פרסום ראשון

החרדים לפיניציה: "אם תפסידו בגלל חילול שבת - נסייע לכם"

מזכיר הוועדה למען השבת התחייב לבכירי פניציה כי אם יגרמו לחברה הפסדים משמירת השבת, "ייעשו מאמצים רבים לסייע לו, בדרכים שונות". על הפרק: השבתה טוטאלית בשבת (ארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ייצור בקבוקי זכוכית. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פניציה תושבת לחלוטין בשבת? בפגישת עבודה ראשונית בין צוות מצומצם של רבנים, מהנדסים ומומחים, למנהלי מפעל 'פניציה' בירוחם, נבדקה האפשרות להשבתה מוחלטת של המפעל ליצור בקבוקים בשבתות ומועדי ישראל - כך נודע ל"כיכר השבת". במרכז הפגישה עמדו הצעותיהם של שנים ממהנדסי המכון המדעי טכנולוגי להלכה, דן דוידיאן וד"ר יעקב לרנר, שמכירים את המפעל ואת מערכות וקווי היצור שלו.

לבקשת מנהלי מפעל 'פניציה', לפני למעלה מעשור שנים, הסכימו ראשי המכון המדעי טכנולוגי להלכה לסייע בצמצום ומניעת חילולי שבת במפעל, כשהם מבהירים להם מראש שהמטרה הסופית היא להביא להשבתת המפעל בשבתות ובחגים כדת וכדין. במשך תקופה ממושכת זו פעלו מהנדסי המכון לצמצם בצורה משמעותית ביותר את חילולי השבת בכל רחבי המפעל בדרכים שונות של ביטול פעולות, הקדמתן לערב שבת או דחייתן למוצאי שבת, הסבת מערכות שונות לפעילות אוטומטית מלאה, שילוב עובדים נכרים במקום עובדים יהודים ועוד.

לאחרונה, בשל עמדתו של האדמו"ר מגור והחשש מחרם חרדי על המפעל שעלול להביא לקריסתו, "נוצרה הזדמנות להביא אכן להשבתה מוחלטת של המפעל בשבתות ובחגים", כך מסרו פעילי השבת.

כזכור, במהלך עשרת ימי תשובה יזם הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר ועדת הרבנים למען קדושת השבת, כינוס חירום מיוחד של ועדת הרבנים, שבו השתתפו באופן נדיר ראשי כל גופי הכשרות הגדולים בארץ, זאת "בדרישה חד משמעית לעמוד על משמר קדושת השבת".

במהלך הכינוס התקבלה ההחלטה לאמץ את הצעת המכון המדעי טכנולוגי להלכה, שהובאה לכינוס ע"י הגאון רבי אברהם משה הלפרין. לפי ההצעה, תיבדק במשך שלושת החודשים הקרובים האפשרות להשבית כליל את המפעל בשבתות ובחגים, במתכונת דומה לצורה שבה הוא מושבת בשנים האחרונות ביום הכיפורים, לאחר שנמצאה הדרך הניאותה להמשיך את הפעילות הרציפה של התנור, ללא יצור בקבוקים, באמצעות מיחזור אוטומטי של שברי בקבוקים.

באשר לטענת מנהלי המפעל כי החזרת כל קווי היצור לפעילות סדירה לאחר השבתתם במשך למעלה מיממה, עלולה להימשך עד קרוב לשתי יממות נוספות, דבר שיביא באורח ודאי לקריסת המפעל וסגירתו, הבטיח הרב הלפרין כי במשך שלושה חודשים אלו ישקיעו מהנדסי המכון את כל מאמציהם, לחפש ולמצוא - יחד עם מהנדסי מפעל 'פניציה' - דרכים טכנולוגיות מתאימות על מנת למזער עד למינימום את הזמן הנדרש להחזרת קווי היצור לפעילות סדירה לאחר השבתת המפעל, ולהביא לכך כי הפעילות השגרתית המלאה תחזור מוקדם ככל האפשר.

כהמשך להצעה זו יזם הרב גולדקנופף פגישה במפעל 'פניציה' מיד לאחר חג הסוכות, בה השתתפו צוות מצומצם של נציגי ועדת הרבנים וגופי הכשרות וכן מומחים נוספים מגופים שונים שהאזינו להסבריהם של מהנדסי המכון המדעי טכנולוגי להלכה ולהצעותיהם ובחנו יחד עמם את הדרכים לישומן באופן מעשי.

הקלטה מתוך הכינוס בעשרת ימי תשובה

במהלך הפגישה עלתה גם אופציה נוספת למניעת חילולי השבת במפעל, באמצעות העסקת עובדים נוכרים בלבד, ונידונו ההיבטים ההלכתיים של אופציה זו, לצד העלויות הכלכליות. הדעה הכללית הייתה כי הפתרון המושלם מכל הבחינות הוא להשבית כליל את המפעל בשבתות ובחגים במתכונת יום הכיפורים. אך הוחלט לבדוק תחילה ביסודיות את המשמעות הכספית של כל אחת מן האופציות ואת כל יתר ההשלכות. "נדון בהם בפגישה הבאה" נמסר.

במקביל, הובטח ע"י גולדקנופף בשם הרבנים וגופי הכשרות כי "במידה והמפעל אכן ישבות כהלכה בשבתות ובחגים, ייעשו מאמצים רבים לסייע לו, בדרכים שונות, להתגבר על ההפסדים הצפויים, וזאת מלבד ברכת השבת שהיא ״מקור הברכה״ שתלווה אותם ללא ספק בהצלחה רבה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר