200 הרוגים

הר הניסויים הגרעיניים של צפון קוריאה קרס על עובדיו

הדיקטטורה הצפון קוריאנית לא נענתה לאזהרות המומחים מפני קריסה אפשרית של הר מנטאפ הסובל מ"תסמונת ההר העייף" לאחר הניסויים הגרעיניים שהיא ערכה מתחתיו, ו-200 איש שילמו על כך בחייהם כשאכן הם נקברו תחתיו (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הר בצפון קוריאה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

חשש לחייהם של כ-200 עובדים בעקבות התמוטטות מנהרה תת-קרקעית בהקמה באתר ניסויים גרעיניים בצפון קוריאה, כך דיווח היום (שני) ערוץ טלוויזיה ביפן.

כמאה עובדים היו בתוך מנהרה באתר הגרעין פונגיה-רי בעת קריסתה, ומאה עובדים נוספים כנראה נהרגו כשניסו לחלץ את הלכודים במנהרה, כשבמקום אירעה קריסה נוספת. בדיווח של ערוץ הטלוויזיה היפני "אסהי" לא נמסר לפי שעה מתי בדיוק אירעה תאונה קשה זאת.

רק בחודשים האחרונים התריעו מומחים מפני "תסמונת ההר העייף", היות ולאחר שישה ניסויים גרעיניים שנערכו בו, האחרון שבהם בחודש שעבר, שגם היה העוצמתי ביותר, אתר הגרעין הצפון-קוריאני הזה נעשה "עייף" ולא יציב.

"קריסת חלקים באתר עלולה לקרות בכל רגע", הם הזהירו. באתר האינטרנט "צפון 38", בו חברים מומחים לענייני צפון קוריאה, נטען לאחרונה כי האתר שבו מבצעת צפון קוריאה את ניסוייה הגרעיניים, מתחת להר מנטאפ, סובל ככל הנראה מתופעה גיאולוגית המכונה "תסמונת ההר העייף".

טיל בליסטי שיכול לשאת נשק גרעיני משוגר מתוך לוע ההר בצפון קוריאה (צילום ארכיון: הטלוויזיה בפיונגיאנג)

כאמור, התרעה מוקדמת זו שלא זכתה להתייחסותו של השלטון הצפון קוריאני, הגיעה בעקבות שורת פיצוצים גרעיניים שפיונגיאנג עשתה בו בשנים האחרונות, כשהדגש הוא על הניסוי הגרעיני שהיא ערכה במקום ב-3 בספטמבר, שלאחריו זוהו בהר כבר שלוש רעידות אדמה קלות.

כינויה של התופעה שנוצרת בעקבות ניסויים גרעינים תת-קרקעיים ומשפיעה על הסלעים באזור האתר, שנוצרים בהם שברים גדולים והם נעשים יותר ויותר פגיעים וחדירים, היא "תסמונת ההר העייף", שהובילה כעת למותם של מאות בני אדם במקום.

לדברי נאם ג'יי-צ'יאול, ראש הסוכנות המטאורולוגית בדרום קוריאה, במהלך דיון בפרלמנט של דרום קוריאה בעניין הסיכונים הכרוכים בניסויים הגרעיניים שמבצעת פיונגיאנג, אף קיימת סכנה לדליפה גרעינית במקרה של ניסוי גרעיני נוסף בצפון קוריאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר