גל מעצרים

סעודיה: עשרות בכירים חשודים בשחיתות

עשרות שרים ובכירים סעודיים נעצרו בסעודיה במהלך גדול שהוביל יורש העצר מוחמד בן סלמאן שהכריז מלחמה על השחיתות במדינה או כנגד מתנגדיו הפוליטיים (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מוחמד בן סלמאן ומזכיר המדינה האמריקאית (צילום: Official White House Photo Shealah Craighead)

הרשויות בסעודיה עצרו הלילה (ראשון) עשרות בכירים החשודים בפרשות שחיתות, בהם לפחות 10 נסיכים, 4 שרים, ועשרות שרים לשעבר. הרשת הממלכתית "אל-ערביה" דיווחה כי בין העצורים נמצא גם הנסיך אל-וליד בן טלאל, יזם ומיליארדר שעלה לא פעם לכותרות.

במהלך הערב שקדם למעצרים הודיע המלך סלמאן על הקמת וועדה למלחמה בשחיתות שתפעל תחת בנו, יורש העצר הצעיר אך הפעיל ומשפיע ביותר - מוחמד בן סלמאן. על פי הדיווח ב"אל-ערביה", הוועדה קיבלה סמכויות לעצור, לחקור, למנוע יציאה לחו"ל ולהקפיא את הנכסים של כל מי שנחשד בעבירות שחיתות.

נושא השחיתות עלה כבר בעבר בדבריו של מוחמד בן סלאמן. בריאיון שהעניק לרשת בחודש מאי רמז יורש העצר על מדיניותו החדה בעניין שחיתות והכריז: "לא ארחם על אף אדם שיהיה מעורב במעשה שחיתות. אף אחד לא נמצא מעל החוק - גם אם הוא שר או נסיך".

בסעודיה כמו בסעודיה גם המעצרים נעשו בצורה יוקרתית. מלון היוקרה "ריץ קרלטון" שממוקם בבירה ריאד, פינה את כל אורחיו, כשעל פי השמועות המלון יועד לשיכון בני משפחת המלוכה שנעצרו. גם נמל התעופה הפרטי נסגר מחשש להימלטות של אנשי עסקים החוששים לשלומם בשל גל המעצרים.

דבר מעצרו של הנסיך בן טלאל, שעומד בראש קרן השקעות סעודית והוכרז בעבר כערבי העשיר בעולם, מכה גלים במוקדים הכלכליים במדינה וברחבי העולם. בן טלאל שותף בתאגידי ענק - בהם דיסני, HP, רשת פוקס, ובתי מלון יוקרתיים. לאחרונה התבטא הנסיך בעניין מכירת מניות של חברת הנפט הממלכתית ארמקו.

טראמפ אמר הלילה, כי הוא שוחח עם המלך סלמאן והשניים הסכימו לשקול את האפשרות כי מניותיה של החברה ייסחרו בבורסות האמריקניות כך שייתכן מאד שמעצרו הלילה של הנסיך קשור גם למחלוקות שלו בנושאים אלו עם המלך שרוצה לפתח את כלכלתה של סעודיה מעבר לגבולותיה.

על פי הדיווחים מהממלכה ההכנות לגל המעצרים התחילו בהדחתו של שר המשמר הלאומי, הנסיך מתעב בן עבדאללה, שעומד בראשם של 3 הכוחות הצבאיים שאינם תחת פיקודו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן בתור שר ההגנה. בן עבדאללה, בנו של המלך הקודם, היה בעבר מועמד אפשרי לירושת כס המלוכה והרחקתו ממוקדי הכוח היא על פי הפרשנים כחלק מהמהלך לחיזוק כוחו של מוחמד בן סלמאן כיורש הבלתי מעורער.

הפרשנים טוענים כי ייתכן מאד ונושא השחיתות הוא רק כיסוי לחיסול הפוליטי כדי לחזק את כוחו של בן סלמאן. לדבריהם, הגבול בין כספי ציבור להונה של משפחת המלוכה הוא מטושטש עד כדי לא קיים, ולכן כל נושא השחיתות אינו ברור דיו בסעודיה, שמתנהלת כולה ככיסו הפרטי של המלך ומשפחת המלוכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר