חמש שנים אחרי

20 שנות מאסר נגזרו על אחיו של המחבל הרוצח מטולוז

בית המשפט בצרפת גזר 20 שנות מאסר על עבד אל קאדר מראח אחיו של המחבל שביצע את הטבח בטולוז בו נרצחו הרב יונתן סנדלר עם שני ילדיו אריה וגבריאל, והילדה מרים מונסונגו הי"ד (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מסע ההלוויה של הנרצחים, בישראל (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

אחיו של מוחמד מראח, המחבל שרצח ארבעה יהודים ושלושה חיילים בטבח בטולוז נידון היום (ה') ל-20 שנות מאסר. בית המשפט הרשיע את עבד אל קדר מראח בן ה-35 בעבירות טרור, אך לא הרשיע אותו בסיוע לאחיו לביצוע הטבח בבית הספר היהודי ב-2012.

עבד אל קדר, צרפתי ממוצא אלגי'ראי, הורשע שגרם לאחיו הקטן להפוך לאיסלאמיסט קיצוני והורשע בקשר לארגון טרור.

אחיו של המחבל נעצר בצרפת זמן קצר אחרי הטבח ומאז נשאר במעצר. לאורך כל התקופה הוא הכחיש קשר למתקפה וטען שלא ידע שאחיו מתכנן אותה. עורך דינו הביע הערב שביעות רצון מההחלטה שלא להרשיע אותו בקשר למעשה.

מראח ירה למוות בשלושה חיילים ולאחר מכן הגיע לכניסה לבית־הספר "אוצר התורה" בטולוז, פתח באש ורצח את הרב יונתן סנדלר עם שני ילדיו אריה (6) וגבריאל (3 וחצי), ואת הילדה מרים מונסונגו (8) הי"ד.

מראח שנמלט מהמקום נהרג כמה ימים לאחר מכן על ידי כוחות הביטחון שרדפו אחריו. אחיו, עבד־אל־קאדר, נאשם בכך שסייע לו בהשגת האופנוע שעליו רכב וחלק מכלי הנשק ששימשו אותו.

משפטו של האח, עבד־אל־קאדר נפתח בתחילת החודש ולצידו נאשם גם מוחמד מוניר מסקין, סוחר נשק ועבריין שסיפק למחבל רובים ואפוד מגן ששימשו אותו במהלך הפיגועים שעשה.

במהלך הדיונים במשפט נחשפו כשלים במערכת הביטחון הצרפתית בכל הנוגע לטיפול ומעקב אחר גורמים בעייתים וחשודים. כך למשל ברנרד סקוארסיני, לשעבר ראש הביון הצרפתי, הודה בעדותו שלא היה תיאום בין גופי השיטור השונים, וששירותי הביון הצרפתיים קיבלו רק בדיעבד את המידע מעמיתיהם הזרים על שהמחבל שהה בפקיסטן באזורים שידועים בהכשרת ג'יהדיסטים.

בכיר נוסף לשעבר בכוחות הביטחון הצרפתיים, כריסטיאן באל־אנדוי, שהיה אחראי הביון באזור טולוז ויצא לגמלאות לאחר הפיגוע, העיד שלו הייתה לו גישה לסרטון הווידאו שבו נראה מראח רוצח שלושה חיילים צרפתיים כשבוע לפני הפיגוע ב"אוצר התורה", היו לו סיכויים גבוהים הרבה יותר לזהות אותו ולמנוע את הטבח בבית הספר.

המשפט גם חושף את משפחת מראח כמשפחה קיצונית במיוחד דבר שהיה אמור לשים עליה מעקב צמוד. כך לדוגמה לאחר הפיגוע במגדלי התאומים בארצות־הברית רצה האח הגדול שזוכה, עבד־אל־קאדר, לקעקע על מצחו את שמו של מפקד אל קעידה, הטרוריסט אוסאמה בן־לאדן.

הטרור הגיע כבר מהבית, כשזוליקה, אמם של האחים מראח, שמעה על הפיגועים שביצע בנה היא הצהירה בגאווה: "מוחמד הוריד את צרפת על הברכיים".

התביעה דרשה לגזור על מראח מאסר עולם, וטענה שהוא מוסלמי קיצוני שהנחה אותו וסייע לו בפיגועי הטרור. בין השאר הזכירו קטנוע שגנב, ששימש את אחיו בטבח בדרום מערב צרפת.

משפטו של עבד אל קדאר, כצפוי, היה טעון לנוכח כמות הקרבנות הרבה שהותיר מאחוריו הרוצח השפל. המלטיפה אבן זייטן, אמו של אחד החיילים שנרצחו, בכתה בהקראת גזר הדין וקיוותה שמראח "חושב על משפחות" הקורבנות מדי לילה.

הפיגוע המחריד בבית הספר 'אוצר התורה' השפיע רבות על הקהילה במקום. יותר מחמש שנים וחצי לאחר הטבח מספר התלמידים בבית־הספר ירד בכשליש ועומד על 140 בלבד לעומת 200 לפני הפיגוע. יעקב מונסונגו, מנהל בית־הספר, שאיבד בפיגוע את בתו מרים הי"ד בת השמונה, אמר בתחילת המשפט ש"עננה תמידית של עצב מרחפת מעל ראשנו".

בקהילה היהודית קיוו לעונש חמור במיוחד לאחיו של המחבל. "כל יום כשאנו שולחים את ילדינו לבית־הספר אנחנו חושבים על הנורא שבאירועי טולוז", אמר הרב הראשי בצרפת, חיים קורסיה, לסוכנות הידיעות הצרפתית ואילו אלבר רוש, נשיא הארגון היהודי בבורדו – הקהילה הגדולה השנייה בדרום־מערב צרפת לצד טולוז – הסביר: "אנו זקוקים למשפט כדי להבין. עבור ההיסטוריה. ובו בזמן, קשה מאוד לחזות שוב בתמונות הכואבות ההן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר