חודשיים לאחר הפיגוע

תחקיר הטבח בחלמיש: שני זוטרים - הודחו

דובר צה"ל פרסם את תוצאות התחקיר על הטבח בבית משפחת סלומון בו נרצחו שלושה מבני המשפחה ואת המסקנות שהביאו להדחתם של שני זוטרים בלבד (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בית משפחת סלומון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90 )

בימים אלה סוכם התחקיר המבצעי של פיגוע הדקירה ביישוב חלמיש, בו נרצחו שלושה מבני משפחת סולומון הי"ד על ידי מחבל שחדר ליישוב. התחקיר בוצע בצה״ל בשיתוף גורמי אגף הביטחון במועצה האזורית בנימין ומערך הביטחון האזרחי של היישוב הוצג למפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה.

התחקיר חשף שורה של ליקויים בהתנהלות הכוחות הגזרתיים של צה"ל ושל גורמי הביטחון האזרחיים בחלמיש, שאפשרו למחבל לחדור ליישוב באין מפריע ולבצע את זממו, למרות ההתרעה בגדר ההיקפית ביישוב, שניתנה עם דילוגו מעליה. בעקבות הכשלים הוחלט לנקוט בשורה של צעדים פיקודיים נגד גורמים במדרג הנמוך:

מפקד הפלוגה מגדוד נצח יהודה של חטיבת כפיר, שהיה אחראי על הגנת היישוב ופלוגתו אף פעלה ממוצב צמוד לחלמיש, ננזף פיקודית ע"י מח"ט כפיר בגין אי עמידה בנהלים המבצעיים שהוטלו עליו.

קצין ההגנה המרחבית בחטמ"ר בנימין (רב סרן) שאמון על התיאום בין הכוחות האזרחיים לצבאיים קיבל הערה פיקודית.

מפקד הסיור הגזרתי שהיה אמור לפועל בתוך הישוב נשפט ע"י מח"ט כפיר ונדון ל-21 ימי ריתוק בגין אי עמידה בנהלים שהוטלו עליו;

רכז הביטחון השוטף של חלמיש (איש ביטחון אזרחי שכפוף לחטיבה המרחבית בנימין) ננזף ע"י מח"ט בנימין אל"מ יובל גז, על כך שיצא מהיישוב לפני הפיגוע ולא דיווח על כך לפלוגה הגזרתית ועל כך שלא קיים נהלים.

סגנו והמאבטח האזרחי ביישוב הודחו מתפקידם בשל "התנהלות חסרת מקצועיות ואי עמידה בנהלים המחייבים" והסייר האזרחי שפעל בחלמיש בזמן האירוע קיבל הערה על תפקודו.

בעקבות אירועי הר הבית בתחילת חודש יולי, הוחלט בחטמ"ר להכריז על כלל יישובי הגזרה נוהל מבצעי "אביר לילה ב'", כלומר חשש משמעותי לחדירת מחבלים. התחקיר, שבוצע על ידי מפקד חטיבת בנימין אל"מ גז, העלה שהמ"פ הגזרתי לא תרגם הנחיה זו לצעדים משמעותיים מבצעיים בשטח, כגון הפעלת כוחות לטובת מילוי המשימה, תרגום הערכת המצב לצעדים מבצעיים ותרגולות מבצעיות רלוונטיות.

התחקיר הראשוני קבע שכ-15 דקות חלפו מהרגע בו התקבלה ההתרעה הראשונה על נגיעת המחבל בגדר היישוב עד שלוחם עוקץ, ע', שגר בשכנות למשפחת סלומון, הבחין במתרחש ונטרל אותו בירייה אחת, עוד לפני שהגיעו הכוחות הצבאיים לזירה. בזמן הזה התקבלה אינדיקציה שמחבל חדר דרך הגדר ההיקפית. המאבטח בש.ג קיבל את המידע על כך במערכת ההתרעה והקפיץ את הסייר האזרחי לנקודה.

יחד עם זאת, המידע על חומרת ההתרעה לא הגיע לפלוגה הגזרתית וגם לא לסייר, שלא התייחס להתרעה באמון רב, לא יצא מרכבו כאשר הגיע לנקודה החשודה בגדר, ולא הבחין במחבל שהסתתר בינתיים בשיחים. ההתרעה כלל לא הגיעה לידיעתו גם של סגן הרבש"צ, שהחליף באותו ערב את הרבש"ץ ביישוב. הפלוגה מגדוד נצח יהודה כשלה גם היא בכך שלא מילאה באופן ראוי את משימת הסיור הקבוע ביישוב חלמיש, משימה שהוגדרה מראש כלקח מהשריפה הגדולה ביישוב כמה חודשים קודם לכן.

עוד נמצא כי החלטה לתקצב את שיפור מרכיבי הביטחון בישוב, כשמונה חודשים קודם לכן, לא מומשה מסיבות בירוקרטיות, על אף שהייתה אמורה להתממש כחודש-חודשיים לפני הפיגוע. התוצאה: מכ"מים ומצלמות לא הותקנו והן יכלו לסייע בזיהוי מקדים של המחבל. ממצאי התחקיר נגעו גם לאמ"ן, ובעקבותיהם שופרה המערכת הטכנולוגית שאמורה לנטר ולהתריע מפני מחבלים פוטנציאליים שהעלו פוסט מקדים לפייסבוק ובו תיארו את כוונתם, כפי שהיה בפיגוע בחלמיש.

תמונה: הדס פרוש, פלאש 90. תמונות הנרצחים: מתוך פייסבוק

"מרובע האבטחה - ש.ג, סייר, רבש"צ וצבא - לא התקיים באותו אירוע", הסביר דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס, "האחריות הכוללת על ביטחון היישוב והתושבים בגזרה היא על הצבא. ביצענו כהפקת לקחים סדרה של השתלמויות ותדרוכים לכלל הרבש"צים וחיזקנו נהלים אצל הכוחות". בנוגע לטענה כי התחקיר בוצע ע"י מח"ט בנימין, לו אמורה להיות אחריות אישית על התנהלות גזרתו וכי רק גורמים זוטרים נענשו, אמר דובר צה"ל: "מדובר בשורה של כשלים טקטיים. התברר כי התנהלות הכוחות באירוע לא אפיינה את השגרה המבצעית בגזרה".

בתחקיר צוין כי פעולת לוחם עוקץ, סמ״ר ע׳, ואביו מר שמעון ראויה להערכה. ועל כך קיבל סמ״ר ע׳ צל״ש ממפקד האוגדה, ואביו קיבל תעודת הערכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר