דרמה במודיעין עילית

המנהל שר את המנון 'הפלג' - ההורים הוציאו את ילדיהם מהחיידר

מנהל תלמוד תורה 'פרי התורה' במודיעין עילית שר עם הילדים את המנון 'הפלג הירושלמי' כשהוא יושב על הרצפה והם "משחקים" את תפקיד השוטרים המפנים. ההורים הכועסים החליטו: פורשים (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Kobi Gideon / Flash90)

דרמה של ממש מתחוללת בימים אלו בתלמוד תורה 'פרי התורה' בשכונת ברכפלד, אחד מהת"תים הוותיקים בעיר הליטאית מודיעין עילית, כשעשרות אברכים החליטו להוציא ממנו את ילדיהם הגדולים שבכיתה ח' ולפתוח עבורם כיתת 'מכינה-לישיבה' נפרדת.

כפי שנודע ל"כיכר השבת", טענות ההורים כלפי מנהל הת"ת אוריאל קוק החלו לפני כחודש, עם החלטתו להוסיף מלמד שלישי, נוסף על השניים הקיימים, וכך לטענתו לחדש את מתח הלימודים שירד מאז הרישום המוקדם לישיבות הקטנות.

אלא שלדברי ההורים, הצעד שגורר בהכרח את חלוקת התלמידים לשלוש כיתות, נעשה ללא כל תיאום ודיבור מוקדם איתם או עם שני המלמדים הקיימים, הפגועים, אלא תוך פנייה ישירה לילדים עצמם.

אחד מההורים מתאר ל"כיכר השבת": "מדובר במנהל שלא מתגורר בעיר שלנו, רוב הימים הוא עסוק בניהול מוסדותיו בירושלים, ולפתע הוא התחיל להגיע לחיידר יום אחר יום כדי לנסות לשכנע את הילדים לעזוב את הרב שלהם, שהם כל כך אוהבים. כמובן שהילדים הופתעו, ולא הסכימו, ואז הוא פשוט שיחד אותם - הבטיח 100 ש"ח לכל ילד שיואיל להסכים".

"והוא לא רק הבטיח", מוסיף הורה אחר, "אלא גם קיים, ונתן לכמה ילדים סוג של 'כרטיספר' (לקניית ספרים) על סך 70 שקל. איפה שמענו כדבר הזה?".

המנהל אוריאל קוק (באדיבות המצלם)

מה שבמיוחד קומם את ההורים, הם דבריו של המנהל קוק כי התייעץ בנושא עם הרב המנחה את דרכו של החיידר, בעוד שכשהם פנו אל אותו רב התברר להם כי הוא כלל לא שמע מהמנהל את עיקר הפרטים ואופן התנהלותו. לדבריהם, לאחר שהוא שמע אותם, גם הוא הביע את פליאתו על המנהל.

אך מה שהכריע באופן סופי את ההורים, היא התנהגותו אתמול בחיידר. וכך מתאר זאת אדם שנכח בשטח: "המנהל החליט לעשות לילדי כיתות ח' 'הרקדה' אחרי הצהריים, כנראה כדי להפיג את המתח. בשלב מסוים, אחרי שהתיישבו כולם על הרצפה בשירי רגש, התחיל מישהו לזמר שירים פוליטיים, דוגמת ההמנונים של 'הפלג הירושלמי', והמנהל הוביל את זה תוך שהוא יושב על הרצפה ומנופף בידיים. חלק מהילדים, שנסחפו, אף ניסו לאחוז בו ולמשוך אותו בצחוק כשהם מדמים עצמם לשוטרים המפנים את מפגיני 'הפלג'".

"ומרדכי לא יכרע" - המנון 'הפלג' בבית הגר"ש אוירבך. ארכיון (באדיבות המצלם)

יצויין, כי זהותו של אוריאל קוק כאחד מבכירי 'הפלג' ידועה זה מכבר לרבים, והוא אף נחקר בעבר בגל המעצרים הראשון ב'פרשת ההטרדות', אך עד היום הוא יחסית הקפיד שלא להכניס פוליטיקה מול הילדים. "הפעם הוא עבר את הגבול", מדגיש אחד מהורי הילדים.

בשלב מסוים ניסו ההורים להיפגש עם המנהל, ולעמת אותו עם טענותיהם, אך לדבריהם הוא ניסה לעשות 'הפרד ומשול' ביניהם, ולא נענה לפנייתם לגמור את הסיפור בדרכי שלום.

בעקבות כל זה, ניגשו ההורים לרבני העיר, וכן לגאון רבי דב לנדו ראש ישיבת סלבודקא, ולדבריהם כולם היו בדעה אחת כי הם בהחלט יכולים להוציא את ילדיהם מהתלמוד תורה ואף רצוי שכך יעשו. הגר"ד לנדו אף התבטא על השוחד שהציע המנהל לתלמידים: "זוהי השחתה של נפשות התלמידים".

ואכן, מחר בבוקר תיפתח הכיתה כ'מכינה-לישיבה' חדשה, תחת השם "תורת חסד", והיא תפוקח ותנוהל תחת תלמוד תורה דרכי יושר, מהמוסדות הנחשבים בעיר הליטאית. מי שעוד עוזב עם עשרות הילדים, נכון להערב, הם שני המלמדים.

אוריאל קוק, המנהל, סירב להיענות לפניית "כיכר השבת" להגיב לידיעה. לכשיגיב, תגובתו תתפרסם במלואה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר