיין מרדכי בן דוד על מאזיני המוזיקה החסידית. למרות החולשה היחסית של האלבום החדש, אני מעניק לו בחפץ לב את תואר אלבום השנה של המוזיקה החסידית.

הגיעו לגמר: 'שיר 2' של שלמה יהודה רכניץ, אחד האלבומים היפים שיצאו בשנה האחרונה, עם מיטב הזמרים במוזיקה החסידית כולל מרדכי בן דוד, אברהם פריד ועוד ששרים את לחניו הנעימים של רכניץ שרבים מהם זכו לאחר מכן לביצועי קאבר.

'מנחה' אלבומו של שלומי גרטנר זכה לשבחים רבים, עם קולו המשובח של גרטנר והשירים, ביניהם 'מנחה' שזכה כבר לכמה ביצועים סוחפים, או 'נשמה' שהפך ללהיט מקהלות. העובדה שמונה רוזנבלום עיבד את רוב האלבום לאחר שנים ארוכות בהן כמעט ולא ראינו אותו באלבום שלם, יצרה תוצאה מרשימה למדיי.

פריצת השנה

מבלי להעליב, הוא נראה כמו הומלס ואין לו את הקול הטוב ביותר, אבל מיילך קאהן הוא אחד היוצרים היותר מיוחדים במוזיקה החסידית. שיריו חדרו למקומות רבים וזמרים רבים ביצעו קאברים לשיריו, אפילו עוד לפני צאת אלבום הבכורה המרתק שלו - "כולנו".

העיבודים המוזרים והפסיכידליים למחצה מותירים את המאזינים על הקצה כל הזמן, כי מיילך לא נשמע כמו שום דבר ששמענו עד היום. עדיין לא הספקתי לכתוב ביקורת מלאה על האלבום כולו, שמשלב בין מוזיקה אלקטרונית קופצנית ואפילו מוזרה קצת שבאופן מעניין מתאימה לחלוטין ליצירתו של מיילך הלא שגרתי, לצד בלוז ואפילו מוזיקה חסידית כמעט רגילה.

הביצועים הרבים של השירים "ואהבת" ו"יומם" הכלייזמרי שזכה במקור גם לקליפ שיכורים מוזר במיוחד שצולם בשוק מחנה יהודה, מלמדים כי מיילך הוא תופעה חדשה שכמותה עוד לא הכרנו ולא בטוח שנכיר עוד כמותה...

(יומם - מיילך קאהן)

האלבום שלו הוא בהחלט אחד האלבומים היותר מסקרנים ומרעננים ששמעתי במוזיקה החסידית בשנים האחרונות, והוא בהחלט הופך את מיילך קהאן לפריצת השנה של המוזיקה החסידית.

הגיע לגמר: שלום למר, הזמר בעל הקול היפהפה ויכולות הביצוע המצוינות הוציא לאחרונה אלבום בכורה מצוין בשם "שלום", שנותן לו מקום רב לבצע גם קטעי חזנות יפים וגם שירים באידיש בעלי נופך מיוחד.

מלחין השנה

במוזיקה החסידית בה בדרך כלל לא היוצר כותב את שיריו, למלחינים יש מקום רב. הם יכולים לשנות את פני המוזיקה גם מבלי שקולם כלל נשמע. המלחין הבא עשה בשנה האחרונה קפיצת דרך גדולה והפך ממעבד גם למלחין ששיריו מושרים על ידי גדולי הזמרים. אלי קליין הלחין שירים למרדכי בן דוד באלבומו החדש, חלקם הפכו ללהיטים כמו גם שירים שכתב לזמרים אחרים.

אלי קליין מלחין בסגנון חסידי קלאסי בדרך כלל, אם כי הוא גם מעז, כפי שהוכיח בשיר "כבשה אחת" של מרדכי בן דוד. קליין יצטרך להמשיך להלחין גם בשנה הבאה כדי להוכיח שהוא כאן כדי להלחין ולא רק לעבד בכישרון רב.

הגיע לגמר: ארי גולדוואג, האיש שעומד מאחורי שיר השנה "עברי אנוכי". גולדוואג מייצר כל הזמן להיטי ענק שמלמדים כי מדובר במלחין משובח שיודע איך ליצור להיט מרגש ומלא אנרגיה כאחד.

שימו אוזן:

בקטגוריה הזו אצביע על כמה אמנים או תופעות שהחלו בשנת תשע"ז במוזיקה החסידית, שכדאי לכם לשים אוזן אליהם.

הרכב: להקת הוואקלס מבית FDD לקחה את עולם השירה הווקאלית למקום מעניין בו הם משלבים לא רק מוזיקה חסידית אשכנזית קלאסית, אלא גם מוזיקה מזרחית וסגנונות נוספים. הלהקה הוציאה עד עתה כמה סינגלים שלימדו על יכולת ווקאלית מעניינת שכדי לשים אליה לב.

נוסטלגיה: אלבומו "היו זמנים" של שוואקי ייקח אתכם למסע קסום בתולדות המוזיקה החסידית, אל השירים הישנים והטובים שליחם לא נס, ועם עיבודים משובחים וחדשים שמעניקים להם כבוד של ממש.

זמר: מרדכי שפירא בוגר להקת הילדים המיתולוגית פרחי מיאמי ז"ל (גם אם מותה הרשמי טרם הוכרז), הוציא לאחרונה סינגל ראשון מתוך אלבומו השני, זאת לאחר ההצלחה של הלהיט 'שכר מצווה' מהאלבום הראשון. שפירא בעל קול חם ויפה ובחירת השירים שלו מזכירה את סגנונו של בני פרידמן, נראה כי האלבום השני יהיה מעניין.

להקה: להקות הבנים האמריקאיות נמצאות בשקיעה עמוקה מאז ימי הזוהר שלהם לפני כ-15 שנה. בכל זאת, להקת 'לב טהור' בניצוחו של אלי שוובל יצאה באלבום מצוין וכיפי בשם 'לב טהור 5' שמזכיר לנו למה הלהקות האלו היו כל כך פופולריות בעבר.

מאחל לכולנו ששנת תשע"ח תהיה שנה פוריה מוזיקלית ויצירתית, שנה בה נתענג על מוזיקה משובחת ומרגשת כפי שהמוזיקה החסידית יודעת ליצור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר