הציל יהודים בשואה

ערבי ראשון קיבל את תואר "חסיד אומות העולם"

מתברר, כי ד"ר מצרי שהתגורר בברלין הציל את חייהם של יהודים בתקופת השואה. בשל כך הוא הוכר לאחרונה כחסיד אומות העולם ובני משפחתו קיבלו בשמו את אות הכבוד (בעולם)

הענקת האות בידי שגריר ישראל בגרמניה (צילומים: באדיבות "יד ושם")

בטקס מיוחד שנערך היום (חמישי) בברלין, קיבלו בני משפחתו של ד"ר מוחמד הלמי את התעודה בו הוא מוכר כ"חסיד אומות העולם".

בהענקת אות כבוד זה, בצירוף מדליה, היה הדוקטור שנפטר ערירי בשנת 1982, לערבי היחיד שהוכר כחסיד אומות עולם

ההכרה בהלמי קרתה כבר לפני כארבע שנים, אך עקב סירובם של בני משפחתו לשתף פעולה - מאחר ויש קשר בין הפרס למדינת ישראל - נדחה הטקס המיוחד עד כה.

היום הוא התאפשר בזכות מאמציה של במאית ישראלית שהצליחה בסוף לשכנע את בני משפחתו להסכים לקבל בשבילו את הפרס. סיפור גבורתו אף עורר אצל הבמאית טליה פינקל השראה, שבעקבותיה אף יצאה ליצור סרט המבוסס על סיפורו.

תעודת "חסיד אומות העולם" של הרופא הערבי

סיפור חסדיו של ד"ר הלמי עם היהודים מתחיל בעת שהתגורר בברלין בתקופת השואה. בשלב מסוים הוא החליט להחביא בביתו צעירה יהודייה בשם אנה ברוס, ואף דאג למצוא מקום מסתור להוריה וסבתה, להם הוא העניק גם טיפול רפואי.

פעולות אלו גרמו כאמור למוסד "יד ושם" להכיר בו כחסיד אומות העולם. הבמאית פינקל תיארה מה היא הבינה על ד"ר הלמי. "יש בו משהו. הוא הבין שהוא לא יכול לשנות את העולם, אבל שהוא כן יכול להציל את הבחורה ומשפחתה".

סיפר חייו של מוחמד הלמי מעניין במיוחד: הוא נולד בחרטום בשנת 1901 להורים מצרים. ב-1922 הוא הגיע לגרמניה כדי להשלים את לימודי הרפואה שלו, ומאז התגורר בברלין. אלא שהוא לא הצליח להתקדם מבחינה מקצועית, מאחר ועל פי חוקי הגזע הנאציים, הוא הוגדר כ'חמי' - צאצא של חם, בנו השני של נח המקראי - וכמובן לא בו הגזע הארי.

הוא אף נרדף בידי המשטר הגרמני, אך זה לא מנע ממנו להביע את ביקורתו הגלויה כלפיו וכאמור הוא אף סיכן את חייו במטרה להציל את חבריו היהודים.

לאחר מלחמת העולם השניה כתבה אנה: "חבר טוב של משפחתנו, ד"ר הלמי, הסתיר אותי בבקתה שלו בברלין מה-10 במרץ 1942 עד לסיום הקרבות. מ-1942 לא היה לי עוד קשר לעולם החיצון. לגסטפו היה ידוע שד"ר חלימי הוא רופא המשפחה שלנו. הם גם ידעו על קיומה של הבקתה שלו בברלין. הוא הצליח להתחמק מכל החקירות שלהם. במקרים רבים כאלה הביא אותי ד"ר הלמי למשך תקופות הסכנה למכרים שלו, שם הייתי כמה ימים במסווה של אחייניתו מדרזדן. לאחר חלוף הסכנה, הייתי חוזרת לבקתה. מה שד"ר הלמי עשה בשבילי היה מתוך נדיבות ליבו ואהיה אסירת תודה לו לעולם".

בשנת 1944 סיכנו בני הזוג היהודים את הלמי כאשר הם נתפסו והודו במהלך חקירתם כי הלמי סייע להם וכי הוא מחביא את נכדתם אנה. רק בנס הוא הצליח להתחמק מעונש הנאצים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר