ראש השנה באומן

המתח, הנטישה והמשבר שנמנע: כך הושג השקט בקלויז

הגעתו של הרב אליעזר ברלנד לאומן, עוררה מתח רב. מאות מתפללים נטשו את המניין המרכזי בקלויז אך בפועלו של הגאון רבי אליעזר קעניג, השקט נשמר • 'כיכר השבת' עם כל הפרטים (חסידים, עולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב ברלנד בדרך לאומן (באדיבות המצלם)

למרות הצפי הגדול לעימותים התפילות בקלויז עברו בשקט יחסי: הגעתו של הרב אליעזר ברלנד, ראש קהילת "שובו בנים - ברסלב" לאומן, עוררה כצפוי מתח רב, זאת בעקבות העובדה שלראשונה לאחר ימי הגלות והמאסר, התיר בית המשפט לרב ברלנד לצאת מהארץ לתפילות ראש השנה בציונו של רבי נחמן מברסלב.

הרב ברלנד הגיע בצהרי ערב החג בשיירת רכבים ובליווי אבטחה משטרתית כבדה והתקבל בכבוד על ידי מאות חסידיו ומעריציו.

מלווים את הרב ברלנד במוצאי השבת (באדיבות המצלם)

במקביל, הזרם בחסידות ברסלב שהתנגד לבואו של הרב ברלנד, אף הוא לא שקט על השמרים והם פעלו לסיכול התפילה של הרב ותלמידיו במניין המרכזי בקלויז.

לאחר שנודע כי הרב ברלנד צפוי להתפלל את תפילות ראש השנה בקלויז, הורה הגאון רבי משה קרמר לתלמידיו להתפלל במקום סמוך מה שגרם לקרע בקרב המתפללים בציון, ואף צעקות רמות שנשמעו בלילה הראשון בין המוחים לבין התלמידים.

לדברי המתנגדים חלק ניכר מהציבור פרשו מהמניין המרכזי בעקבות בואו של הרב ברלנד אולם ב'שובו בנים' טוענים כי מתוך כ-5,000 מתפללים עזבו בסך הכל כ-1,500 איש בלבד.

הרב ברלנד באומן, הערב (באדיבות המצלם)

ל"כיכר השבת" נודע כי מי שפעל למען השלום והאחדות היה הגר"א קעניג ששיגר את אחיו רבי יצחק במסר של פיוס והורה לקהל המתפללים לשמור על השקט.

ההסכם הפנימי בקלויז באומן הינו שביום הראשון התפילות הינן בשליטת משפחת קעניג ומתנהלות בנוסח צפת ואילו ביום השני זה הרבנים והנוסח הירושלמי.

לדברי גורם המעורב בפרטים, "מה שקרה כעת היה שמשפחות אנשין וחשין פרשו עם החזנים שלהם וביום השני כיהנו כשליחי ציבור בקלויז החזנים הרב שרגא לוי והרב יוסף צוקר, ואז קיבלו במהלך קריאת התורה הרב קעניג והרב ברלנד עליות במניין המרכזי".

לדברי אחד המתפללים, "אין ספק שהיה מתח והמחלוקת הורגשה ברקע כל העת, אולם צריך להודות לה' שבזכות פועלו של הרב קעניג נמנע משבר חמור עוד יותר. היתה יכולה להיות פה שפיכות דמים חלילה וקרע של ממש וברגע האחרון בזכות פעילותו הכל נמנע".

השיירה של הרב ברלנד באומן

גורם נוסף בחסידות ברסלב, שהיה מעורה בסדרי התפילות, מסביר כי התערבותו של הרב קעניג היא זו שהצילה את המצב. "אני לא נכנס לשאלה האם הגר"א קעניג אוחז מהרב ברלנד או לא, ייתכן שבעיקרון הוא סבור כמו הרב קרמר וייתכן שלא, אבל העובדה שהוא פעל שהשקט יישמר, הינה אך ורק בשל דאגתו לצביון המקום, לכבודו של רבי נחמן מברסלב ולתפילות ראש השנה, יש בקלויז סדר איך הכל עובד והיה חשוב לשמור על זה ולגרום לקידוש השם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר