פרשנות

סקרים ו'עמך' // ישי כהן על מצבה של ש"ס

הסקר של פרופ' קמיל פוקס שהוריד את ש"ס ל-3 מנדטים, עורר שוב תסכול בצמרת ש"ס מהקושי להחזיר את העם שבשדות - למרות הביטחון שש"ס יכולה לשמור על כוחה (טור)

ישי כהן | כיכר השבת |
אריה דרעי, בשבוע שעבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בסוף השבוע פרסם פרופסור קמיל פוקס סקר בתוכנית 'המטה המרכזי' בערוץ 10, לפיו, ש"ס לא עוברת את אחוז החסימה וזוכה לשלושה מנדטים בלבד - ארבעה פחות ממצבה הנוכחי בכנסת.

להערכתי וכך גם הדעה הרווחת במערכת הפוליטית - ש"ס לא נמצאת במצב כה קשה. נכון להיום אין תסריט שבו ש"ס לא עוברת את אחוז החסימה. כפי שכתבתי כבר בעבר, לש"ס יש בלוק של חמישה-שישה מנדטים של בני תורה ספרדים, אליהם נשוב בהמשך.

אריה דרעי מודע למצבה של ש"ס, גם בסקרים. הוא מתוסכל, ובצדק. ש"ס עושה הרבה, יש לו רשימה ארוכה של הישגים בהם הוא יכול להתגאות, מהוזלת התחבורה הציבורית ועד העלאת שכר המינימום, אך בציבור, ולפחות כפי המשתקף בכל הסקרים האחרונים, ש"ס לא מצליחה להעביר את המסר בהצלחה, בכל פעם שבש"ס בטוחים שהם מאחרי הגל העכור, קופץ נושא נוסף שמבריח את הכותרות לכאלו שלא מוסיפות קולות לתנועה.

הפרשיה האחרונה שטלטלה את המפלגה הייתה פרישת גואטה, חבר כנסת מוערך בשטח של ש"ס ובסלון ביתם של מצביעי ש"ס פוטנציאליים בפריפריה, נאלץ להתפטר. הבעיה של ש"ס שמבחינת מסעודה משדרות וחברותיה שקראו את הכותרות, מדובר בח"כ שדוגל באחדות המשפחה, כזה שהגיע מ'העמך', ונזרק מש"ס "החרדית". להסביר להם שהם טועים - יהיה בלתי אפשרי, וכך איבדה ש"ס עוד קולות שהיו צריכים לחזור אליה בעקבות העבודה למען הפריפריה.

תוסיפו לזה את חקירות דרעי, שאומנם הן לא פוגעות במצביעים הטבעיים של המפלגה אבל בוודאי פוגעות ביכולת לגייס קולות חדשים-ישנים מהפריפריה.

לפני שנעבור לשיחות עם הנהגת ש"ס, אי אפשר שלא לשכוח את יום ההילולה של מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. בש"ס צודקים בכעס ובזעם על אלי ישי. זעם שבא לידי ביטוי גם בקרב כלל הציבור שנחשף לחילופי המהלומות. לא ייתכן מבחינתם שאלי ישי יוזיל את היום הקדוש של הילולת המנהיג הרוחני, היום בו לא מעט רואים בו כ'יום אבל', ויהפוך אותו ליום של התכתשות פוליטית נגד דרעי ונגד ש"ס. גם אם ברצונו להרוס אפשרות של 'שלום ספרדי', לא חסרים ימים בשנה בשביל הפוליטיקה הזו.

אין בפינו כמובן ביקורת על הרבנים שבחרו להגיב ביום זה, אך חשוב לזכור כי מבחינת חלק לא מבוטל מהציבור, ביזו את היום המיוחד של מרן כך ששני הצדדים יצאו נפסדים.

אגב אלי ישי, לא מעט פרשנים מטעם ניסו לטעון שהוא "בדרכו להנהגת ש"ס". אחרי הדברים הקשים של נשיא המועצת ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן, דברים שנחשפו ב"כיכר השבת", כמו גם דבריהם של יתר חברי מועצת חכמי התורה, נראה שגם הם הבינו שהסיכוי שישי יחזור להנהגת ש"ס דומה לסיכוי שהם עצמם יהפכו למנהיגי התנועה. מבחינת רבני ש"ס, מי שהחליט שאינו ממושמע למועצת חכמי התורה - מורשתו של מרן - אין הוא ראוי להיות חלק מההנהגה.

בקרב חברי הכנסת של ש"ס אפשר לראות שכל אחד רואה את תמונת המצב אחרת. "אנחנו עם שמונה מנדטים ויהי מה. שמעתי גם שהסקר נערך בשבת אז אני בטוח יותר אולי אפילו בתשעה", אומר אחד הח"כים במפלגה הספרדית. לדבריו: "אנחנו מכירים את השטח, מכירים את המצב של המפלגה, יודעים לבחון את הקולות, ובטוח שנגדיל את כוחנו בבחירות הבאות".

מנגד, ח"כ אחר התבטא: "יש בעיה, גם אם הסקר לא מדויק והוא לא מדויק, זה צריך להדליק לנו נורה אדומה, להבין שצריכים להתעשת, אנחנו כנראה לא נוגעים במקומות הנכונים בציבור, יש לנו הצלחות גדולות, דרעי מביא הישגים, אבל הציבור לא מבין את זה, צריכים לחשב מסלול".

"הבחירות לרשויות המקומיות (שיתקיימו בדיוק בעוד שנה מהיום. י"כ) יהיו מבחן ההכנה שלנו", אומר גורם בש"ס העוסק בנושא, "אם נשמור על הכוח ואפילו נחזק אותו, נוכל לדעת שיש לנו את הבייס של השבעה-שמונה מנדטים בלוק, אם לא נצליח לשמור על כוחנו וש"ס תחלש, נצטרך לעשות חשבון נפש מהיר לקראת הבחירות לכנסת. זה המבחן האמיתי".

שורת סיום: ש"ס לא בסכנת היעלמות מהפוליטיקה הישראלית. היא כאן בכדי להישאר, בני התורה יצביעו לש"ס כתנועה חרדית ספרדית. אבל הבעיה האמיתית של ש"ס נמצאת בפריפריה. שלוש שנים שש"ס לא מצליחה להחזיר אותם הביתה, לפי הסקרים, המחלוקות והעיסוק במריבות הפנימיות עושות נזק חמור למפלגה בקרב העם שבשדות ואולי מונעות מבכירי המפלגה לעסוק בקירוב המצביעים בפריפריה.

הסקרים - גם אם הם לא מדויקים ואמינים - חייבים להדליק נורה אדומה בלשכת שר הפנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר