"הג'יאהד האסלאמי יגיב"

מספר המחבלים שנהרגו בפיצוץ מנהרת הטרור זינק ל-14

תחילה דווח כי 9 מחבלים נהרגו במנהרה, שחצתה לשטח ישראל, אך ככל שחולפים הימים מתברר כי מספר ה"שאהידים" זינק דרמטית. קצין בכיר מגלה: איך נחשפות המנהרות (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מנהרת טרור בעזה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

בתדריך שמסר היום (רביעי) קצין צה"ל בכיר בפיקוד הדרום, הוא הביע את הערכתו כי הג'יהאד האסלאמי יתקשה להבליג על פיצוץ המנהרה שלשום בגבול הרצועה - וכן שמספר ההרוגים הפלסטיניים מוערך בלא פחות מ-14 מחבלים.

כזכור, תחילה דווח כי תשעה פעילי טרור נהרגו במנהרה, שחצתה לשטח ישראל והייתה במרחק כ-200-300 מטרים מאחד ממוצבי צה"ל בגזרת כיסופים, אך ככל שחולפים הימים מתברר כי מספר ה"שאהידים" זינק באופן דרמטי.

שניים מההרוגים הם בכירים בג'יאהד, הארגון השני בגודלו ברצועה - מפקד חטיבה והסגן שלו. במנין ההרוגים החדש נכללים גם חמישה מחבלים שעדיין נעדרים בין ההריסות, שחלקן אולי אף בשטח ישראל.

כמחצית מההרוגים, כך ההערכות, הם פעילים - גם מהקומנדו הימי של חמאס - שנחנקו למוות בעת שירדו לחלץ פצועים. גם ציוד הנשימה שהביאו איתם אל תוך המנהרה הקורסת לא סייע להם.

לדברי הקצין הישראלי היום: "אנחנו עדיין בתוך האירוע. המבצע נגד המנהרה טרם הסתיים, לא מבחינתנו ולא מבחינתם. אנו נזהרים מתחושת שאננות למרות שיש פה הישג גדול. אנחנו מסתכלים על הפיוס בחשדנות כי חמאס מנסה לרקוד על כל החתונות, עם הרש"פ ונפגש גם עם איראן. הפיוס לא בהכרח מבטא טובות עבורינו אך הוא כן מבטא את הלחץ בו נמצא חמאס".

"}לצד פעולות חילוץ הנעדרים שנמשכות בשטח, בג'יהאד האסלאמי עדיין נמצאים בדילמה לגבי תקיפת התגובה, האופי והעיתוי שלה. יתכן שכמו בתקיפת טילי הנ"ט בהר דב נגד כוח גבעתי על ידי חיזבאללה לפני 3 שנים, שבוצעה בתגובה לחיסול ג'יהאד מורניה שיוחס לישראל - ייתכן וגם כעת יחלפו עוד ימים עד לפעולת התגובה, שכנראה תבוא בהתאם להזדמנות המבצעית הטובה מבחינתו בשטח".

פיצוץ המנהרה. פטריית העשן נראתה למרחק (צילום: מתוך פייסבוק / ynet)

האפשרויות שנלקחות בחשבון בצה"ל, הן מטח רקטות משמעותי, ירי צלפים סמוך גדר נגד כוח צה"ל שפועל ליד הגבול או לעבר אתר עבודות המכשול החדש, או ירי טיל נ"ט נגד יעדים אלה, אך גם פיגוע של הג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון נראה ריאלי.

"הג'יהאד האיסלאמי חטף מכה קשה מאוד שאולי גם הגיעה לו, ובכל רגע יכול לקרות אירוע אצלנו", אמר הקצין. "זהו כישלון קשה לארגון, גם בכך שחשפנו את המנהרה ובדרך בה בחר לחלץ הלכודים. הוא יטעה גם אם יבחר לתקוף בתגובה. ייתכן שככל שיחלפו הימים מהאירוע, כך יקטן הסיכוי שהג'יהאד האיסלאמי יגיב. מי שיפעל נגדנו ישלם מחיר יקר מאוד ולמעגל ההסלמה ייכנס גם חמאס - שהוא הריבון בשטח".

לדבריו, "חמאס לא נקי מהאירוע הזה, שכן הוא אפשר את החפירה. יחד עם זאת, חמאס רוצה להמשיך ברגיעה כדי להמשיך להתעצם ולטפל בבעיות אזרחיות ברצועה. הג'יהאד האסלאמי לא מחוייב לכללי המשחק כמו חמאס והוא יתקשה להבליג בגלל כמות ההרוגים הגדולה. אם חמאס לא ירסנו אותם, אז גם חמאס ייכנס למעגל הדמים. ידע כל חופר שיורד למנהרה - שהוא בסכנת חיים".

פטריית עשן מפיצוץ המנהרה (צילום: בראל אפרים, ynet)

בתוך כך, היום התגלו פרטים נוספים על המערכה שמנהל צה"ל נגד המנהרות מעזה: באוגדה 143 (עזה) של הצבא פועלת בשנה האחרונה מעבדת מומחים, שכינויה הוא "המוח", ומטרתה היא איתור והשמדת מנהרות.

סביב השעון פועלים בה גיאולוגים, מהנדסים, גורמי מודיעין וקציני הנדסה, שמעבדים את כלל הנתונים שמגיעים מהמערכות הטכנולוגיות הפרוסות בשטח, בהן רשת החיישנים שהביאה לגילוי המנהרה שהופצצה השבוע. בחלק מהמקרים מתמודדים המומחים עם אתגרים מאוד קשים, דוגמת מנהרות בעומק של 60 עד 70 מטרים מתחת לפני אדמה.

לדברי הקצין הבכיר, "אנו משלבים טכנולוגיה, מבצעיות, מודיעין והנדסה באופן שמשלים אחד את השני, כך שאם לעולם תוכן אחד יש חולשה מסוימת, התחום האחר מחזק אותו. אנחנו מתקדמים במקביל בהקמת קיר המכשול, בארבעה אתרים לאורך גבול הרצועה, וברגע שנסיים את הפרויקט בכל הגבול זו תהיה הגיליוטינה שתחתוך את כל המנהרות הקיימות, אם קיימות, ותגדע כל מנהרה שתיחפר.

"בצד השני מתחילים לעכל את זה ומבינים שהם בבעיה. הם מבינים שלמנהרות שלהם לא תהיה תקומה. נייצר מאזן אימה אחר לגמרי בעולם התת קרקעי, כאשר האתגר שלנו הוא בעומקים העמוקים ולא הרדודים. אנחנו בדרך לעקוף את האויב. לא מדובר השבוע באירוע אקראי".

יצויין, כי בעקבות המתיחות הוחלט להפסיק חלקית את עבודות הקמת קיר המכשול התת קרקעי נגד מנהרות, לאור הערכות מצב יומיות ובהתאם לחשיפה לצלפים בה נמצאים העובדים והכוחות המאבטחים אותם. בצה"ל לא שוללים אפשרות שטהרן, המממנת ומובילה את הארגון הקיצוני, תראה במצב שנוצר הזדמנות לפגוע בפיוס בין חמאס לרשות הפלסטינית, שקהיר היא השושבינה שלו, ותאיץ בג'יהאד האיסלאמי לתקוף את ישראל כדי לדרדר את הרצועה להסלמה. "מפקדת הג'יהאד האיסלאמי יושבת בסוריה ושם מתקבלות ההחלטות, כאשר הארגון מתואם עם איראן", ציין הקצין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר