בזכות אורח החיים

החוקרים גילו: יותר חרדים מצליחים לסגור את החודש

נתונים חדשים ומעודדים מורים על הצלחה של חרדים בניהול התקציב החודשי המשפחתי. מסקנת החוקרים: זה גם בזכות "ערך של הסתפקות במועט ובחירה מודעת באורח חיים סגפני" (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לתוכן הידיעה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

מחקר חדש שמתפרסם היום (רביעי) מגלה, כי יותר ויותר חרדים מצליחים לכסות את הוצאותיהם הכלכליות החודשיות.

מהנתונים שנבדקו במכון החרדי למחקרי מדיניות עולה, כי נרשמת ירידה של כ-20 אחוזים בשיעור האנשים בציבור החרדי המתקשים לכסות את הוצאותיהם (נמצאים בחובות או משתמשים בחסכונות לכיסוי ההוצאות) - מכ-37.5 ב-2011 לכ-30 אחוזים כעת.

הנתונים מצביעים גם על כך ששיעור החרדים המצליחים לחסוך מהכנסותיהם כסף לשימוש עתידי, זינק בתוך 5 שנים ביותר מ-50 אחוזים - נרשם גידול חד בענין (56 אחוזים בסך הכל), לעומת עליה מתונה יותר באוכלוסיה היהודית הלא-חרדית (24 אחוזים) - אך בגלל ממדי העוני הגבוהים בקרב הציבור החרדי, עדיין שיעור החוסכים נמוך משמעותית ביחס לחברה היהודית הכללית.

במאמר שפרסמו המשנה ליו"ר המכון החרדי למחקרי מדיניות, ניצה (קלינר) קסיר, לשעבר חוקרת בכירה בבנק ישראל, ועמיתת המכון, ד"ר דמיטרי רומנוב, לשעבר המדען הראשי בלמ"ס, שחקרו את הנושא, הם מציינים כי "הנתונים לפיהם רבים מהחרדים מתנהלים באחריות כלכלית ומתאימים את רמת ההוצאות להכנסות, בולטים ומעודדים עוד יותר בהתחשב בדו"חות הביטוח הלאומי שלפיהם מחצית מחברה זו נמצא מתחת לקו העוני".

לדבריהם, "הפער שבין רמת ההכנסות הנמוכה לבין היכולת לחסוך מידי חודש מושפע מגורמים ייחודיים המקלים את המצוקה הכלכלית של משקי בית נזקקים במגזר החרדי ובכללם: ערך של הסתפקות במועט ובחירה מודעת באורח חיים סגפני, תרומות מצרכים ואספקת שירותים חברתיים של עזרה הדדית, סל צריכה מוזל הכולל מותגים ייעודים ומוזלים, והנחות שונות למעוטי הכנסה".

"הסתכלות מצרפית על הפער שבין הכנסות והוצאות יכולה לתת תשובה עקיפה לשאלה 'מיהו עני', שהרי אם משק בית מצליח לשמור על איזון תקציבי ואף לחסוך חלק מהכנסותיו כנראה אינו שרוי במצוקה כלכלית, זאת על אף רמת ההכנסות הנמוכה שלו", הם מסכמים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר