הצעה לביטול ההתנתקות בצפון השומרון

לאחר הסכמה מראש, תעלה בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק לביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון, שם פונו במהלך תקופת ההתנתקות ארבעה יישובים (חדשות בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אירוע שנערך בשא נור לקידום החוק (צילום: רועי חדי)

יותר מעשור לאחר ביצוע ההתנתקות: הצעת חוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון תעלה הבוקר (ראשון) לדיון ולהצבעה בוועדת השרים לחקיקה. בשיחה שהתקיימה במוצאי שבת בין חברי ועדת השרים והנהלת הקואליציה, הוחלט לאשר את ההצעה.

מדובר בהצעה שמקדמת ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) בשיתוף עם יו"ר הקואליציה, דוד ביטן (הליכוד), ושאותה יזם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן. היוזמים מבקשים כי מעתה תותר כניסת אזרחים ישראליים לשטח המפונה של היישובים גנים, כדים, חומש ושא-נור שפונו ב-2005 ובהדרגה לאפשר את השבת המתיישבים לאזור.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "מטרת תוכנית ההתנתקות הייתה להוביל למציאות ביטחונית, מדינית, כלכלית ודמוגרפית טובה יותר. אולם כיום ברור לכל שההתנתקות לא רק נכשלה בהשגת תכלית זו, אלא גרמה לנזקים אדירים למדינת ישראל בדיוק בתחומים אלה. על אף גירוש התושבים מצפון השומרון, לא חל בשטח כל שינוי מבחינת מעמד הקרקע והנוכחות הצבאית בו".

ח"כ מועלם אמרה כי חוק ההתנתקות מתייחס לביצוע הגירוש, לפיצויים הניתנים לתושבים שנעקרו וכן אוסר על כניסת יהודים למרחבים אלה, סעיף שעדיין רלוונטי. נכון להיום, תנועת כלי רכב, טיולים בשטח והגעה בפועל לשטחי הישובים שנהרסו - אסורה. הצעת החוק מבקשת לבטל את האיסור, כצעד חיוני לקראת הקמת היישובים מחדש והחזרת המתיישבים שגורשו משם.

ראש המועצה דגן, בעבר תושב שא-נור שנהרס במסגרת תוכנית ההתנתקות, אמר: "11 שנים חיכינו וכל דקה נוספת מיותרת. הגיע הזמן לבטל את חוק ההתנתקות בכל מקום ובוודאי בצפון השומרון, שמלבד לעקור אנשים מבתיהם לשם העקירה, לא נעשה שם דבר. היישובים מחכים לתושביהם שיחזרו. הכבישים שם, גם עמודי החשמל והמדרגות המחברות בין היישובים. מן הצד השני, גם האיוולת נשארה, ואותה הגיע הזמן לבטל".

החוק ליישום תוכנית ההתנתקות נחקק לפני יותר מעשור ובמסגרתו פונו מבתיהם כ-10,000 איש בחבל עזה ובצפון השומרון. תכלית תוכנית ההתנתקות כפי שהוצגה בהחלטת הממשלה. היוזמים לשינוי התוכנית טוענים כי לא חל כל שינוי מבחינת מעמד הקרקע שפונתה והנוכחות הצבאית בה, לכן מתבקש כי תחילת התהליך להשבת המצב לקדמותו - טרם תוכנית ההתנתקות - תתבצע דווקא בצפון השומרון. "לשם כך אנו מבקשים לבטל את איסור כניסת אזרחים ישראלים לשטח המפונה בצפון השומרון, ולאפשר את השבת המתיישבים היהודים ליישובים שנעקרו מהם", נכתב בהצעת החוק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר