אחראי לזליגת הירי?

ישראל חושפת: איש הצללים של חיזבאללה

חאג' האשם הוא המפקד הבכיר של חיזבאללה בגולן הסורי. עד עתה שמו היה אנונימי אך בישראל החליטו לחשוף את שמו ופרטיו כדי לאותת ככל הנראה לחיזבאללה כי הוא מסומן (צבא)

חאג' האשם בצד ימין (צילום: תקשורת ערבית)

ישראל מסמנת ומאיימת על בכיר חיזבאללה בגולן הסורי. בצעד מסקרן שופכת ישראל אור על אחד מאנשי הצללים של ארגון הטרור הלבנוני. כנראה עד היום מעולם לא שמעתם עליו, אבל חאג' האשם, מי שהופקד על ידי חסן נסראללה כאחראי על גזרת הגולן הסורי מדמשק ועד קו הגבול עם ישראל, הוא האיש שבמידה רבה ישרטט עבור חיזבאללה את פני המלחמה הבאה בחזית הסורית.

הוא בן 50, נולד בשם מוניר עלי נעים וקיבל את הכינוי חאג' האשם במהלך שירותו ארוך השנים בחיזבאללה. בין היתר אחראי האשם לפיגוע הירי בקיבוץ מצובה ב־2002. במלחמת לבנון השנייה פיקד על חזית לחימה מול צה”ל ומאז צבר ניסיון מבצעי רב. בתפקידו האחרון בלבנון קיבל את הפיקוד על הגזרה מצפון לליטני.

ביוני 2016 החליט מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה למנותו למפקד חזית הדרום של הארגון בסוריה. מאז 2011 חיזבאללה מעורב במלחמת האזרחים בסוריה ולוחם לצד צבא אסד בשל החשש מדאעש ומתוך כוונה לשמור על נכסי הארגון בסוריה. המינוי יצא לפועל אחרי שמוסטפא באדר א־דין, שהיה המפקד הצבאי העליון של חיזבאללה בסוריה, נרצח בהוראת נסראללה. לאחר הרצח ערך המזכ"ל סבב תפקידים בארגון ובמסגרתו קודם האשם.

המודיעין הישראלי סימן את האשם כדמות מפתח ולא בכדי: במסגרת תפקידו הוא מחזיק את הגזרה המעניינת והמשמעותית ביותר מבחינת ישראל, שבה קיים היום תיאום בין איראן, חיזבאללה וצבא אסד, והיחידות השונות של חיזבאללה מבצעות אצלו סוג של תעסוקה מבצעית.

גורמים בישראל מעריכים כי בסך הכל כ־8,000 לוחמים של הארגון נמצאים כיום על אדמת סוריה. עד כה נהרגו שם כ־2,000 פעילים, ומרגע שהלחימה באזור תסתיים אמורים הכוחות לסגת חזרה ללבנון.

בצה"ל סירבו אמנם להצביע באצבע מאשימה על חיזבאללה בנוגע לזליגות הירי בשבת בבוקר לעבר ישראל אך נראה כי פרסום שמו ופרטיו של חאג' האשם נועדו לרמוז לחיזבאללה שישראל יודעת היטב מי אחראי לאזור ולירי אפשרי לכיוונה כשהוא זה שנוטל באחריות המבצעית לשטח.

את ישראל חאג' האשם מאוד מעניין הן בשל עברו במבצעים מיוחדים של חיזבאללה והן בשל תפקידו הנוכחי בסוריה, ונראה שהוא מודע לעניין שהוא מעורר. האשם מקפיד להסתובב עם מאבטח אזרחי, מחזיק דירה בלבנון ודירה נוספת בדמשק, וניכר שהמודיעין הישראלי מכיר את התנהלותו היטב. הוא מודע גם לתקדימי העבר — לפי פרסומים זרים צה"ל חיסל ב־2015 את הגנרל האיראני ובנו של עימאד מורנייה, ג’יהאד, בתקיפה מהאוויר במהלך סיור בגולן אחרי שניסה להקים חזית בגולן בגיבוי איראני.

מומחים מעריכים שחשיפת הפרטים של האשם נועדה לאותת לו ולמפעיליו כי סומן על ידי ישראל שיודעת עליו הרבה יותר מאשר חשבו בארגון הטרור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר