האם הציבור החרדי משתנה?

היוצאים לשוק העבודה - מצביעים פחות למפלגות חרדיות

רבות דובר בשנים האחרונות על תמורות ושינויים שחלים בציבור החרדי; כעת נראה כי אלו מקבלים גיבוי מחקרי בדמות נתונים רשמיים של משרד האוצר - המצביעים גם על בלימת מגמות (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Lior Mizrahi / flash90)

מסקירה כלכלית שהנפיק אתמול (ראשון) הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולה, כי בשנה וחצי האחרונות נבלמה העלייה בתעסוקת הגברים החרדים שהחלה לפני כ-15 שנה.

אגף הכלכלן הראשי בראשות ד"ר יואל נווה מפרסם מדי שבוע סקירה העוסקת בכל פעם בענין אחר, והפעם היא מתמקדת במגמות תעסוקת הגברים החרדים בעשור וחצי האחרונים בחלוקה שונות לערים ולקבוצות גיל שונות, כמו גם הסברים אפשריים לעליה המתונה יחסית של שיעור התעסוקה בהשוואה לנשים חרדיות.

החלק המעניין במיוחד במחקר זה, היא החלוקה בהתאם לערים החרדיות השונות, ממנה אפשר לראות כי קיים הבדל גדול בשיעורי התעסוקה בהם, כשבחלקן חלה עליה מרשימה, בהתאם לזרם החרדי אליו משתייכים תושבי העיר ולשיעור הניגשים לבגרות בה.

החלוקה בין הערים החרדיות. ה"פתיחות" משפיעה? (סריקה)

בעוד שבבני ברק עמד שיעור הגברים החרדים העובדים בעשור האחרון על 39 אחוזים בלבד, באלעד ובביתר עלית - בהן מתגוררות גם אוכלוסיות שהצבעתן רק למפלגות החרדיות היא פחות גורפת וכן ש"עשיית בגרות" לא נתפסת אצלן בהכרח כבעייתית - שיעור התעסוקה במגמת עלייה קבועה, עד לכדי 56 ו-58 אחוזים בהתאמה.

הדבר מאושש לכאורה את התאוריה הגורסת כי ככל שה"פתיחות" הדתית גוברת, כך יש לה השלכות במגוון תחומים - כולל בדפוסי הצבעה בבחירות לכנסת.

חרדים שכבר יצאו לעבוד, בפגישה עם השר בנט (צילום ארכיון: ישראל כהן, כיכר השבת)

כמו כן, מהנתונים נראה בבירור, כי העלייה המסוימת שכן קיימת בשיעור תעסוקת הגברים החרדים בשנים האחרונות היא בגילאי 25-34 ובגילאי 35-44, אך עם זאת בקבוצת הגיל הראשונה שיעור התעסוקה הוא עדיין נמוך במיוחד.

לפי בדיקה מקיפה זו, הסבר אפשרי אחד להצלחה המועטה יחסית - בהשוואה לנשים החרדיות - בשילובם של הגברים בשוק העבודה, ניתן לנעוץ ב"ההעדפות, התועלות השונות והערך הנמוך" מהעבודה שלהם, גם ביחס לגברים יהודים לא חרדים.

לסיכום, קובע משרד האוצר, כי "העלייה בתעסוקת הגברים החרדים מאז תחילת שנות האלפיים נבלמה בשנתיים האחרונות ורחוקה כיום בכ-12 נקודות אחוז מהיעד הממשלתי לשנת 2020 (63%). בקצב הנוכחי, יעד התעסוקה לגברים חרדים יושג רק בשנת 2030. סיבה אפשרית להצלחה המועטה יחסית בשילובם של הגברים החרדים בשוק העבודה, היא מערכת ההעדפות השונה שלהם והערך הנמוך של עבודה - בשקלול רווחתם – עובדה המחזקת את חשיבות הגדלת התמריצים ליציאה לעבודה, בניגוד להגדלת קצבאות".

"השתלבות איכותית יותר של חרדים בשוק העבודה, יכולה אף היא לסייע במידה ניכרת לחברה החרדית ולמשק כולו", חותם הכלכלן הראשי את סך הנתונים המרתקים אותם הוא מפרסם כעת.

איציק אלרוב, מי שהיה האחראי על נושא תעסוקת חרדים במשרד הכלכלה, אומר ל"כיכר השבת" בתגובה לנתונים החדשים, כי "הם מעט מניפולטיביים. מגמת השתלבות החרדים עדיין הולכת וגדלה. מה שקרה בנתונים המוצגים כעת, הוא תוצר של ההתניה בין סבסוד מעונות היום לתינוקות לבין תעסוקת הגברים - התניה שנוצרה בתקופת הממשלה הקודמת ויצרה מניפולציה של נתונים גבוהים ולא מדויקים".

לדבריו, "עם קום הממשלה הנוכחית, ההתניה הזו בוטלה ונתוני אחוז התעסוקה חזרו לרמתם המקורית. מה שחשוב, הוא להמשיך ולעודד השתלבות של הציבור החרדי בשוק העבודה בכלים חכמים. לא בכפיה, כפי שעשתה ממשלת לפיד-נתניהו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר