הערים השמנות

מחקר: בפריפריה שמנים יותר מאשר במרכז

מה הן הערים השמנות ביותר בישראל והיכן דווקא רזים? מחקר חדש שיתפרסם בימים הקרובים חושף את הנתונים של הערים השמנות ביותר בישראל ומנסה להבין את הסיבות לכך (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בפריפריה אוכלים יותר? אחד מכל ארבעה תושבים בפריפריה סובל מהשמנת יתר בהשוואה לאחד מכל חמישה במרכז הארץ — כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב"ידיעות אחרונות".

המחקר, שיוצג בתחילת החודש הבא בכנס השנתי של עמותת הדיאטנים בישראל ("עתיד"), מבוסס על נתוני מבוטחי כללית. על פי המחקר, שיעור השמנת היתר בפריפריה עומד על 26% לעומת 19% במרכז הארץ.

הערים בהן שיעור המבוגרים הסובלים מהשמנת יתר הוא הגבוה ביותר הן נצרת (32.4%), רהט (30.6%), עכו (30.1%), צפת (27.4%) ואשקלון (27.4%). לעומת זאת הערים בהן שיעור המבוגרים הסובלים מהשמנת יתר הוא הנמוך ביותר הן גבעתיים (14.6%), תל־אביב (15.3%), רמת־גן (16.3%), זכרון־יעקב (16.4%) ורמת־השרון (16.6%).

על פי המחקר, השמנת היתר חמורה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים, ובמגזר הערבי יותר מאשר במגזר היהודי. מהממצאים עולה כי קיימת עלייה בשיעור הסובלים מהשמנת יתר גם בקרב יהודים וגם בקרב ערבים, אולם בקרב המגזר הערבי הבעיה חמורה יותר.

ההערכה של עורכי המחקר היא שהסיבה לכך היא חוסר מודעות בקרב המגזר הערבי לחשיבות של תזונה נכונה, פעילות גופנית ואורח חיים בריא.

בכנס יוצג גם מחקר המשווה הצלחה של ניתוחים לקיצור קיבה (שרוול או מעקף) במגזר היהודי ובמגזר הערבי בישראל. המחקר, שנערך בבית־חולים העמק, כלל 101 מנותחים — 42 יהודים ו־59 ערבים, מתוכם 61 נשים — ועולה ממנו כי שיעורי ההצלחה של הניתוח (הנמדדים באחוז הירידה במשקל) גבוהים ב־10% במגזר היהודי.

"אנחנו יכולים להעריך שהסיבות לאחוזי ההצלחה הנמוכים יותר בקרב מטופלים מהמגזר הערבי נובעות בעיקר ממעמד סוציו־אקונומי, השכלה, תחומי תעסוקה או חוסר תעסוקה, מודעות פחותה לתזונה בריאה, הרגלי אכילה לא טובים ופחות מודעות לפעילות פיזית וספורט", מסביר ד"ר נאסר סקרן שעומד בראש המחקר, ומשמש יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה מטבולית ובריאטרית ומנהל המרכז הבריאטרי בבי"ח העמק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר