תקווה וחששות

הקהילה החרדית באוסטריה: "אל תכירו במפלגה הימנית"

ר' יעקב פרנקל, נציג הקהילה החרדית באוסטריה בראיון ל'כיכר השבת' מספר על הקשרים הטובים עם הקנצלר החדש לצד חששות עמוקים. "הכלל שאויבו של אויבי - ידידי, לא תקף באירופה" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
פרנקל משמאל, קורץ במרכז (צילום: באדיבות המצלם)

ניצחונו של סבסטיאן קורץ, הקנצלר הנבחר של אוסטריה בן ה-31 לא הפתיע את אנשי בקהילה החרדית בווינה.
הסקרים והמגמות בציבור הרחב כמו גם ההכרות של רבים מהרבנים והעסקנים עימו באופן אישי לימדו כי האיש נועד לתפקיד הנבחר.

למרות קוטנה היחסי של הקהילה החרדית בוינה הבירה האוסטרית מתברר כי העובדה שקורץ כיהן כחבר מועצת העיר בעבר הקנתה לו קשרים חמים והדוקים עם בכירים בקרב הקהילה. כעת מקווים הללו כי קורץ יהיה טוב ליהודים שיוכלו להמשיך להתגורר במדינה בביטחון ובשגשוג.

'כיכר השבת' שוחח עם ר׳ יעקב פרנקל מי שנחשב איש הקשר הרשמי של הציבור החרדי מול השלטונות ומטפל בנושאי חינוך רווחה כמו גם צרכי המוסדות והקהילה החרדית.

פרנקל מספר כי הציבור החרדי חי חיי רווחה באוסטריה ולמעט אירועים אנטישמים בודדים הרי שניתן לומר שמצבם של היהודים במדינה הינו טוב למדיי. "יש תשתית חינוכית מפותחת כמו גם חיי קהילה פעילים. חסר לנו פה עדיין ישיבה גדולה וסמינר מה שגורם לצעירים לצאת ללמוד בארצות אחרות באירופה או בישראל וארצות הברית".

"אני אישית", מציין פרנקל, "פתחתי מטעם הממשלה מכללה לציבור החרדי בהוראת הרבנים".

פרנקל מספר על קשריו עם ראש ממשלה החדש: "מגיל 18 הקנצלר הנבחר סבסטיאן קורץ נכנס לעולם הפוליטי ומאז עסק במדיניות ציבורית. אני מגדיר אותו כילד הפלא של הפוליטיקה האוסטרית. עד שהוא טיפס למעלה המפלגה השמרנית הייתה בנסיגה והוא הפך את המומנטום וזה הקנה לו אהדה רחבה בקרב הפעילים וגם בציבור כולו".

"אני הכרתי אותו בשנת 2012 כשכיהן כאחראי על ההגירה ובאופן רשמי מזכיר המדינה לעניני ההגירה ואז התחייב בפני לסייע כל הניתן ליהודי המדינה. הוא אמר שיעזור לתת הקלות בענייני הגירה ליהודים בדומה לחוקים הקיימים כיום בגרמניה", אומר פרנקל.

מאז במקביל לעלייתו בתוך המערכת הפוליטית הוא שמר על קשר חם ואוהד עם הקהילה היהודית המקומית. באוסטריה מתגוררים בין 15 ל-20 אלף יהודים. הקהילה החרדית אמנם מונה מאות משפחות בלבד אך עדיין לדברי פרנקל השפעתה יחסית גדולה.

יש גוף שנקרא' קולטוס גמיינדע' יש בו 7 מפלגות ו-24 חברי מועצה והוא מייצג באופן רשמי את כלל היהודים מטעם הממשלה. "אני מייצג את החרדים בגוף הזה שאחראי מטעם השלטונות על כלל יהודי אוסטריה ועכשיו יש מתח פנימי בשל תוצאות הבחירות", מספר פרנקל.

לדבריו בקהילה היהודית ממתינים בחשש לראות כיצד ישפיעו הבחירות האחרונות והקואליציה החדשה על הרכב המועצה היהודית. "קורץ פעל במשך כל השנים לטובת הקהילה היהודית אבל כעת אנחנו במתח האם הוא יבחר להקים את הממשלה החדשה עם הימין הקיצוני או עם המפלגה הסוציאליסטית שהייתה שותפה שלו בקדנציה הקודמת".

"הציבור החרדי חושש מאוד ממשלה עם הימין הקיצוני שעלולה להיות רעה לנו. המפלגה של שטארכה השמיעה במהלך מערכת הבחירות אמירות בעייתיות מאוד על גבול האנטישמיות", מציין פרנקל בחשש.

פרנקל מתייחס גם לנושא הכרה במפלגת הימין של שטראכה כפי שטוענים חלק מאנשי הימין בישראל הקוראים לישראל להכיר במפלגה ולדבריהם היא פרו ישראלית. "אנחנו מצפים לממשלה מתונה ואנו קוראים לידידנו מהארץ העוסקים בפוליטיקה המקומית, שלא לתת גב להכרה במפלגה אנטישמית זו. הכלל שאומרים שאויבו של אויבי הוא ידידי ובגלל שהם שונאים מוסלמים הם ידאגו לנו היהודים - אינו תקף באירופה. הם שונאים את כלל הזרים ובתוכם גם את היהודים וגם את המוסלמים", מתריע פרנקל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר