נאום מושחז

רכניץ: האורתודוקסיה הפתוחה היא פייק ג'וז

הנגיד שלמה יהודה רכניץ נשא דברים בשמחת בית השואבה של ישיבת מיר, במהלכם תקף בחריפות את השמאל בישראל ובארה"ב ואת אנשי 'האורתודוקסיה הפתוחה' • הנאום (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

בנאום מכונן פרש הערב (שני) לראשונה איש העסקים החרדי שלמה יהודה רכניץ את משנתו התורנית והחברתית בנוגע לעולם התורה ולכלל היהדות החרדית והבהיר מדוע הוא תורם דווקא לעולם הישיבות.

את הנאום נשא רכניץ הנחשב לאחד מגדולי התורמים כיום לישיבות ולמוסדות תורה וחסד במהלך אירוע שמחת בית השואבה של ישיבת מיר ובמעמד ראשי הישיבה ורבניה.

רכניץ התורם עשרות מליוני דולרים לישיבת מיר ולמוסדות נוספים הסביר במשך כשעה את תפיסת עולמו האידיאולוגית ואת העובדה שהוא משקיע כה רבות בציבור האברכים ותלמידי הישיבות.

"כיכר השבת" מביא את עיקרי נאומו המטלטל.

בתחילה פתח רכניץ בסיפורו האישי כיצד הגיע לארץ ללמוד בישיבה ואז עבר לחלק המעשי.

"ברשות ראש הישיבה, ראשי ישיבה, רבנים, לומדי תורה ותומכיה: שאלה עתיקה, נושא שאפשר לדון בו שעות, ימים ושנים: למה רוב העולם שונא יהודים? היהודים הם פחות מחצי אחוז מאוכלוסיית העולם. הם לא אמורים לעניין אף אחד. הבדואים לדוגמא, מונים עשרים ואחת מליון נפשות, שליש יותר מהיהודים, ואף פעם לא שומעים עליהם וככל שידוע לי, לא עברו רדיפות והתנכלויות, אבל היהודים, למרות השטח המזערי שהם לוקחים בעולם הזה, לא מפסיקים להיות גולת הכותרת כבר 3000 שנה.

"במהלך השנים שמעתי המון תשובות. "היהודים מנהלים את הבנקים". היהודים מנצלים את המדינה שרק הם ירוויחו מזה". "היהודים משתמשים בדם נוצרים למצות שלהם" ועוד. מסתבר שכל אלה הם תירוצים לשנאה אבל לא באמת הסיבה לשנאה הנצחית ליהודים.

"מאז הבחירות האחרונות בארצות הברית, הפניתי את השאלה הזאת להרבה גויים שעובדים אצלי, או איתי. אנשים שהרגשתי שאני יכול לנהל איתם דיון פתוח בנושא הזה. אני אומר להם "אני כבר ילד גדול, אני יכול להתמודד עם זה, למה העולם שונא אותנו? למה העולם מתמקד בנו? אנחנו בקושי חצי אחוז מהאוכלוסייה?"

"אחרי שהם אומרים לי שהם לא שונאים יהודים, ואפילו חלק גדול מהחברים שלהם הם יהודים, התשובה הכי שכיחה היא שאנשים סולדים מקבוצות שהם בגישה של עליונות. הדתות האחרות מתעבות עם שזוכה לעליונות עליהם. לדוגמא, כל דת אחרת משקיעה המון זמן וכסף במסיונריות ובנסיון לצרף אליהם עוד מאמינים.

"לא רק שהיהודים לא שולחים מסיונרים, גם אם מישהו החליט משום מה שהוא מעונין להתגייר, אנחנו מנסים לעצור אותו ולשכנעו שלא כדאי. באופן טבעי משמע מכך שאנו חשים שהגויים הם נחותים מכדי להצטרף לעם הנבחר. אף אחד לא אוהב להרגיש נחות.

"למעשה הם מתעבים את זה!

"אבל, למעשה זאת האמת. אנחנו כן מיוחדים. אנחנו כן אמורים להחשיב את עצמנו כ"אור לגויים"

"אליטיסטיות, בטבעה היא תכונת אופי נוראית. אבל זה רק אם מדובר באליטיסט בשם עצמו. אבל לא כאשר מדובר בעם שנבחר על ידי בורא העולם. אנחנו מעולם לא הכתרנו את עצמנו בעליונות.

"אתה בחרתנו מכל העמים ורוממתנו מכל הלשונות"...

"כולנו היינו בהר סיני כשהקדוש ברוך הוא הציב סטנדרטים גבוהים לעם הנבחר שלו שאמור לשמש כמודל לחיקוי לשאר העמים.

"ההכרזה הזאת לא כל כך מצאה חן בעיני ההמונים. במשך הדורות נרדפנו, עונינו, נרצחנו, שמו אותנו בגטאות ועוד התנכלויות. כל מה שאויבנו חשבו שיוכל לשבור את רוחנו.

"ועדיין אחרי תנאים תת אנושיים, אחרי יציאה מהגטאות הצפופים, אנחנו מנסים למנוע מהגויים להצטרף לעם הנבחר שלנו. וכך עם הזמן העינויים התעצמו ועוד עמים ומדינות ניסו לשבור אותנו ולגרום לנו לנטוש את תחושת העליונות שלנו.

"אבל מה שעוד יותר לא מובן, שלמרות שהוכחו פעם אחר פעם כטועים, השמאלניים היהודים עדיין משוכנעים שאם נהיה יותר מעורים עם שאר העמים, זה יגרום להם להפסיק לשנוא אותנו.

"השמאל הקיצוני כל כך נחוש בעמדותיו ולמרות שהשיטה של להיות אהובים על כולם, כשלה פעם אחר פעם, נדמה שהניסיונות שלהם הולכים ומחריפים מפעם לפעם אפילו כשנראה שכבר ראינו את הגרוע מכל מצידם. היהודים האלה כלכך נואשים שרובם הלכו לבחור באובמה, קלינטון, בהסכם הגרעין האיראני, ובדברים שגורמים לנו נזק ישיר.

"היהודים האלה לא רוצים שום שייכות למדינת ישראל מחשש שיסומנו כיהודים. הם הפכו את הסובלנות לדת.

"כן, הם כל כך סבלניים כלפי המיעוטים, החיות, קבוצות עם דעות מעוותות, אבל, פתאום כשיותר מחצי מהאוכלוסייה בחרה בנשיא שלא היה מקובל עליהם, הם יצאו להפגין במשך שבועות ללא הפסקה, כשחלק מההפגנות הפכו לאלימות עד כדי שנדרשה התערבות של המשמר הלאומי כדי להשליט סדר אצל השמאל ה"סבלני" שלנו.

"שבוע שעבר היה ארוע ירי בלאס וגאס, טרגדיה שעלתה בחייהם של 58 בניאדם ובפציעתם של עוד מאות. למרות שיתכן שלעולם לא נדע מה היה המניע האמיתי של היורה, אני מאמין שהטבח הזה הוא בבירור לימוד לקח לכל התנועה ה"אנטי טראמפ". האיש הזה, שברור שלא פרק מספיק בהפגנות הרגילות, בא להראות לטראמפ ולארצות הברית שכל הניסיונות של הנשיא להרחיק המוסלמים והתכנית הרפואית, לא יוכלו לעצור את הטרור הפנימי במדינה.

"העובדה שהטבח הזה נעשה בפסטיבל של מוזיקת קאנטרי, מוזיקה שידועה כאהובה על ידי "מרכז אמריקה" או כפי שמכונים "המדינות האדומות" רפובליקנים שככל הנראה בחרו ברובם עבור הנשיא טראמפ, לא יכולה לעבור על סדר היום. וראיה נוספת לתאוריה הזאת, שאתמול התפרסם במדיה שלפי ה-FBI, הרוצח תיכנן לבצע את הרצח הזה בעיר שיקאגו, אילינוי, גם בפסטיבל של מוזיקת קאנטרי.

"לדאבוננו, סגנון המחשבה השמאלני הזה צומח לאחרונה גם בארץ. אפשר לראות את זה בהרבה דברים, אבל הדוגמא הכי קרובה לליבנו היא תנועה בשם"נשות הכותל". קבוצה של נשים שהחליטה שלמרות שאמותיהן וסבתותיהן לא נהגו כך, הן חשו צורך עז להכניס ספרי תורה, דבר שנעשה בוודאות כדי לגרות אותנו הדתיים ה"לא סובלניים".

"אין לי ספק שאם הציבור החרדי יחליט לבחור בכותל חדש בסמטה חשוכה במאה שערים כ"מקום קדוש", לא יעברו שלשה ימים והנשים הללו תדרושנה זכויות גם בכותל הזה.

"יש ארגוני שמאל שרודפים אחרי חיילים יהודיים עם מצלמות כדי לאסוף כלפיסת מידע שיוכל להפליל חייל יהודי שירה על מחבל ערבי שבא לפגוע בכל מי שסביבו

"אני אופתע אם בשנת 1948 במהלך מלחמת העצמאות, היו יותר מחמישה שמאלנים ליברלים כאלה בכל האוכלוסיה בישראל, והיום הם גדלים במהירות. זאת ישראל ה"סבלנית".

"אין לי ספק שאם "משפט אייכמן", האיש שרצח מליונים של יהודים, היה מתרחש היום, שהוא היה יוצא זכאי. "הוא רק מילא פקודות", "זה לא היהאישי" ו"אחרי הכל אנחנו עם סבלן".

"אני מניח שבזמן פרוץ מלחמת העולם השנייה, והליברלים האלה הועמסו על קרונות הרכבת, הם בטח חשבו לעצמם שיש פה איזושהי טעות. למה שמישהו ירצה לפגוע בנו? אנחנו הרי סבלניים? כשהד"ר מנגלה עמד בסלקציה הידועה ושלח את היהודים המסכנים "לשמאל" ואת "ברי המזל" לימין, לעבודת פרך, היהודים הנאיביים בטח חשבו לעצמם "הנה הם עלו על הטעות, הם הבינו שאנחנו מ"השמאל" ושלחו אותנו לחפשי. ואז מצאו את עצמם בתאי הגזים ר"ל. אבל גם אין לי שום ספק שכשהדלתות ננעלו והגז צקלון B התחיל להתפזר בחדר, רוב היהודים האלה מתו עם "שמע ישראל" הם מתו על קידוש השם!", אמר רכניץ.

"בשלב זה עבר הנגיד לתקוף את אנשי האורתודוקסיה הפתוחה: "ועדיין, ככל הידוע לי, האיום הגדול ביותר על כלל ישראל כיום היא קבוצה בשם "אורתודוכסיה ליברלית" מכיון שהם לקחו את השם שלנו וההגדרה שלנו ופועלים מתוכה. יש אורתודוקסים, קונסרבטיבים ורפורמים. אלה לא סתם שמות. אלה זרמים שונים בדת וההגדרה של "אורתודוקסי" היא" מסורתי" "ללא שינוי". אנחנו חיים על פי המסורת בלי שום שינויים. ואז יש זרם נוסף שהם ה"קונסרבטיביים" שהם לא שומרים על קלה כבחמורה. ויש את הרפורמים שטוענים שככל שהעולם מתקדם, הדת צריכה לעבור "רפורמה" ולהשתנות על פי התקדמות העולם. שוב אלו לא סתם שמות אלא הגדרות מדויקות לקבוצות הללו.

"אז עכשיו הם הפכו את זה לשם. אורתודוקסיה היא כבר לא הגדרה אלא שם כולל. ואם מישהו לא רוצה לשמור תורה ומצוות ע"פ המסורת ועדיין להיחשב "ארותודוכסי", יכול להצטרף ל"אורתודכסיה הפתוחה".

"אז אני קורא מכאן ל"רבאי" של "האורתודוקסיה הפתוחה" ולכל תלמידיו. ללכת לבית הכנסת לא הופך אותך לחרדי, כמו שלעמוד בחניון לא הופך אותך לרכב.

"תקראו לזה איך שאתם רוצים, אבל הדת החדשה הזאת מוגדרת הכי טוב במילותיו המפורסמות של נשיא ארצות הברית. ":פייק ג'וז"! זה הכל מזויף. אין שום דבר חרדי בהם, והדבר היחיד ש"פתוח" אצלם, אלה החנויות ובתי המסחר ביום כיפור ושבת.

"הרעיון הזה הוא מסוכן וצריך להכרית אותו כמו גידול ממאיר.

"איך אפשר להסביר שחקן טלויזיה ואיש עסקים שהחליט לרוץ לנשיאות ארצות הברית למרות שידע שאין לו סיכוי, ופתאום הסקרים עולים ועולים לטובתו למרות שהוא העליב גיבור אמריקאי, ולמרות שהוא התחזה לעיתונאי נכה, ולמרות סגנון הדיבור שלו, ולמרות שהוא אמר על עצמו שהוא יכול לנסוע למנהטן ולירות על מישהו באור יום ועדיין להיבחר כנשיא.

"על פי דרך הטבע הייתם חושבים שצריך לאשפז אותו בכפייה, ולמרות זאת להפתעת כולם, הוא נבחר להיות הנשיא ה45 של ארצות הברית. האם אתם חושבים שכל הבוחרים בחרו על דעת עצמם? מרצונם החופשי? או ששוב נצטרך לומר שמישהו שולט מלמעלה והוא החליט להעמיד אותו כנשיא.

"עקבתא דמשיחא" איך אפשר להסביר את העובדה שהרבה אנשים מחפשים משמעות ועומק בחיים, ויש מגוון של דתות שאפשר להצטרף אליהם, נצרות, מורמונים, בודהיזם, ועדיין הדת שגדלה בקצב הכי מהיר היא האיסלם, שבערוצי התקשורת שלהם משדרים עריפות ראשים על בסיס יומי?

"אלפי איסלמים רוצחים את אחיהם מידי יום עד כדי כך שחלק גדול מהסיפורים אפילו לא מגיעים לתקשורת. זאת הדת שגרמה לאסון התאומים ב 9.11 וזרעה פחד בעיני העם האמריקאי. דת שאפשר להיות בטוח שלפחות פעם בשבוע נשמע ממנה על איזה סיפור מזויע או טבח נורא ורק בגלל איזו קריקטורה שלא מצאה חן בעיניהם. וזו הדת שאנשים רוצים להשתייך אליה?? זו הבחירה שלהם בין כל שאר הדתות שוחרות החופש? אין הסבר אחר אלא שיש פה כח עליון ששולט במוחות שלהם.

"עקבתא דמשיחא" אם נחשוב על זה נראה שמאז חורבן הבית השני לא היו אף פעם שבעים שנה שקטות על עם ישראל בלי איזושהי רדיפה אכזרית על עם ישראל. אז נכון שישפה ושם פורעים שמציירים צלבי קרס על הקירות, ומחבלים שנכנסים לבית כנסת ויורים, אבל בשום מדינה אין חוקים מיוחדים איך לנהוג בעם היהודי כיום. עזבו 70 שנה, אפילו 10 שנים רצופות בהיסטוריה.

"יש רק דרך אחת להסביר את זה.

"לא צריך להיות מדען גדול כדי לראות את השינוי הנוסף שחל לאחרונה. בהיסטוריה של כלל ישראל אף פעם לא היתה כמות כזאת של תורה. הן בכמותהן באיכות. אנחנו קוראים על התקופה של טרום המלחמה. מעריכים שהיו מקסימום 4000 איש שהיתה תורתם אומנותם, וזה כלל גם את הבחורים וגם את האברכים. הישיבה שאנחנו עומדים בה היום מחזיקה לבד כפול מהמספר הזה. לא היתה תקופה בהסטוריה עם כל כך הרבה חסד, עם ארגונים ומוסדות לכל צרה ולכל מצב.

"יש איזו אי הבנה בענין חוק הגיוס. הם צודקים. אנחנו לא רוצים שבנינו ייחשפו לכל התועבות שעלולות להיות בצבא, אבל זאת לא הבעיה העיקרית. הבעיה האמיתית היא, שהם לוקחים לנו חיילים מהצבא שלנו! הם לוקחים חיילים שגרמו פה להיסטוריה של 70 שנה בלי כל הצרות שמוכרות לנו מהעבר!

"אברכים, בחורים, הרימו את ראשכם למעלה! הרימו את ראשכם למעלה! אתם הצלתם את עם ישראל במשך 70 השנים האחרונות! הלוואי הלאה. אנחנו לא ניתן לאף אחד לגזול מאיתנו עוד חיילים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו. אנחנו מתעסקים פה בדם יהודי!

"אני רוצה להזכיר כאן נקודה צדדית, וקודם אני מדגיש שאני בשום אופן לא בעד לעבור על חוקי המדינה.

"החוקים נועדו להגדיר אנשים לפי רמת העוני שלהם בכדי לתת להם תקציבים. אבל המושג עוני הוא מושג יחסי. יכול להיות יהודי חרדי שמרויח הרבה כסף ועדיין הוא יותר עני מהשכן שלו הגוי. כיהודי החיים יותר יקרים. יש פסח, סוכות ומעל הכל שכר לימוד.

"למען האמת אי אפשר להשוות את מה שהמדינה מפסידה מהתקציבים למה שהיא מרוויחה מהעובדה שאנחנו שולחים לבתי ספר פרטיים ולא מסתמכים על המוסדות של המדינה.

"אבל הסיבה שאנחנו רוצים בתי ספר פרטיים היא בגלל שאנחנו לא רוצים להצטרך עמדות ביטחון בכניסה. ושלא מחנכים לתרבות קלוקלת ולאלימות.

"הרבה אנשים שואלים אותי: "רכניץ, למה אתה תורם כל כך הרבה כסף למטרה שבאיזשהו שלב תקרוס? רכניץ, אתה גורם לזה. אם אתה ועוד כמה עשירים תפסיקו לתרום, הם יאלצו לצאת לעבודה, למה אתה ממשיך?"

"ושתי התשובות שמאד ברורות אצלי בראש הן: א. אם זה לא שבור, אל תנסה לתקן את זה" אני לא רוצה להתערב ולהרוס 70 שנה של ריבוי תורה וחסד וארגונים וצמיחה שלא הייתה כמוה. ב. גם אם האנשים האלה צודקים, אני לא אהיה זה שיעלה למעלה אחרי מאה ועשרים ואתגאה בפני הרבונו של עולם שאני הוא זה שהצלחתי לעקור את לימוד התורה ולגרום לאנשים לצאת לעבוד. את זה אני אשאיר למישהו אחר. זה לא משהו שאני הייתי מעוניין להתגאות בו", אמר הנגיד שידוע בלשונו החדה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר