"חשרת עננים"

ניצן ומנדלבליט נגד החוק שיציל את ראש הממשלה

"החוק הצרפתי" שמבקש לאסור חקירת ראש ממשלה מכהן, שעורר אתמול סערה רבה בקואליציה, נתקל הבוקר בהתנגדות עיקשת גם מצד בכירי המערכת המשפטית (אקטואליה, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ניצן ומנדלבליט (צילום ארכיון: Tomer Neuberg/Flash90)

פרקליט המדינה שי ניצן מביע הבוקר (שני) עמדה ברורה לגבי "החוק הצרפתי" המבקש לאסור חקירת ראש ממשלה מכהן, ושלל אותו מכל וכל.

בכך הוא מצטרף לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שלפי הדיווח היום בגלי צה"ל יצאה ממשרדו חוות דעת חריפה, רשמית, נגד החוק של ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) שכזכור עורר אתמול סערה בקואליציה.

בטור באתר לעידוד לימוד בתנ"ך, כתב ניצן: "יש הגורסים כי מפאת 'כבודם' של מלכים ומנהיגים אחרים אל לנו לחקור יותר מדי אם עולה חשד נגדם כדי שלא ייפגע אמון הציבור בהם וזו טעות מוחלטת".

תחת הכותרת "לא לפחד לחקור" הבהיר פרקליט המדינה: "הטענה שחקירה תפגע עלתה למשל בפרשת הנשיא קצב, עת נטען מפי גורמים שונים כי חקירתו של הנשיא תבזה לא רק אותו אלא גם את המדינה שאותה הוא מייצג".

"מדובר בגישה מוטעית לחלוטין. מתן אפשרות לנשיא מכהן או לכל מנהיג אחר להמשיך בכהונתו תוך התעלמות מחשדות פליליים ממשיים שעלו נגדו הוא-הוא שיפגע במדינה, בכבודה ובמעמדה והוא גם שיפגע בכבודו ובמעמדו של איש הציבור".

לדבריו, "הימנעות מחקירה תביא להמשך כהונה תחת 'חשרת עננים'. אמון הציבור במנהיג כזה יתערער ויילך והשמועות לגביו תלכנה ותגברנה. את התקשורת אי אפשר יהיה לחסום, ולפיכך ילכו ויתפרסמו בה עדויות מחשידות נגדו, שאותן איש לא יברר, כביכול, כדי לא לפגוע בכבודו. אך ללא ספק הדבר דווקא יפגע בכבודו, במעמדו ובאמון הציבור בו".

ניצן מוסיף ומסביר, כי "אם החשד נגד איש ציבור הוא כי את מעשיו עשה בשותפות עם אחרים, הרי שאת מעשי האחרים רשויות החוק תבררנה, וצעד זה רק יגביר את ערעור אמון הציבור במנהיג, שחלקו במעשים, לא יתברר. לכך יש להוסיף את הפגיעה הקשה בעקרון השוויון בפני החוק, שהינו עקרון יסוד בשיטתנו. מן העבר השני, חקירה יעילה של חשדות, מביאה לעתים להפרכתם (כפי שקרה לא אחת בשנים האחרונות). ואילו אם יימצא כי המנהיג חטא, בוודאי אין הוא ראוי להמשיך להנהיג את הציבור. לפיכך, בעיני, המסקנה ברורה. כבוד מלכים – חקור דבר".

כאמור, בחוות הדעת של משרד היועמ"ש שהופצה אתמול לבכירים במשרד המשפטים, נכתב על פי הפרסום בגל"צ: "התוצאה שאליה מובילה הצעת החוק קשה ביותר ואין לקבלה. הסדר כזה שאין בו גמישות ואיזון פוגע קשות באינטרס של שלטון החוק, אמון הציבור והשוויון בפני החוק, ועל כן מדובר בהסדר קשה שאין לאמצו".

"ההצעה משקפת לכאורה עמדה, שלפיה אין לסמוך על רשויות החקירה ועל היועמ"ש לממשלה שימנעו, במסגרת שיקול הדעת הניתן להם כיום, מפתיחה בחקירה נגד ראש ממשלה בעניין לא משמעותי", נכתב עוד.

בתגובה לעמדת ניצן, אמר יוזם הצעת החוק, ח"כ אמסלם: "גם אם הוא פרקליט המדינה, בסוף הוא רק פקיד. אם יש לו השגות על החוק, שיבוא לוועדה בכנסת שתדון בהצעה ויציג שם את עמדתו. לשאול את שי ניצן זה כמו לשאול את החתול ששומר על השמנת. הוא אחראי על כל החקירות. כמו שאני לא אומר לשי ניצן מהי דעתי על חקירות שהוא מנהל, שלא יגיד לי מה דעתו על חוקים שאני מקדם. זה לא התפקיד שלו. יש פה ערבוב תחומים. זו לא הדרך ועל התוכן ודאי שאני לא מסכים איתו. למצב הנוכחי בישראל אין אח ורע בעולם כולו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר