סקירה מרתקת

צעירי הקהילה השמרנית החלו להשתמש בסמארטפון

"שלייקעס החזיקו את מכנסיו", מתאר העיתון ניו יורק טיימס, "והוא משך תשומת לב - כי הוציא סמארטפון". מה קורה לאחרונה בקהילת ה'אמיש' המתבדלת מהעולם שבחוץ? (מענין)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
האמיש, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בכתבה שפורסמה לאחרונה בעיתון 'ניו יורק טיימס', נחשפה תופעה במסגרתה צעירי כת ה'אמיש' האמריקנית, הדוגלת בהיבדלות מן העולם שבחוץ, מתחילים אט אט להשתמש במכשיר הסמארטפון, כחלק מגילוי הקדמה הטכנולוגית.

צעירה ב"שמלה מסורתית ארוכה ומצנפת לבנה לראשה", מתארים כתבי העיתון אשלי גילברטסון וקווין גרנוויל, "שלפה לפתע סמארטפון, התרכזה בו והחלה לגלול את המסך".

"לא רחוק משם עמד גבר בסוף שנות ה–60 לחייו, בעל זקן כסוף. שלייקעס החזיקו את מכנסיו וכובע קש רחב שוליים כיסה את ראשו. גם הוא משך תשומת לב בשל מעשה שלאדם מן הרחוב ייראה כדבר של מה בכך: הוא הוציא את הסמארטפון ותיקן את הגדרות המחשב למסור חיתוך העץ שלו. התיקון היה הכרחי, זמן לא רב אחר כך הוא כבר ניסר חתיכות עץ - שלב ראשון לפני מכירתן באינטרנט ושילוחן לכל רחבי ארצות הברית".

כידוע, חלק ניכר מסגנון חייהם של חברי הכת הוותיקה נותר קפוא מאז המאה ה–19, עד כדי כך שגם משימוש במכוניות ומכשירי חשמל ביתיים הם הצליחו להימנע במשך שנים רבות. עכשיו "נראה שמשהו השתנה, שנפרצה חומת השמרנות: מחשבים וטלפונים ניידים חודרים לאטם לחלק מקהילות האמיש ודוחפים אותן — לפעמים מרצון, ולעתים קרובות בלעדיו — לתוך המאה ה–21".

80 אנשי כת האמיש מזיזים בית (ארכיון)

לחברים בקהילה השמרנית אסור עדיין לחבר את הבית לשירותי חשמל ציבוריים, אך בבתים רבים ישנו חשמל שמופק מגנרטורים ופאנלים סולאריים. שירותי "טקסי אמיש", הם מכוניות שנוהגים בהן אנשים שאינם מהכת ומסייעים לחברי הקהילה להגיע ממקום למקום - "כך ה'אמיש' אינם מפרים את האיסור להחזיק מכונית", מציינים בניו יורק טיימס.

נער בן 18 הסביר למראייניו: "איננו יכולים לחיות כפי שחיינו לפני 50 שנה כי הרבה דברים השתנו. אי אפשר לצפות מאיתנו לא להשתנות. אנחנו אוהבים את דרך חיינו, אבל גם טוב לשנות קצת".

יצויין, כי כיום מונה הקהילה בארה"ב 313 אלף חברים, מצב המשקף גידול של כ-150 אחוזים מלפני 25 שנים. רוב חברי הכת חיים במדינת פנסילבניה, אך לאחרונה משפחות רבות עוברות לאזורים כפריים בצפון מדינת ניו יורק ובמקומות נוספים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר