המתיחות לשיא

לקראת משאל עם: הקרב על עצמאות קטלוניה

המשטרה הספרדית נערכת בכוחות גדולים כדי למנוע את פתיחת הקלפיות בקטלוניה במשאל על עצמאותו של חבל הארץ העשיר. אלפי מפגינים ממתינים ליד הקלפיות (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מפגינים קטלונים ממתינים הלילה ליד הקלפיות (צילום: Diego Torres, טוויטר)

עצמאות לקטלוניה? בזמן שמחוץ לבתי ספר בברצלונה כבר החלו לעמוד בתורים להצבעה על משאל עם לעצמאות לקטלוניה, ממשלת ספרד ממשיכה בניסיונות לעצור זאת כפי שהודיעה מראש על התנגדותה למהלך שיכול לקרוע ממנה את חבל הארץ העשיר. עדי ראייה אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי זיהו 30 ניידות משטרה של המשמר האזרחי, כלי רכב לא מסומנים ומשאית עמוסה בשוטרים שעזבו את נמל ברצלונה בשעת בוקר מוקדמת היום (ראשון).

אלפי שוטרים הוסעו במהלך הימים האחרונים לקטלוניה מכל רחבי ספרד, כדי למנוע את קיום משאל העם, שהוכרז כלא חוקי על ידי ממשלת ספרד. אתמול מסר נציג מדריד בקטלוניה כי המשטרה חסמה 1,300 מתוך 2,315 תחנות הצבעה. לפיכך, טרם ברור אם הקלפיות ייפתחו ב-10 בבוקר שעון ישראל, כמתוכנן.

תומכי עצמאות חבל קטלוניה נערכו מבעוד מועד והחלו כבר אתמול לאייש את נקודות ההצבעה, במטרה להתבצר בהן עד למשאל העם הבוקר. המתבצרים הכינו עצמם לעימות אפשרי עם המשטרה, שקיבלה הוראה לפנותם, כדי להבטיח שלא ניתן יהיה לקיים את משאל העם. הבוקר בוחרים החלו לחסום דלתות בקלפיות, כדי למנוע מהמשטרה לנסות ולעצור את ההצבעה.

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון, התומך בעצמאות, אמר כי ל-5.3 מיליון איש זכות הצבעה במשאל העם והבהיר כי הוא מתכונן להכרזה על עצמאות החבל תוך 48 שעות, אם אכן קמפיין ה"כן" ינצח. אבל במדריד לא מתכוונים לחכות להכרזה שכזו ועושים הכול למניעת משאל העם.

אחרי 10 ימים של כאוס, שבהם בכירים בממשלת קטלוניה נעצרו, אתרים התומכים במשאל העם נחסמו ומיליוני פתקי הצבעה נלקחו, ממשלת ספרד בטוחה שהצליחה להכשיל את משאל העם. אתמול מסר אנריק מילו, נציג ממשלת ספרד הבכיר ביותר בקטלוניה, כי פרט לחסימת תחנות ההצבעה נותקה התוכנה המקשרת בין הקלפיות וכך לא תתאפשר הצבעה ברשת.

"פעולות הרגע האחרון הללו אפשרו לנו לקטוע את מה שממשלת קטלוניה הבטיחה - משאל עם מחייב ואפקטיבי, עם ערובות משפטיות", אמר מילו. "זה מה שממשלת קטלוניה הבטיחה להביא ב-1 באוקטובר. היום אנחנו יכולים להבטיח לאנשים - זה לא יקרה".

מדובר בפעולות שמטילות צל כבד על התנהלות דמוקרטית, אך נראה כי במדריד יודעים שללא כספי המיסים הגבוהים שזורמים מקטלוניה הם יתקשו להתנהל מבלי לקרוס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר