בניין מתוך האסון

האמא נפטרה, היתומים רקדו בבניין הריק

מחזה לא שגרתי בראשון לציון: יתומיה של חני סגל ע"ה, שליחת חב"ד שנפטרה מהמחלה, שמחו ורקדו בשלד הבניין שהחלה לבנות לפי הדגם של בניין '770' המפורסם • הסיפור המלא והמרגש (חסידים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
המשפחה בשלד הבניין בראשון לציון (צילום: יוסי ויסמן וחיים ריבקין)

מה עובר בראש של ילד בן שנה וחצי שעומד ליד קברה של אמו ומתרפק על הכיתובים הטריים? תמונה כזו, שצולמה ביום חמישי שעבר בבית העלמין בצפת, טלטלה את רוחם של מאות אלפים, ובמיוחד את חסידי חב"ד הקרובים אל החלל.

בשבוע שעבר נחרדו רבבות חסידי חב"ד בארץ ובעולם להתבשר על פטירתה של הגב' חני סגל, שליחת חב"ד בעיר ראשון לציון, רעייתו של שליח חב"ד בעיר, הרב אליהו סגל. הרבנית סגל נפטרה לאחר התמודדות עם מחלה קשה, כשהיא מותירה אחריה תשעה יתומים רכים שהקטן בהם רק בן שני וחצי.

לאורך תקופת מחלתה, המוני חסידי חב"ד ברחבי העולם העתירו בתפילה לרפואתה של השליחה. חסידים ושליחי חב"ד בעולם גייסו יותר מחצי מיליון דולרים עבור ההוצאות הרפואיות שנדרשו עבור הטיפולים היקרים, אך בשבוע שעבר, למגינת לב כולם, מצבה הידרדר בפתאומיות בעודה מאושפזת במרכז רפואי בטקסס לשם הוטסה לצורך הטיפולים - והיא השיבה את נשמתה ליוצרה.

(צילום: יוסי ויסמן וחיים ריבקין)

הפטירה, כאמור, זעזעה את חסידי חב"ד בכל העולם. המנוחה השתייכה למשפחת הנדל הידועה בחסידות, ועמדה לצידו של בעלה, השליח, בפעולותיו הענפות להפצת היהדות בעיר ראשל"צ, בשליחותו של כ"ק מרן האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע.

אבל לתמונה המצמררת מבית העלמין בצפת - היה חלק אחר, מעודד ומשמח יותר, שהתרחש אתמול: יומיים לאחר שקמו מה'שבעה', התכנסו השליח האלמן וילדיו בשלד בניין בראשון לציון, שנמצא בתנופת בנייה, שם התפללו, קראו 'קדיש' ורקדו. אל המשפחה הצטרפו נכבדי חסידי חב"ד, ובראשם הרב משה קוטלרסקי, יו"ר 'המרכז לענייני חינוך' - גוף העל שמנהל את מערך שלוחי חב"ד בעולם.

מה הסיפור מאחורי הבניין והריקוד?

ל'כיכר השבת' נודע, כי בשנים האחרונות חנכה הרבנית סגל, יחד עם בעלה יבדלח"ט, מבנה מפואר שנבנה כתעתיק מדויק לבית מדרשו של הרבי מליובאוויטש - בניין '770' המפורסם בניו יורק. העתק הבניין בראשל"צ אמור היה לאכלס בית הכנסת חב"ד למתקרבים, בהנהגת השליח הרב סגל, ולארח את הפעילות הענפה שהשליח ורעייתו מנצחים עליה לקירוב רחוקים, באהבת ישראל המיוחדת שאפיינה את בני הזוג.

למגינת הלב, הרבנית סגל, שמסרה את נפשה עבור הקמת הבניין, כבר לא תזכה לראות את הפעילות המתנהלת במקום. אולם בני המשפחה רואים בבניין הזה מעין צוואה של המנוחה - להשלים את בניית הבניין ולארח בו את פעילות הקירוב הענפה שעליה ניצחה יחד עם בעלה יבדלח"ט.

במהלך השבעה (צילום: דב צור)

במהלך הביקור והתפילה המרגשת במקום, בנוכחות ידידי המשפחה והרב קוטלרסקי, הבעל השליח הצהיר בעיניים דומעות כי האסון לא יעצור את תנופת הפעילות, וכי הוא נחוש להמשיך ולהוביל את המהפכה היהודית בעיר – בכל הכוח.

כאמור, האסון של משפחת סגל גרם לטלטלה עצומה בחסידות חב"ד בכל העולם: לאורך שבוע ה'שבעה' נהרו המוני מנחמים, בהם רבנים ואישי ציבור, אל בית האבלים שבראשון לציון. המנחמים הצטמררו למראה היתומים הרכים, אולם התעודדו לשמע דברי החיזוק ששמעו מפיו של השליח הרב אליהו סגל ובניו. "בני המשפחה משדרים חוסן פנימי עמוק, ששום אסון לא יוכל לו", העידו מנחמים שביקרו בבית האבלים. "הם מצטטים את שיחותיו של הרבי מליובאוויטש על הנשמה שנהנית מזיו השכינה בעולם הבא – ושואבים מכך חיזוק רב", מספרים קרובי המשפחה.

(צילום: יוסי ויסמן וחיים ריבקין)

אחד הסיפורים שעשה לו כנפיים וריגש את חסידי חב"ד במיוחד – סיפור של גדלות דופן יוצאת דופן - התרחש בעת שהרב סגל ליווה את ארונה של רעייתו לאחר פטירתה בארה"ב, אל ההלוויה שנערכה בארץ. זהו הסיפור:

"בטיסה חזור לארץ, אחרי הפטירה של חני, בעלה שיבדל לחיים טובים עבר בין המושבים במטוס, כדי להניח תפילין עם אנשים שאינם שומרי מצוות, בהתאם להוראתו של הרבי מליובאוויטש. הוא עצר ליד יהודי שאמר לו שמגיל 13 לא הניח תפילין, ולדבריו, גם עתה הוא אינו מעוניין בכך. סירובו היה תקיף.

"הרב סגל שאל אותו: 'מאיפה אתה חוזר?'

"האיש הגיב: 'מטיול עם אשתי'.

"הרב סגל אמר לו: 'אני אגיד לך משהו שאחריו בטוח תסכים להניח תפילין'.

"סקרנותו של היהודי התעוררה, והרב סגל אמר: "גם אני חוזר מטיול עם אשתי. היא בבטן המטוס - - - "

'"אז מה אתה עושה כאן עכשיו'", שאל האיש.

הרב סגל ענה: "רציתי להתרומם מעצמי... "

מיותר לציין שהיהודי הפשיל שרוול, ובעיניים מוצפות דמעות – הניח תפילין בפעם השנייה בחייו".

בעקבות האסון, נערכים בימים אלה בחסידות חב"ד עצרות חיזוק וכנסי התעוררות, בהם מציבים הרבנים וה'משפיעים' דגש מיוחד על עניין האחדות בין החסידים – נושא שעליו עורר הרבי מליובאוויטש אינספור פעמים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר