בג"ץ נגד השבת

זעם נגד בג"ץ: "מנותקים מהעם" • התגובות

זעם וכאב רב מוטחים הבוקר כלפי בית המשפט העליון, בעקבות פסיקתה האחרונה של מרים נאור, הנשיאה היוצאת, שהחליטה להותיר את המרכולים פתוחים בשבת (חרדים בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
הפרידה בביהמ"ש העליון ממרים נאור (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

זעם וכאב רב מוטחים הבוקר (חמישי) כלפי בית המשפט העליון, על-ידי הנציגים החרדים, בעקבות פסיקתה האחרונה של מרים נאור, הנשיאה היוצאת, שהחליטה להותיר את המרכולים פתוחים בשבת בתל-אביב תוך חילול שבת קודש.

תגובות הפוליטיקאים

שר הפנים אריה דרעי: "ברגע עצוב זה אין לי אלא להיתלות באילנות גבוהים, בנשיא ראובן ריבלין, שאמר השבוע: 'לא מהפכה עושה בית המשפט אלא הפיכה'. ומדובר בהפיכה של ממש. עצוב מאד לגלות שהשבת הקדושה, שעל שמירתה מסרו יהודים את נפשם לאורך הדורות, דווקא כאן, במדינת היהודים, חילולה הופך לדגל ולסמל.

"סיכמתי השבוע עם נתניהו על קידומם המהיר של שני חוקים ממשלתיים, שיעניקו לשר הפנים את הסמכויות הדרושות לשמור על צביונה של השבת היהודית בפרהסיה הציבורית, כדרישת רוב הציבור בישראל".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "בית המשפט העליון פשוט מנותק מהעם, השופטים פוגעים בדרך קבע בתורה הקדושה ובמסורת העם היהודי, כל פסקיהם מבוססים על עידוד חילול שבת ופגיעה בציבור המסורתי שומר השבת, לפגוע ברגשותיו מצפונו ופרנסתו. על פי ההסכם הקואליציוני נביא ביום ראשון את התיקון לחוק, ומה שבית המשפט קלקל אנחנו נתקן כדי לשמר את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

שר הבריאות יעקב ליצמן: "פסיקת בג"צ מנוגדת לעמדת רוב העם בישראל, הרואה בשבת את יום המנוחה הלאומי ובשבילו שמירת השבת מהווה ערך עליון לאורך הדורות. כמיטב המסורת הבג"צית הנפיקה הנשיאה היוצאת פסיקה אנטי דתית כ'אות פרישה' צפוי ומוכר. זהו ניסיון בוטה של שופטי בג"צ לפגוע בצביונה היהודי של המדינה, תוך גרימת עוול מוסרי ורמיסת זכויות אלפי עובדים שפרנסתם נפגעת כתוצאה מפסיקה זו, ומונעת מהם מנוחה משפחתית כזכות בסיסית לכל אדם.

"קיימת תמימות דעים בקרב כל הנציגות החרדית והדתית לסתום את הסכר האנטי דתי שמוביל בג"צ בפסיקותיו אלו ואנו ניאבק לתקן את העוול הזה בחקיקה.

השר לשירותי דת דוד אזולאי: "יש אמרה 'שהאורח תמיד זוכר את הארוחה האחרונה', לא נשכח לך נשיאת בית המשפט העליון שאת פורצת הדרך ברמיסת הדבר הקדוש ביותר לעם ישראל מדורי דורות - פגיעה בכבודה של השבת. שהיית פורצת דרך במתן גושפנקה לחילול שבת. לא נשכח ולא נסלח. רמיסת השבת ופגיעה בכבוד השבת תלווה אותך לאורך ימים ושנים...".

סגן שר החינוך מאיר פרוש: "בפעם המי יודע כמה דורס בג"ץ ברגל גסה את הסטטוס קוו ובצורה לא דמוקרטית גורם לפילוג ושיסוע בעם, ועל הדרך פוגע בסוחרים המרכולים שכל רצונם לשרוד כלכלית מבלי שיכפו עליהם לחלל שבת. הגיע הזמן להעמיד את שופטי בג"ץ במקומם ולהחזיר את ההחלטות מסוג זה לעם".

ח"כ מיכאל מלכיאלי: "שופטי בג"צ מנסים מוכיחים פעם אחר פעם שהם מנותקים מהעם. איש לא באמת חשב שביום של פסטיבל שכזה עם עזיבתה של נשיאת העליון תצא פסיקה בעד סגירת חנויות בשבת. שוב הוכח כי הגיע הזמן לחוקק חוק שיעשה סוף לשליטת בג"ץ ויתן לנבחרי הציבור בכנסת את היכולת להחליט".

ח"כ אורי מקלב: "יהיה חוק עוקף בג"ץ ולא בג"ץ עוקף שבת, בית המשפט מנסה לעקוף את תורת ישראל, ולשנות את מהות ותכלית שבת קודש, זוהי פרשנות עקומה שאינה מתאימה לתכלית החוק ולכוונת המחוקק, התחרות הקולקלת בין השופטים בשאלה מי יותר קיצוני מובילה אותם לפסיקות אבסורדיות והזויות, פסיקות אילו שומטות את הבסיס הציבורי עליו הם יושבים, השבת לא תהיה מוחלשת - הבג"ץ הוא זה שנחלש".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס: "אינני מופתע כלל מהחלטת בג"ץ בראשות הנשיאה מאור, והיא תואמת את האג'נדה הקבועה של בית המשפט לפסוק נגד כל דבר הקשור למסורת, לדת וליהדות. אני חש כאב עמוק וצער על בזיון השבת שיהודים בכל הדורות מסרו נפשם עליה, ובטוחני שגם הורי הוריה של השופטת נאור בכללם. חבל מאוד שזה סמל הפרידה שלה מכס השיפוט. סיעת יהדות התורה תפעל לתיקון הענין בחקיקה".

ח"כ יואב בן צור: "החלטת בג"ץ היא החלטה כואבת ואיננה מתכתבת עם הצביון היהודי של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית. יתרה מכך, משמעות הפעלת המרכולים פוגעת קודם כל בשכבות החלשות, במנקים, בקופאים, בשליחים ובעובדים שיואלצו לעבוד בשבת בחסות המעסיקים שימשיכו ליהנות מהשבת ולתת הוראות בשלט רחוק. כאנשי ציבור המחויבים לשמירה כל צביונה היהודי ורווחתן של השכבות החלשות נקדם חקיקה ברורה שתוביל לסגירת המרכולים ככלל יסוד במדינת ישראל".

ח"כ יעקב אשר: "הפסיקה הנוכחית היא לא אירוע חדשותי, דעתם האישית של שופטי בג"ץ על השבת ידועה, והמסורת של בג"ץ זה לכפות דעה אישית ולעטוף באיצטלה משפטית, והכי מתאים זה בתיאטרון של מסיבת הפרידה ובכך לקבל סיקור תקשורתי על הגב של יצירת שסע בחברה בישראל.

"בג"ץ כופה את האג'נדה האישית שלו על העם פסיקה אחר פסיקה, ולא מותיר ברירה לחברי הכנסת מלבד לחוקק חוק 'מנטרל בג"ץ' שישחרר את העם מישראל מלהיות 'קהל שבוי' בהצגה העגומה של פסיקות בג"ץ, וכך נעשה".

שר החקלאות אורי אריאל: "החלטת השופטת נאור בנוגע לפתיחת מרכולים בתל אביב בשבת, מהווה תקדים לכל הארץ, מנוגדת להלכה ורומסת את השבת הציבורית במדינת ישראל. עכשיו אני מבין יותר מתמיד למה אנחנו מתפללים 'השיבה שופטנו כבראשונה ויועצנו כבתחילה'.

"החלטת בג"ץ מתווספת לפסק דין חמור ביותר של השופטת נאור שניתן השבוע לגבי נתיב האבות בגוש עציון, פסיקה ללא חמלה זוהי מידת סדום".

יו"ר 'העבודה' אבי גבאי: "‏מכבדים את הדת, לא מכבדים כפיה דתית. מברך את נשיאת העליון היוצאת מרים נאור עם פסיקתה האחרונה ומאחל בהצלחה למחליפתה אסתר חיות".

ח"כ יאיר לפיד: "מברך על החלטת בג"ץ לתת חופש החלטה לראשי הערים בפתיחת עסקים בשבת. אף אחד לא יגיד לשני איך לחיות. כך צריך להיות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר