מחזור מוזיקלי

מיוחד: אלו הניגונים שהצליחו לחדור אל מחזור התפילה הישיבתי

הזמרים והשירים שכבשו את מחזור התפילה של עולם הישיבות בימים הנוראים: מ"חמול על מעשיך" של הרב עקיבא המניק ועד "אוחילה לקל" בלחנו של הרב הלל פלאי. האזינו (ראש השנה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Flash90)

עולם הישיבות הוא שמרן מטבעו, ועל כך גאוותו. כותבי דברי הימים של גדולי בוגריו, המנהיגים הרוחניים ומנחי הדרך שבכל דור, מאפיינים תמיד את המקובעות הישיבתית כאחד מהתנאים ההכרחיים להוצאת פירות כה משובחים.

הדבר נכון, אם כי במידה פחותה, גם לבתי הכנסת של בוגרי הישיבות - "יוצאי", "חניכי" וכדומה - הפרוסים על פני כל הארץ עבור קהילות החרדים הנשואים, שמתעקשים לשמר במידה כזו או אחרת את ההווי הישיבתי.

הווי זה ניכר בעיקר בימים הנוראים, והמיוחדים, בפתחם אנו עומדים. לכל ישיבה וקהילה נוסח תפילה מדויק משלה, המעלה נוסטלגיה נעימה בנפש לאורך שנים ארוכות. אם יש מי שמצליחים לעורר נימים ישנים גם בלבבות מי שעם השנים התרחקו מדרך התורה, אלו ניגוני הרגעים המרטיטים מהעבר הרחוק, מהיכל הישיבה בה למדו.

דווקא לכן בולטים מאוד המקומות הבודדים אליהם הצליחו לחדור לישיבות ניגונים שלא היו שם מתחילה כחלק מהנוסח המיוחד שעבר בקפדנות ממחזור תלמידים אחד למשנהו. ניגונים של זמרים או מלחינים מ"המוזיקה החסידית" של עשרות השנים האחרונות.

מיד יוצגו כמה מניגונים יפהפיים וחריגים אלו, אך מאליו מובן כי בוודאי ישנם עוד כמותם שהצליחו להתגנב אל המחזור הישיבתי-ליטאי, אך אלו שלהלן הם ללא ספק הבולטים בתופעה מרתקת זו.

"חמול על מעשיך" בלחנו של הרב עקיבא המניק, הפך לחלק אינטגרלי מתפילות ראש השנה ויום כיפור, מעבר לכך שהוא בולט ברפרטואר שירי הרגש בכל בתי ישראל.

"חמול" (שירה: שלומי דקס. צילום: בועז בן ארי)

"והיה ביום ההוא" של גדול הזמר החסידי מרדכי בן דוד, המקום בו עוצרים בעלי-תפילה רבים את הרוטינה של הקראת פסוקי ה"מלכויות-זיכרונות-שופרות" ומטעימים את נבואת הנביא ישעיהו בשיר האופטימי הזה.

"והיה ביום ההוא" (שירה: מרדכי בן דוד)

"כה אמר ה', זכרתי לך חסד נעורייך" של הרב חיים בנט, המתנגן בפי מאות תלמידי ישיבת "מאור התלמוד" שברחובות ובבתי כנסת רבים אחרים.

• הפיוט "אדירי איומה - ה' מלך" מושר על ידי מקומות תפילה רבים ונחשבים במנגינת "מכניסי רחמים" המוכרת, אף היא נכס צאן ברזל הרשום על שם הרב חיים בנט, כשרבים אחרים משוררים אותה על מילות ה'קדושה' ו/או על פיוטי ליל יום הכיפורים.

• אל הפיוט המתחרז "מלך עליון", הדביקו בישיבת "אור ישראל" שבפתח תקווה ובקהילות וישיבות נוספות את הלחן השמח והאופייני של "שלום עליכם" מבית אברהם פריד, ולקראת סוף הפיוט עוברים המתפללים בהן לניגון שלום עליכם של מנדי ורדיגר.

• שירת "חמול על מעשיך" מחלקת את בני ישיבת "אור אלחנן" לשני קולות המלווים זה את זה, בעזרת אקוסטיקה מושלמת הקיימת בהיכלם, בניגון שהנחיל גלעד פוטולסקי מ"שלהבת" על ברכת "אלוקי נשמה", אותו הלחין מרן הגאון רבי יצחק הוטנר זצוק"ל.

• תפילת "אוחילה לאל" עבר בקהילות לא מעטות מטמורפוזה, מניגונו השמרני - החזני משהו - ללחנו הכובש של הרב הלל פלאי, ששינה את פני המוזיקה הישיבתית בדור האחרון.

אוחילה לקל (שירה: הרב הלל פלאי)

• "פנה לעלבון" שהלחין פינקי וועבר מהווה בבתי תפילה רבים את אחד מרגעי השיא של ליל יום הכיפורים, והמהדרין מרחיבים אותו לכל הפיוט "אמנם כן, יצר סוכן בנו", מתחילתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר