הדרת המזרחים

המבקר חושף: ההחלטה על הדמויות בשטרות החדשים - ללא דיון ראוי

על רקע המחלוקת סביב היעדרם של אישים מזרחיים על שטרות הכסף החדשים, מעלה דו"ח מבקר המדינה סימני שאלה קשים לגבי תהליך בחירת הדמויות שיופיעו עליהן בקרוב (כלכלה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אחד מהשטרות החדשים (צילומים: בנק ישראל)

מבקר המדינה חושף בדו"ח המתפרסם היום (רביעי), כי הוועדה שדנה בדמויות שיופיעו בקרוב על שטרות הכסף החדשים קיבלה את החלטתה בנושא ללא שקיימה על כך דיון מעמיק אלא "כלאחר יד".

כידוע, בדיוק בעוד חודש יגיעו לידי אזרחי ישראל השטרות החדשים, על סך 20, 50, 100 ו-200 שקלים כשעליהן מופיעות דמויות של ארבעה משוררים ישראלים מפורסמים. כשנודע על החלטת בנק בישראל בענין, התעוררה סערה בשל היעדר אישים מזרחיים מהשטרות.

היום כאמור מתברר ההליך הלקוי שקדם להחלטה על הצגת דמויות המשוררים הללו: תחילה, בישיבה ממאי 2009 המליצה ועדת טירקל כי על גבי השטרות החדשים יופיעו דמויותיהם של בנימין זאב הרצל, דוד בן גוריון, מנחם בגין ויצחק רבין, כי "ישנה חשיבות עליונה להיותם של האישים מבין אבות המדינה והחותמים על הסכמי השלום".

אלא ששר האוצר אז התנגד לדמויות שנבחרו וגם בציבור נשמעו קולות המתנגדים להחלטה, ובשל כך הוצע כי סדרת השטרות תוקדש להנצחת זכרם ופועלם של אנשי תרבות ורוח. ואכן לאחר שתי ישיבות נוספות שקיימה הוועדה, ביוני וביולי 2010, המליצה הוועדה לשנות את הדמויות המקוריות ולבחור במשוררים אודותם כבר פורסם: רחל, שאול טשרניחובסקי, לאה גולדברג ונתן אלתרמן.

מהדו"ח עולה, כאמור, כי לא התקיים כל דיון לגבי זהות הארבעה, והם נבחרו רק לפי הצעה בודדת של אחד מחברי הוועדה: "מעיון בפרוטוקולים של ועדת טירקל עולה כי לאחר דיונים רבים הגיעה הוועדה להסכמה שאנשי רוח יחליפו את המדינאים על גבי השטרות, אחד מחברי הוועדה הציע את שמות ארבעת המשוררים שלדעתו דיוקניהם צריכים להופיע על השטרות. הצעתו התקבלה ללא דיון מעמיק בחלופות אחרות", קובע מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא.

כמו כן, באף שלב לא נעשתה פנייה לציבור כדי לאפשר לו להציע רעיונות לדמויות אחרות ולשתף אותו בתהליך. בעקבת זאת ממליץ המבקר: "בשל החשיבות הציבורית והחברתית שיש לבחירת הדמויות הציבוריות שדיוקניהם יופיעו על השטרות, יש מקום שבנק ישראל ישקול לקיים גם הליך המאפשר לציבור להתייחס להצעות שעל הפרק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר