הסכם היסטורי נחתם: קצבת הנכים תעלה לכ-4000 ש"ח

לאחר חודשים של חסימת כבישים ו-12 שעות של משא ומתן מרתוני הגיעו ארגוני הנכים ונציגי הממשלה להסכמות על העלאה משמעותית של קצבאות הנכים בכמה פעימות (חדשות בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: ההסתדרות)

הסכם היסטורי: בתום מאבק של חודשים שלווה בחסימות צירים מרכזיים ברחבי הארץ, נחתם הלילה (ו') הסכם בין ארגוני הנכים לבין נציגי הממשלה להעלאת קצבאות הנכות. על פי ההסכם, שיעוגן בחקיקה, קצבתם של כל הנכים בעלי 100% אי כושר השתכרות תוגדל לכ-4,000 שקלים בחודש (מכ-2400 היום) בארבע פעימות, מינואר 2018 ועד ינואר 2021. סך העלות של התוספת התקציבית היא 4.2 מיליארד שקלים.

ההסכם הושג בתום 12 שעות של משא ומתן מרתוני שנערך בבית ההסתדרות, והחל אתמול בשעה 14:00. בפגישה השתתפו ששת ראשי הארגונים שנבחרו לייצג את הנכים, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שלקח בחודש האחרון את מאבק הנכים תחת חסותו, יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), ופרופ' אבי שמחון שעמד בראש הוועדה להעלאת קצבאות הנכות. מההסתדרות נמסר כי ההסכמות שהושגו הן בהתאם למדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. להסכמות שהושגו היה שותף גם ח"כ אילן גילאון (מרצ).

עוד נקבע בהסכם כי קצבת הנכות תוצמד לשכר הממוצע במשק, ולא למדד המחירים לצרכן כפי שקורה כיום. בנוסף, הסכום שעד אליו ניתן להשתכר בעבודה ולשמור על מלוא סכום הקצבה יוגדל מ-2,800 שקלים ל-4,300 שקלים בשתי פעימות - בינואר 2018 לסכום של 4,000 שקלים ובינואר 2019 לסכום של 4,300 שקלים. הוסכם כי תיבחן ההשפעה של העלאת הסכום, ואם תימצא בתום התהליך השפעה חיובית - הממשלה תשקול בחיוב העלאה נוספת עד לסכום של 5,300 שקלים.

בהסכם נקבעו גם תוספת של 150 מיליון שקלים להגדלת קצבאות הנכות לילדים, תוספת של 300 מיליון שקלים לשמירה על קצבאות הנכות גם בזקנה - שתמנע את המצב שבו נכים צריכים לבחור בין שמירה על קצבת הנכות לויתור על קצבת הזקנה, או להיפך - ותוספת של 75 מיליון שקלים לעידוד תעסוקת נכים.

העלאת קצבת הנכות תתבצע, כאמור, בארבע פעימות - החל מינואר 2018 ועד לינואר 2021, בסכומים שמוערכים ב-700 עד 1,800 שקלים בחודש. הנכים הקשים ביותר, הזקוקים להשגחה צמודה, והזכאים לקצבת השירותים המיוחדים בשתי הרמות הגבוהות של המוגבלות (שר"מ) יקבלו כ-4,500 שקלים בחודש.

נכים עם 100% אי כושר השתכרות ומעל 80% נכות רפואית יקבלו כ-4,050 שקלים בחודש, נכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-50% עד 79% נכות רפואית יקבלו כ-4,000 שקלים בחודש, נכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-40% עד 49% נכות רפואית יקבלו כ-3,800 שקלים בחודש, ונכים עם 60% עד 74% אי כושר השתכרות יקבלו בין כ-2,100 שקלים לבין כ-2,400 שקלים בחודש.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בתום המו"מ כי "עשינו היסטוריה חברתית במדינת ישראל. שיפרנו דרמטית את מצבם הכלכלי של אוכלוסיית הנכים. ברצוני להודות לשר האוצר משה כחלון וליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, לפרופסור אבי שמחון מטעם ראש הממשלה וליוזם הצעת החוק ח"כ אילן גלאון, שעשו כל מאמץ בכדי שנגיע להסכם ההיסטורי ערב יום הכיפורים. ארגוני הנכים גילו נחישות ואחריות במאבקם לצדק חברתי".

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, אמר כי "ההסכם מהווה בשורה אמיתית לנכים. מדובר בהישג שמעלה את קצבאות הנכות ומאפשר לציבור הנכים לשוב להתפרנס בכבוד מבלי לאבד את קצבת הנכות. נדבך חשוב נוסף הוא שהוספנו לתקציב הכולל 150 מיליון שקלים לילדים נכים. אין חשוב וצודק יותר מההסכם הזה שהגענו אליו ובערבו של יום הכיפורים הדבר מקבל משנה תוקף כאשר אוכלוסייה שכל כך זקוקה לסיוע תקבל אותו לאחר יותר מ-15 שנים".

עם זאת לא כולם מרוצים, ארגון "הנכים הופכים לפנתרים", שמבצע את רוב חסימות הכבישים בחודשים האחרונים, מסר כי הוא מתנגד להסכם וימשיך במאבק. "אנחנו לא מקבלים שום הסכם שלא נחתם על דעת כל הנכים, ולא יכלול קצבה בגובה שכר מינימום", נמסר מהארגון.

בכל מקרה, בסוף חודש יולי יצאה הכנסת לפגרה והטיפול בנושא הוקפא. מאז המשיכו הנכים בהפגנותיהם ברחבי הארץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר