דעה

העיר שחובלה לה יחדיו // נח טוניק

הסכמנו על כך שרחמנא ליבא בעי, אם כן מה ההבדל בין אותם מחבלים שנוטלים נשמות טהורות למען אללה - לבין אלו שמחללים את שם השם מתחת לרגלי פרשים ושוטרות? (דעה)

נח טוניק | כיכר השבת |
הפגנה בירושלים (צילום: Maor Kinsbursky/Flash90)

ימים לא פשוטים עוברים על העיר שחוברה לה, קבוצה מפלגת ששמה לה למטרה להבאיש את ריחו של הציבור החרדי שולחת את "מיטב" בניה להתגולל ברחובות ולהילחם עד טיפת המכת"זית האחרונה, צבע הלחיים והברק בעיניים מעידים עליהם כי בנפשם הדבר.

תוך כדי נסיעה קצרה שבזכותם הפכה לארוכה ומתישה פגשתי בן משפחה שגורלו לא שפר עליו וכמה מאחיו נסחפו עם הזרם העכור והצטרפו לשורות 'הפלג'.

לאחר שיחת נימוסין קצרצרה אני פולט מפי משפט שמבהיר עד כמה אני מואס בדרכי הפעולה, ובכלל במניע המעוות של אותם צמאי כבוד וכוח.

גם לי זה קשה, אומר לי בן משפחתי, אבל אתה חייב להבין שהם עושים את זה לשם שמיים, אז אולי הם טועים אבל רחמנא? ליבא בעי…

הדברים יצאו מפיו ובראשי מתחלפות להן התמונות של הלכלוך, הפחים השרופים ושל נערי בר המצווה בני ה-40 שמשתטים בחוצות העיר לדמיון קסום של עיירה עתיקה טבולה בירוק כשבפאתיה מתגורר יהודי נבער שאין בכוח מחשבתו ללמוד את סידור התפילה כדבעי, ולכן שלש פעמים ביום הוא נושא את תפילתו כלפי שמיא כשהתפילה מכילה את אותיות הא' ב' בלבד, תפילתו של אותו איכר עושה הרבה רעש בשמיים, העיד עליו הבעל שם טוב, יודעים למה? כי רחמנא ליבא בעי…

תוך כדי שיוט מחשבות אני עובר במהירות בין עיירה טיפוסית ושלווה במזרח אירופה וחוזר למציאות המעורערת שלנו כאן במזרח התיכון המוקף מכל עבר בצאצאיו של ישמעאל. התרבות הערבית לא נהירה לי ואף פעם לא התעמקתי בה מעבר ללמידה של המילים הבסיסיות דוגמת שוקראן ועוד אחת ששכחתי, אבל בכל פיגוע שחווינו כאן בארץ המובטחת צפו להן צמד המילים המחרידות שנישאו בפיהם של כל אותם בני עוולה ששחטו ללא רחם בטפינו ובזקנינו - "אללה אכבר", שזה בעצם ה'לשם יחוד' שמלווה כל פעולת טרור שהמניעים שלה מסתבר הגדלת כבוד השם בעולם.

אני תוהה בפני בן שיחי ומשפחתי האם ייתכן שאף מחבלים אלו יזכו לשכר עבור אותם פעולות עבורן מסרו את נפשם? הרי הסכמנו על כך שרחמנא ליבא בעי והם הקריבו עבורו לא רק את הלב אלא את כל גופם, וכי מה ההבדל בין אותו איכר שתפילתו עלתה כניחוח לפני שומע תפילה רק כי ליבו היה כלפי שמיא לבין אותם מחבלים, אלו שמחללים את שם השם מתחת לרגלי פרשים ושוטרות ואלו שנוטלים נשמות טהורות למען אללה?

אל תשווה, הוא אומר, סתם ולא פירש.

הוא סתם ולי ניתנה הזדמנות לפרוש את משנתי באין מפריע.

על כל אדם בעולם מוטלת האחריות להגיע לחקר האמת, למען מטרה זו ניתנו לנו כלים נפלאים כמו שאלה, חקירה, וסקרנות.

בדרך אל היעד נלקחו בחשבון טעויות העלולות להתרחש מתוקף היותנו בשר ודם ולעיתים אותן טעויות המגיעות מלב יהודי רותח עולות כזבח לפני בוחן כליות, אך זאת בתנאי שהטעויות הללו אינן פוגעות בזולת, כשהטעויות מתחילות לבוא על חשבון אחרים חובת האדם להעמיק בדרכו קצת יותר ולהשתמש בכלי המדהים והחינמי "השכל הישר".

אותם פראי אדם לא יוכלו לפטור עצמם בדין בתואנה כי כך חונכו, הצער שגרמו לעשרות אלפי אנשים ביניהם חולים שהיו בדרך לטיפולים או כלה שצעדה רגלית לחופתה - לא יעבור בשתיקה, עליהם היה לפקוח את העיניים ולראות שהמהומה אותה הם מחוללים היא על לא דבר וכי שולחיהם משתמשים באמונתם העיוורת בכדי להשיג רווחים פוליטיים וניצחונות עלובים במאבקי שליטה מכוערים.

סתמתי לאחר שפירשתי, ונראה כי דבריי עשו עליו איזה שהוא רושם.

תגיד הוא שאל, המצב הזה לא מחמיר את בעיית הגיוס? הרי השף הראשי של גיוס החרדים בעידן הנוכחי הוא יאיר לפיד, והכוח הפוליטי שלו נשען בעיקר על שנאה כלפי החרדים וההפגנות הללו ליבו את השנאה לרמות שלא הכרנו, דבר שעלול להיות מתורגם למנדטים…

אתה מתחיל לחשוב וזה מצוין, עכשיו רק נשאר לך להדביק את בני המשפחה בפעולה מבורכת זו.

סיימנו את השיחה וגילינו שהתקדמנו בחמישה מטרים נוספים, בעיר שחובלה לה יחדיו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר