הסכם הגרעין עם איראן

הנשיא טראמפ הציג את עמדתו החדשה; באיראן מגיבים

נשיא ארה"ב הציג את עמדתו החדשה נגד איראן ואיים לבטל את ההסכם עם 'הדיקטטורה האיראנית' במידה וארה"ב לא תצליח לשפר את ההסכם • נשיא איראן, חסן רוחאני: "נאום גדוש קללות" (חדשות)

הנשיא טראמפ (צילום: שאטרסטוק)

נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ הציג את עמדתו החדשה נגד איראן ואיים לבטל את הסכם הגרעין שנחתם עם "הדיקטטורה האיראנית" במידה וארה"ב לא תצליח לשפר את ההסכם.

הנשיא טראמפ מנה את הפשעים שביצעה איראן וציין כי היא "תומכת טרור וממשיכה בתוקפנותה במזרח התיכון וברחבי העולם".

"לא נוכל לאשרר את ההסכם הזה. אם לא נשפר אותו - נבטל אותו", הצהיר טראמפ. "לא נמשיך במצב שבסופו נגיע לעוד אלימות ולפריצת דרך בתוכנית הגרעין האיראנית. הוריתי לממשל לפעול מול הקונגרס ובנות בריתנו כדי להתמודד עם הפגמים בהסכם כדי שאיראן לא תשיג נשק גרעיני".

בפתח דבריו אמר טראמפ כי "אני מודיע על האסטרטגיה החדשה כדי להתמודד עם הפעולות העוינות של המשטר האיראני ולהבטיח שלעולם היא לא תחזיק נשק גרעיני".

התגובה של נתניהו (צילום: לע"מ)

"איראן מעודדת ותומכת בטרור. היא נשלטת על-ידי משטר קיצוני שתפס את השלטון בהפיכה בשנת 1979. איראן ובת חסותה חיזבאללה תקפו פעמיים את שגרירויות ארה"ב והרגו מאות אמריקנים", אמר טראמפ, "בנות חסותה של איראן אימנו את האחראים לפיגועים נוספים נגד מטרות אמריקניות וגרמו למותם של מאות ולפציעתם של אלפים. קבוצות איראניות בעיראק ובאפגניסטן אחראיות למותם של מאות אמריקנים. איראן היא המדינה מספר אחת בתמיכה בטרור ותומכת בחמאס, חיזבאללה וארגוני טרור נוספים".

נשיא ארה"ב הוסיף ואמר כי "נעבוד עם בנות בריתנו נגד הפעולות שאיראן נוקטת כדי לערער את היציבות במזרח התיכון בדמות עידוד ארגוני טרור. הוריתי להפעיל סנקציות נגד משמרות המהפכה ואנשיה וכל מי שמזוהה עמה. אני מעודד את בנות בריתנו להצטרף אלינו כדי למנוע מאיראן להמשיך לערער את היציבות באזור. בכל הנוגע לתוכנית הגרעין של איראן, מאז החתימה על ההסכם, הרפובליקה האיסלאמית המשיכה בשלה. היא קיבלה הקלות והמשיכה בפיתוח תוכנית הטילים".

בנאומו הבטיח טראמפ נקיטת ארבע פעולות, לעבוד עם בנות הברית כדי למנוע מאיראן לקדם טרור, להחיל סנקציות נוספות על המשטר האיראני כדי למנוע מימון טרור, התייסות למדיניות הטילים האיראנית וחסימת כל הדרכים של איראן להשגת נשק גרעיני.

נשיא איראן, חסן רוחאני, נאם בתגובה לנאום טראמפ ואמר כי הנאום היה גדוש בקללות, "זה היה נאום מלא בקללות והאשמות חסרות בסיס שפוגעות באומה האיראנית", והבהיר כי טהרן תרחיב את תוכנית הטילים שלה ותגביר את המאמצים לפתח נשק למטרות הרתעה.

"כל עוד האינטרסים של איראן יישמרו, אנו מחויבים להסכם. הסכם רב-מדינות לא יכול להתבטל על-ידי מדינה אחת", הבהיר הנשיא האיראני.

רוחאני הוסיף ואמר כי "נמשיך לתמוך במשמרות ולעולם לא נפסיק להילחם בטרוריסטים. האומה האיראנית לעולם לא תיכנע ללחץ. אנחנו חזקים יותר מתמיד ונמשיך להילחם בטרור".

הנשיא האיראני עקץ את הממשל האמריקני ואמר כי "ארה"ב עומדת לבדה מול הסכם בינלאומי וזה יוביל לבידודה. היא טוענת שאנחנו פועלים להשגת נשק גרעיני, אך ארה"ב היא היחידה שמשתמשת בו".

משרד החוץ האיראני הגיב כי "תפקיד משמרות המהפכה האסלאמיים בחזית המאבק בטרור בלתי ניתן לערעור. המדיניות העוינת של ארצות הברית ובעלות בריתה האזוריות, במיוחד המשטר הציוני, כמו גם העברת מאות מיליארדי דולרים באמצעות אספקת נשק לאזורנו, מחייבים את הרפובליקה האסלאמית של איראן לא להיות שאננה בהגנה על המולדת.

"אנו מאמינים שהאינטרסים הביטחוניים והלאומיים שלנו יכולים להיות מובטחים רק באמצעות דיאלוג, בניית אמון ושיתוף פעולה רב-צדדי באזורנו ואנו נחושים לתרום באופן פעיל לקידום שיתוף פעולה אזורי יעיל לשלום ולביטחון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעודכן על-ידי מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, לפני הנאום, צילם סרטון לפני כניסת השבת בו בירך את טראמפ על ה"החלטה אמיצה".

נתניהו אמר כי "הנשיא טראמפ התעמת ישירות נגד המשטר הטרוריסטי של איראן. אם ההסכם לא ישונה, דבר אחד מובטח: בתוך כמה שנים, למדינה התומכת הגדולה ביותר בטרור יהיה ארסנל של נשק גרעיני וזו סכנה גדולה לעתיד. הנשיא טראמפ יצר הזדמנות לתקן את ההסכם הרע הזה - להחליש את התוקפנות של איראן ולהתעמת עם תמיכתה בטרור. ישראל מברכת על כך וכל מדינה או כל אדם שדואג לביטחון ולשלום העולם צריך לעשות כך גם".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בטוויטר כי "כולם ידעו שטראמפ מוכר את החברותיות שלו למרבה במחיר. עכשיו אנחנו יודעים שגם את הגאוגרפיה שלו", זאת בתגובה לכך שטראמפ כינה את האזור "המפרץ הערבי" ולא "המפרץ הפרסי".

בנאומו, אמר טראמפ כי הורה להטיל סנקציות על משמרות המהפכה, אך עם זאת לא הגדיר אותם כארגון טרור. "קייהאן", אחד העיתונים השמרניים באיראן, הגדיר זאת כניצחון של איראן וטען כי טראמפ חשש לעשות זאת בעקבות האיומים של משמרות המהפכה, שהזהירו כי ארה"ב תצטרך להעביר את הבסיסים האזוריים שלה מחוץ לטווח הטילים האיראנים.

כעת, יש לקונגרס האמריקני 60 ימים בסופם ייאלצו להחליט על התגובה האמריקנית להסםכ הגרעין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר