מפגש היסטורי

לראשונה באופן רשמי: נתניהו נפגש עם א-סיסי

ראש הממשלה בנימין נתניהו שנמצא בימים אלו בניו יורק לקראת נאומו בעצרת האו"ם נפגש הלילה עם נשיא מצרים לפגישה מחויכת וחשובה - במיוחד בעצם פומביותה (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו וסיסי בפגישתם אתמול (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

אם למשהו עוד היה ספק על חשיבות המסע העכשווי של נתניהו והצלחתו הגדולה הפגישה האחרונה מוכיחה זאת מעל לכל ספק. בנימין נתניהו נפגש הלילה (שלישי) בניו יורק עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. זו הפגישה הפומבית הראשונה בין שני המנהיגים מאז נכנס א-סיסי לתפקידו ב-2014.

דוברו של נשיא מצרים עדכן כי הפגישה עסקה בדרכים לחידוש תהליך השלום. הוא ציין כי א-סיסי הדגיש את החשיבות שמעניקה ארצו לחידוש המשא ומתן בין הפלסטינים והישראלים על מנת להגיע לפתרון צודק המתבסס על רעיון שתי המדינות. הנשיא המצרי הודה לממשל טראמפ על המאמצים שמשקיעה ארה"ב בנושא, וציין כי פתרון הסוגיה הפלסטינית ייצור מציאות חדשה במזרח התיכון שתאפשר יציבות וביטחון לכל עמי האזור.

עוד נמסר בהודעה מטעם המצרים כי ראש הממשלה נתניהו הביע את הערכתו על התפקיד החשוב של מצרים במזרח התיכון, על מאבקה בטרור ועל מאמציה לתמוך ביציבות ובשלום באזור.

בעיתון המצרי "אל-ווטן" דיווחו כי הפגישה התקיימה במקום שהותו של א-סיסי בניו יורק וכי שני המנהיגים דנו בסוגיה הפלסטינית ובסוגיות נוספות הקשורות למזרח התיכון. בין נתניהו לא-סיסי היו כבר בעבר מספר פגישות חשאיות והם שומרים על קשרים הדוקים. בעיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" דווח כי בפגישה יהיו גם שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, ראש המודיעין המצרי, חאלד פאוזי, וחברים נוספים מהמשלחת הישראלית.

השניים נראו מחויכים ונינוחים וניכר כי הם מכירים אחד את השני היטב. א-סיסי הוא שחקן מרכזי בכל מה שקשור לגישה האזורית שמקדמים האמריקנים במגעים שלהם להתנעת תהליך השלום. הוא גם שחקן מרכזי במגעים לפיוס פנים פלסטיני בין החמאס לפתח. מאז עלייתו לשלטון יש שיפור ביחסי ישראל-מצרים בעיקר במישור הביטחוני. אחרי שמונה חודשים שבהם לא היה שגריר ישראלי במצרים בשל התרעות ביטחוניות, חזר באחרונה השגריר הישראלי לקהיר.

מוקדם יותר הערב נועד א-סיסי עם הנשיא הפלסטיני אבו מאז, שצפוי לשאת אף הוא דברים באו"ם בערב החג, ושוחח עמו על ניסיונות להתניע את תהליך השלום עם ישראל וכן בניסיון להשיג פיוס פנים פלסטיני בין הרשות לחמאס. במקביל קיים הלילה נתניהו פגישות מדיניות עם נשיא פנמה, עם ראש ממשלת יפן ועם נשיא רואנדה.

הפגישה עם הנשיא המצרי הגיע אחרי מסע מוצלח במיוחד בדרום אמריקה, ולאחר מפגש של נתניהו גם עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפעם השלישית השנה. הפגישה ארכה כשעה ועסקה בעיקר בנושא האיראני. עם סיומה אמר נתניהו בתדרוך עיתונאים כי "נקודת המוצא של הנשיא טראמפ זהה לשלנו, מה שלא היה בממשל הקודם. הנשיא רואה באיראן את שורש הבעיות. ניסיתי להציע הצעות למנוע פגע רעים. העובדה שהנשיא מתייחס לזה זה דבר חדש. זה יכול לקחת זמן שהדבר הזה יתורגם לצעדים מעשיים אבל ברור לגמרי שיש כאן דבר חדש".

על השאלה האם ישראל מדברת בנושא ההסכם גם עם סין ורוסיה, שחתומות עליו, השיב ראש הממשלה: "עם כל הכבוד למדינות האחרות, מה שחשוב זה העמדה האמריקנית. מאז שהנשיא טראמפ העיד על כוונותיו יש פעילות שלא הייתה קיימת בעבר. לכן, מה שמכריע זה קודם עמדת ארה"ב וזה יביא לשינוי כזה או אחר אצל המעצמות".

בנוגע למתרחש בסוריה אמר נתניהו כי טראמפ "הקשיב בעניין רב, זו שיחה ערה. אני חושב שהוא משוכנע שיש בעיה ומבין שאיראן מאז ההסכם מתפרשת באזור, השאלה איך מטפלים בזה. הם מבינים היטב את האינטרס הביטחוני שאני מציג, את הצורך לפעול מול איום שמתרחש אצלנו ועלינו".

לפני הפגישה אמר נתניהו לטראמפ: "אני מצפה לשוחח איתך כיצד נפנה ביחד (לעולם) בהקשר של מה שאתה כינית ובצדק 'הסכם הגרעין הגרוע עם איראן' וכיצד לדחוק את התפשטותה האגרסיבית של איראן באזור, ובמיוחד בסוריה". טראמפ השיב לנתניהו: "אנו עושים מאמצים כדי להשיג שלום במזרח התיכון, אני חושב שיש לנו סיכוי אמיתי".

ראש הממשלה התייחס בדבריו גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני: "נדון בדרכים שבהן נוכל לתפוס את ההזדמנות לשלום בין ישראל לפלסטיני ובין ישראל לעולם הערבי". נתניהו הוסיף: "תחת הנהגתך הברית בין ישראל לאמריקה מעולם לא הייתה חזקה יותר ומעולם לא הייתה עמוקה יותר. אני יכול לומר שזה המצב במובנים שאנשים רואים וגם בכאלה שלא. אנחנו הולכים לנאום מחר בעצרת האו"ם ואני רוצה לומר שתחת הנהגת טראמפ, הגישה של ארצות הברית כלפי ישראל באו"ם היא לא דומה לשום דבר בעבר, היא חזקה, יש בה גם שקיפות ובהירות".

טראמפ פנה לנתניהו ואמר: "אנחנו הולכים לדבר על דברים רבים וביניהם השלום בין ישראל לפלסטינים וזה יהיה הישג פנטסטי. אנחנו שמים את זה כמטרה. אני חושב שיש לזה סיכוי טוב לקרות. אנשים רבים יאמרו שאין שום סיכוי, אבל אני חושב שעם היכולת של ביבי ולמען האמת גם של הצד השני, באמת יש לנו סיכוי. אני חושב ישראל תרצה לראות זאת וכך גם הפלסטינים וגם הממשל האמריקני. אנחנו עובדים על זה חזק מאוד. ההיסטוריה אומרת שזה בלתי אפשרי - לדעתי זה אפשרי".

מוקדם יותר היום איים טראמפ כי ארה"ב "תיסוג מהסכם הגרעין עם איראן אם תחשוב שהאו"ם לא מקפיד לפקח עליו כראוי". את המסר הקריא שר האנרגיה האמריקני ריק פרי במהלך דיון בוועדה לאנרגיה אטומית, שהתכנסה בווינה. בדיון הבהיר טראמפ: "ארה"ב לא תשלים עם פיקוח רפה או בלתי מספק על ההסכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר